بهزی

جست‌وجو

عایق نانو چیست ؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

عایق نانو چیست ؟

عایق نانو چیست ؟

در ساخت عایق های نانو مواد اولیه در سطح نانومتر به کار می روند. این روند باعث تولید مواد با اندازه بسیار ریز شده است که این مسئله خود یکی از ویژگی های مواد نانو به شمار می رود. پوشش های نانو دارای قابلیت های زیادی از جمله عایق رطوبتی هستند. عایق های رطوبتی نانو در واقع دارای خاصیت آبگریزی و روغن گریزی هستند. و همین ویژگی شان باعث می شود آب ، روغن و گرد و غبار را به خود جذب نکنند. کارکرد ذرات نانو بسیار ساده است. قطرات آب دارای اندازه ای بیشتر از 100 نانومتر هستند. این در حالی است که مواد عایق نانو اندازه کوچک دارند و تمام درزها را پر می کنند. بنابراین قطرات آب نمی توانند از آنها عبور کنند و باعث نم زدگی شوند. انواع عایق نانو را بشناسید

عایق های رطوبتی نانو بر اساس کاربردشان به دو دسته ی حجمی و سطحی تقسیم می شوند. عایق های سطحی : در این نوع عایق ، مواد به صورت مایع یا جامد بر روی سطح پخش می شوند و یک لایه نازک را تشکیل می دهند. عایق های حجمی : این نوع از عایق را علاوه بر اینکه می توان در سطح به کار برد قابلیت استفاده در انواع ملات را هم دارد.

مزایای عایق رطوبتی نانو چیست ؟ عایق های نانو به دلیل استفاده از فناوری نانو ، ویژگی های شیمیایی و فیزیکی منحصر به فردی دارند. طول عمر زیاد و با دوام بودن شستشوی آسان ( به آسانی تمیز می شوند ) ضد قارچ و ضد باکتری سازگار با شرایط جوی متفاوت سازگار با محیط زیست و انسان استفاده آسان در کمترین زمان قابلیت اجرا روی سطوح مختلف ( از فلز تا چوب ) تنوع رنگی برای نصب شان نیاز به تعمیری بخش زیرین نیست. مقاومت در برابر اشعه های خورشید

کاربردهای عایق رطوبتی نانو کدام‏ اند ؟

عایق های رطوبتی نانو بدلیل مزایای فراوانی که دارند ، در صنایع مختلف به کار می روند. از جمله ی آنها : صنعت خودرو سازی و هواپیماسازی به دلیل عمر طولانی ، مقاومت و ماندگاری که عایق های نانو دارند ، در خودروسازی ، کشتی سازی ، هواپیماسازی و.. به کار می روند. در این صنعت ، عایق نانو به صورت رنگ نانو روی قطعات کشتی ، خودرو و هواپیما ریخته می شود و از آنها در برابر گرد و غبار و خراش های احتمالی محافظت می کند. این مسئله باعث افرایش طول عمر قطعات و در نتیجه افزایش طول عمر خودرو ها ، کشتی ها و هواپیماها می شود.

غذا و بهداشت
مزیت ضد قارچ و ضد باکتریایی عایق های نانو در صنعت غذا و بهداشت مورد استفاده قرار می گیرد. در رستوران ها ، آشپزخانه ها و مکان های پخت غذا می توان بخش هایی که بطور مستقیم مورد استفاده ی کارکنان و مشتریان است مانند دستگیره ها ، در ها ، پنجره ها و.. را عایق بندی کرد. تا هم از خطر نم زندگی محافظت کرد و هم با جلوگیری از ایجاد رطوبت باعث از بین رفتن باکتری ها و قارچ ها شد. ساختمان سازی بیشترین استفاده ی عایق های رطوبتی نانو در ساختمان سازی است. این عایق ها علاوه بر اینکه در بخش هایی از داخل ساختمان به کار می روند ، در بخش های خارجی نیز کاربرد دارند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.