نحوه کار آسانسور کششی
آسانسور کششی از قدیمی ترین مدل های آسانسور می باشد که بسیار پر استفاده می باشد. در این مدل از آسانسور ها برای جا به جایی از سیم بکسل، فلکه و وزنه استفاده می شود. نحوه ی عملکرد این آسانسور به این صورت است که بر اساس نیروی گیربکس و الکتروموتور کار می کند و کابین به واسطه چندین سیم بکسل به وزنه تعادل متصل شده است. در این مدل از آسانسور ها سیم بکسل باید به صورت مرتب چک شود تا از اتفاقات احتمالی و سقوط کابین جلوگیری شود.روش کار آسانسور کششی و نحوه کارکرد آسانسورهای کششی به این صورت است که نیروی مورد نیاز برای بالا پایین شدن آسانسور توسط نیروی اسطکاک ایجاد شده در بین سیم بکسل ها و فلکه کششی آسانسور تامین می شود.یکی از اصول اساسی که در آسانسور های کششی باید رعایت شود، ظرفیت مجاز باردر هر بار استفاده از آسانسور می باشد. در این مدل از آسانسور ها در زمانی که ظرفیت بار بیش تر از حد مجاز باشد، آسانسور از حرکت باز می ایستد. علت حرکت نکردن آسانسور در این حالت این است که اگر میزان اختلاف بین وزنه آسانسور و ورزن کابین + نصف ظرفیت درون کابین زیاد شود اصطکاکی در بین فلکه کششی و سیم بکسل رخ نمی دهد و آسانسور حرکت نخواهد کرد.به طور کلی آسانسور ها را از لحاظ سیستم و مکانسیم در دو دسته ی کششی و هیدرولیکی می توانیم قرار بدهیم. هر کدام از این مدل آسانسور ها هم با توجه به کاربردشان تقسیم بندی می شوند. به غیر از این دو مدل، یک مدل آسانسور دیگر هم وجود دارد که به آن بالابر گفته می شود. از بالابرها صرفا برای جا به جایی بار و یا تعداد کمی از افراد در راه پله ها استفاده می شود.در آسانسور های کششی از یک موتور الکتریکی استفاده می کنند که در برخی از آن ها در قسمت بالای چاه و برخی دیگر در موتورخانه قرار دارد. نیروی محرکه ای که در آسانسور های کششی استفاده می شود توسط همین موتور های الکتریکی ایجاد می شود.نحوه کار آسانسور و نقش وزنه در آن شاید برایتان سوال باشد که چرا در آسانسور های کششی از وزنه استفاده می شود؟ جواب ساده است. به دلیل صرفه جویی در انرژی. در صورتی که وزنه در دسترس نباشد می توان برای جا به جا کردن کابین از موتور های الکتریکی پرقدرت استفاده کرد.
نحوه کار آسانسور هیدرولیک
آسانسور های هیدرولیکی آسانسور هایی هستند که با نیروی فشار روغن کار می کنند. این نوع از آسانسور در مقایسه با آسانسور های کششی، فضای کمتری از ساختمان را اشغال کرده و نیاز به موتورخانه در بالای ساختمان ندارند.از این آسانسور در مکان هایی که طول مسیر کوتاه بوده و ظرفیت بالا نیاز است کاربرد دارد. آسانسور هیدرولیکی نیرو و باری عمودی بر روی اسکلت ساختمان وارد نمی کند و عال تامین نیروی آن جک و پاوریونیت می باشد.طریقه کار آسانسورها ی هیدرولیک ، این آسانسور ها با وارد کردن فشار به روغن باعث ایجاد نیروی رانش می شوند. نیروی رانش ایجاد شده به جک های هیدرولیکی منتقل می شود و در نهایت آسانسور به حرکت در می آید. این نوع آسانسور دارای دو نوع سیستم محرکه مستقسم و غیر مستقیم می باشد. در سیستم محرکه مستقیم برای اینکه کابین جا به جا شود جک را مستقیما به یوک کابین وصل می کنند. در سیستم غیر مستقیم، جک از طریق سیم بکسلی که به یوک کابین متصل است باعث جا به جایی کابین می شود.
نحوه عملکرد قفل درب آسانسور
درب های آسانسور به دو دسته تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. در آسانسور های نیمه اتوماتیک، در چهارچوب در یا آسانسور که به صورت لولایی است، یک قفل وجود دارد که مجهز به بازوی فعال کننده می باشد. این بازو در زمانی که کابین دقیقا در پشت درب قرار داسته باشد فعال می شود و به ما امکان باز و بسته کردن در از داخل یا خارج ابین را می دهد.