بهزی

جست‌وجو

انواع سوله صنعتی بر اساس وزن

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع سوله صنعتی بر اساس وزن

*️⃣ سوله سبک *️⃣

در سازه های صنعتی اغلب از سوله های سبک استفاده می شود که معمولاً از نوع خرپایی دو بعدی و سه بعدی هستند. سو‌له های سبک کاربرد بیشتری نسبت به نوع سنگین دارند و معمولاً می توان در همه جا از آنها استفاده کرد. معمولاً در سردخانه ها و گاوداری های صنعتی از این نوع سازه استفاده می شود. به سوله‌های سبک، سوله سبک خرپایی نیز گفته می شود. از آنجایی که این سازه ها به روش های جدید مهندسی طراحی می شوند، از پروفیل چهارگوش (ST37) تشکیل می شوند و استقامت بالایی دارند. در این سازه، مصرف فلز فولاد کمتر می شود و به همین دلیل دارای قیمت پایین تری است.

*️⃣ سوله سنگین *️⃣

سوله سنگین به دو دسته بتنی و فلزی تقسیم می شود که که زمان اجرای سوله فلزی سریع تر از بتنی است. زیرا در نوع بتنی حدود چند روز نیاز است تا بتن آماده شود. اما در نوع فلزی آن پس از آماده شدن شالوده (فونداسیون) سازه، می توان ستون ها و رفترهای سقفی و … را روی شالوده سوار کرد. اما به لحاظ قیمت، سوله فلزی قیمت بیشتری دارد زیرا از فولاد تشکیل می شود که قیمت فولاد در بازار کنونی ایران بیشتر از بتن می باشد. به همین دلیل اکثر افراد به سراغ سوله‌ بتنی می روند که برای مقاومت بالا از قطعه های تیر ورقی استفاده می شود تا استقامت بیشتر شود.

⏺ تفاوت های سو‌له سبک‌ و سنگین ⏺

سوله سبک از پروفیل های لوله ساخته شده و به همین دلیل وزن آن‌ها نسبت به دیگر روش ها کمتر است. در مقابل مقاومت سوله سنگین پایین نیست. البته سوله‌های سبک با روش های خرپایی ساخته می شوند. اما معایب سوله سبک بیشتر در زمینه قیمت ساخت آنها در ابعاد خاص و محدود است. ضمن اینکه گاهی استفاده از مصالح سبک و مقاوم می تواند موجب بروز ضررهای مالی برای کارفرما شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.