بهزی

جست‌وجو

انواع مختلف گوشی پزشکی

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع مختلف گوشی پزشکی

گوشی های پزشکی با آنکه همه به نظر یک کار را انجام می دهند، اما در حقیقت انواع مختلفی دارند که در کاربردهای تخصصی حائز اهمیت خواهند بود. به طور کلی گوشی های پزشکی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

❇️ گوشی پزشکی آکوستیک

گوشی های آکوستیک، همان گوشی های متداول و شناخته شده توسط اکثر مردم هستند که خودشان به دو مدل تک سر و دو سر تقسیم می شوند. مدل تک سر آن تنها از بخش دیافراگم و یک دیسک تخت تشکیل شده است، که جنس آن می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. مدل دو سر نیز شامل دو بخش دیافراگم و بل می باشد.

گوشی پزشکی آکوستیک می تواند طیف وسیعی از فرکانس های صدا را دریافت نماید. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، از گوشی پزشکی آکوستیک برای معاینه و شنیدن صدای قلب، نبض ریه، معده و سایر اعضای بدن و نیز برای گرفتن فشار خون استفاده کرد.

❇️ گوشی پزشکی دیجیتال (الکترونیک)

در نسل های امروزی گوشی پزشکی، شرکت های تولید کننده توانسته اند، مشکل ضعیف بودن صداها را با قرار دادن سنسورهای تقویت کننده (پیزوالکتریک ها) در زیر دیافراگم حل کنند. با این کار صداهای دریافتی توسط دیافراگم تقویت شده و صدایی به مراتب بلندتر در اختیار شنونده و پزشک قرار می گیرد. به این ترتیب پزشک امکان معاینه بیمار از روی لباس را نیز دارد.

البته این تکنولوژی های جدید نقاط ضعفی نیز دارد.
حذف برخی از صداها
تداخل انواع صداها
قیمت بسیار بالا و …

در مدل های بسیار پیشرفته گوشی پزشکی دیجیتال، امکان فیلتر کردن صداهای مزاحم، تنظیم حالت انتخابی برای انواع معاینه، امکان تنظیم سطح بلندی صدا، امکان ذخیره سازی اطلاعات، امکان شنیدن صدا بدون تیوب و با هندزفری و … برای پزشک فراهم شده است.

❇️ گوشی پزشکی نوزاد (جنین)

این نوع گوشی برای شنیدن صدای قلب جنین و نوزادان طراحی شده است. سر شیپوری شکل این نوع گوشی ها قادر به دریافت صدای بسیار ضعیف و زیر قلب جنین خواهد بود.

❇️ گوشی پزشکی تخصصی

امروزه گوشی های پزشکی بنابر کاربرد تخصصی آنها و برای گوش دادن به نوع خاصی از فرکانسها طراحی شده اند. گوشی پزشکی سه بعدی، گوشی های دامپزشکی، معاینه پرندگان، معاینه دام، گوشی های فوق تخصصی قلب، بزرگسالان، متخصصین بیهوشی، کودکان و … از این نمونه ها هستند. برای تهیه و بازدید از انواع مختلف این گوشی ها می توانید به فروشگاه اینترنتی مطب چین مراجعه فرمایید

برای خرید یک گوشی پزشکی مناسب به چه آیتم هایی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید گوشی پزشکی برای خود را دارید، در ابتدا بهتر است که هدف خود را از خرید این گوشی مشخص کنید. در ابتدا بدانید برای چه مصرفی، در چه مکانی، برای چه تخصصی و برای چه گروه سنی ای می خواهید از گوشی استفاده نمایید. بطور کلی به افرادی که محیط کاری شلوغ و پر سر و صدایی مانند آمبولانس، اورژانس، امدادرسانی و … را دارند، توصیه می شود که از گوشی های دیجیتالی استفاده کنند. برعکس، افرادی که از گوشی در مطب و محل های خلوت و کم صدا استفاده می کنند، بهتر است گوشی آکوستیک تهیه کنند. گوشی های آکوستیک نسبت به گوشی های دیجیتال، سبک تر و ارزان قیمت تر است. همچنین توجه به کیفیت، جنس قطعات و بدنه، جنس و نوع سر و دیافراگم گوشی نیز بسیار مهم و حیاتی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.