بهزی

جست‌وجو

دستگاه های بلوک زنی

زمان مطالعه 1 دقیقه

دستگاه های بلوک زنی

دستگاه بلوک زنی چیست؟

یکی از مهم ترین ماشین های آلات صنعتی، دستگاه بلوک زنی می باشد که به طور کلی به دو صورت دستی و برقی تولید و به فروش می رسند. به کمک این دستگاه ها می توان به راحتی بلوک دیواری و سقفی را تولید کرد.دستگاه بلوک زنی از تکنولوژی های مختلفی مانند هیدرولیک، پنوماتیک و الکتریکی استفاده می کند و می تواند به صورت دستی و یا خودکار عمل کند. با استفاده از دستگاه‌های بلوک زنی، می‌توان به راحتی بلوک دیواری، سقفی و انواع بلوک‌های ساختمانی دیگر را تولید کرد. این دستگاه‌ها به دلیل قابلیت تولید بلوک‌های سیمانی با کیفیت و در کوتاهترین زمان ممکن، در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.ما قصد داریم شما را به طور کامل با دستگاه بلوک زنی و انواع قیمت با کارایی مختلف آنها آشنا کنیم. دستگاه بلوک زن یکی از پر کاربرد ترین دستگاه ها در صنعت ساخت و ساز می باشد.

تاریخچه بلوک زن

تاریخچه بلوک زن به دوران گذشته بازمی‌گردد، زمانی که برای ساخت بلوک‌ها از دستگاه‌های ساده و قدیمی استفاده می‌شد. در آن زمان، مصالح به صورت دستی در داخل قالب‌ها ریخته و با نیروی دست فشرده و از قالب جدا می‌شدند. اما به دلیل نقص‌هایی نظیر کیفیت پایین مواد و نیروی کم دست برای فشرده‌سازی، بلوک‌هایی با کیفیت پایین و ترک‌های زیاد داشتیم. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ماشین‌آلات صنعتی، دستگاه‌های بلوک زن به وجود آمدند. در ابتدا، دستگاه‌های بلوک زن تک کاره بودند و فقط می‌توانستند بلوک‌هایی با ساختار ساده تولید کنند. اما با گذر زمان و پیشرفت فناوری، این دستگاه‌ها به شکل قابل توجهی بهبود یافتند. امروزه، دستگاه‌های بلوک زن مجهز به فناوری‌های پیشرفته‌تری هستند و می‌توانند بلوک‌های با کیفیت عالی و سرعت بالا تولید کنند. این تکنولوژی‌ها باعث شده‌اند تا در صنعت ساخت و ساز، امکان تولید بلوک‌های مقاوم، صاف و با کیفیت بالا و به شکل‌های متنوع وجود داشته باشد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه بلوک زن

همانطور که میدانید یک دستگاه صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هرکدام از این قطعات وظیفه بسیار مهمی دارند. همچنین در زیر به طور کامل به اجزای مختلف دستگاه بلوک زن اشاره شده است. قالب و سمباده شاسی دستگاه ویبره دستگاه پمپ و موتور گیربکس موتور

مراحل کار دستگاه بلوک زن

نحوه کار دستگاه بلوک زن به شرح زیر است: آماده‌سازی مصالح: ابتدا مصالح از قبیل سیمان (نوعی که توسط کارشناس تعیین می‌شود)، ماسه، پوکه و سایر مواد مورد نیاز داخل سینی دستگاه آماده می‌شوند. ریختن مواد در سینی:مصالح آماده‌شده داخل سینی دستگاه ریخته می‌شوند و به قسمت قالب دستگاه هدایت می‌شوند. استفاده از ویبره:با فعال کردن ویبره، مصالح در داخل قالب فشرده و جاهای خالی پر می‌شوند. فشردن مصالح: پرس دستگاه چندین بار بر روی مصالح فشار آورده و آنها را به صورت متراکم و جامد کننده فشرده می‌کند. استفاده از سمباده:بلافاصله بعد از فشردن، بلوک توسط سمباده‌های داخل قالب تراشیده می‌شود تا سطح آن صاف و هموار شود. خروج بلوک از قالب: بلوک از قالب خارج شده و بر روی زمین یا سطح مسطح دیگری قرار می‌گیرد تا خشک شود و آماده برای استفاده باشد.

انواع دستگاه بلوک زن

بلوک زن دستی

یکی از ساده ترین دستگاه های بلوک زنی، از نوع دستی می باشد. با توجه تعداد قابل مختلف سرعت تولید متفاوت می باشد. این نوع بلوک زنی ها در سه نوع قالب که شامل دوتایی، سه تایی و چهارتایی وجود دارد. ناگفته نماند این امکان وجود دارد تا با استفاده از اپراتورهای حرفه ای و تعویض مرتب بلوک تولید خود را چندین برابر کنید. از دیگر نکاتی که باید در مورد این دستگاه بدانید آن است که ضخامت بلوک ها با دستگاه بلوک زنی ساده تنها 2 میل است.

همچنین اگر این ضخامت کم و زیاد شود موجب خراب شدن بلوک نیز می گردد. از طرف دیگر اگر ضخامت را افزایش دهیم باید مصالح بیشتری را هم خریداری کنیم و همین عامل باعث افزایش هزینه می شود. نکته دیگری که باید در مورد این نوع دستگاه بدانید آن است که طول عمر آن نسبت به دیگر دستگاه ها بیشتر می باشد زیرا به دلیل اینکه بسیار ساده است.

دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک

در ابتدا باید بگوییم که بلوک زن اتوماتیک در ساخت بلوک بسیار دقیق تر و با سرعت بیشتری نسبت به بلوک زنی دستی انجام می شود. همچنین از بلوک زن اتوماتیک برای تولید بلوک دیواری و سقفی با ابعاد مختلف استفاده می شود. از دیگر مواردی که باید در مورد بلوک زن نیمه اتومات بدانید قالب های آن می باشد که در قالب های چهارتایی، پنج تایی و شش تایی وجود دارد. اما تمام مزایای این دستگاه این موارد نمی باشد. از مهم ترین مزایای آن در زیر به طور کامل اشاره شده است.

دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک

در این نوع دستگاه تمامی فرآیند های تولید بلوک به صورت اتومات و بدون نیاز به افراد انجام میشود. از دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک جهت تولید آجر، سنگ فرش، سنگ مرمر در اندازه های مختلف نیز استفاده می شود.


دستگاه بلوک زن اتوماتیک سیلودار

هر چه در زمان تولید بلوک، فعالیت به صورت مکانیزه انجام شود، راندمان دستگاه بالاتر می باشد و پاسخگویی به مشتری ها بهتر صورت می گیرد. همچنین تولید بلوک، با دستگاه بلوک زن اتوماتیک نسبت به بلوک زن دستی با کیفیت تر است. در بلوک زن به دلیل وجود منبع ذخیره ای برای ملات بلوک زن در حالت نیمه اتوماتیک که بعضی از کارها باید با فعالیت دستی انجام شود را دارا نمی باشد. حال اگر به جای دستگاه نیمه اتوماتیک، بلوک زن اتوماتیک استفاده شود، علاوه بر راندمان بالاتر، مدیریت تولید هم بهتر انجام می شود. دستگاه بلوک زن اتوماتیک سیلودار دارای سه موتور به قدرت 9.5 اسب بخار در مجموع می باشد. از بین سه موتور موجود، یک هیدرو موتور با حجم 200 سی سی برای حرکت خود بلوک زن اتوماتیک استفاده می شود. همچنین وجود سیلو در این بلوک زن روند تولید بلوک را تسریع می بخشد. جهت سفارش بلوک زن اتوماتیک سیلودار به مدل بلوک زن IT 700 B (IT 700 B female block) در سایت ایران تکنیک مراجعه کنید.

بلوک زن تمام اتوماتیک خودپرکن دار

اولین نکته حائز اهمیت در مورد این دستگاه وجود شاستی کامل جهت تحمل بار بلوک زن می باشد. 7 شاستی ایتالیایی مانند جک در زمان تعمیر و سرویس دستگاه نیز باعث سهولت کار میشوند. همچنین جک پر کن موجود در این دستگاه برای بارگیری ملات توسط فرغون مخصوص آن استفاده می شود. این جک در بالا بردن فرغون و انتقال ملات به داخل باکت 1000 لیتری کاربرد دارد. ملات پس از انتقال در باکت بلوک ذخیره می شود.

قیمت حدودی دستگاه های بلوک زنی چقدر است؟

یکی از مهم ترین موارد در مورد دستگاه بلوک زنی قیمت دستگاه است. در مورد قیمت باید بگوییم قیمت دستگاه به نوع آن بستگی دارد به عنوان مثال دستگاه بلوک زنی اتوماتیک از قیمت بیشتری نسبت به دستگاه بلوک زنی از نوع دستی برخوردار می باشد. از دیگر مواردی که در قیمت دستگاه تاثیر گذار می باشد جنس قطعات دستگاه می باشد اگر کیفیت قطعات بالا باشد به همان میزان قیمت دستگاه افزایش پیدا می کند. همچنین می توان گفت از مواردی که در قیمت آن اثر گذار است، خدمات پس از فروش دستگاه و گارانتی آن است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.