بهزی

گل نرده آهنی چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

گل نرده آهنی چیست؟

گل نرده سازی یکی از روش‌های قدیمی در صنعت آهن‌آلات محسوب می‌شود، اما امروزه این صنعت را به نام فرفورژه سازی می‌شناسند. گلنرده‌ها با تغییر نام به نام فرفورژه در کارخانه‌های بزرگ طراحی و تولید می‌شوند. آهن فرفورژه نوعی آهن سخت اما قابل‌انعطاف است. زمانی برای ساخت نعل اسب گرفته تا راه آهن به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه عمدتاً برای کارهای تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام فرفورژه به روش کار یا شکل دادن به این نوع آهن اشاره دارد، این محصول مانند چدن در قالب ریخته نمی‌شود. آهن گل نرده فرفورژه یک آلیاژ آهن نسبتاً خالص است و مقدار کربن آن بسیار کمتر از چدن است. با این وجود مقدار کمی سرباره در طی مراحل ساخت به آن اضافه می‌شود، مخلوطی از اکسیدهای سیلیکون، گوگرد و فلز که به گل نرده آهنی برخی از خصوصیات منحصر به فرد را می‌دهد.

ویژگی‎های گل نرده آهنی

• سخت: آهن فرفورژه مقاومت کششی بالاتری نسبت به چدن دارد و در برابر خستگی بسیار مقاوم است. معمولاً بدون خراب شدن تغییر شکل پیدا نمی‌کند، مگر اینکه خیلی زیاد از حد در معرض دمای بالا قرار گیرد. با این حال، به اندازه فولاد قوی نیست.

• چکش‌خوار: آهن فرفورژه با گرم شدن مجدد، می‌تواند به اشکال مختلف ساخته شود. در حقیقت هرچه بیشتر گرم شود، قوی‌تر می‌شود و می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی مانند چکش و غلتک به طیف گسترده‌ای از اشکال تبدیل کرد.

• شکل پذیر: آهن فرفورژه را می‌توان به سیم‌های طولانی یا رشته‌ای تبدیل کرد که به شما این امکان را می‌دهد به شکل‌های مختلف آن‌ها را بسازید، آن‌ها کشیده می‌شوند تا اینکه تحت‌فشار بشکنند. این مورد به ویژه هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که از آهن فرفورژه در لوله‌ها، دیگ‌های بخار و کارهای ساختمانی استفاده می‌شود.

• جوشکاری آسان: به دلیل محتوای کربن کم، گل نرده آهنی می‌تواند با جوشکاری به راحتی متصل شود که باعث افزایش دامنه اشکال و روش‌های استفاده می‌شود.

• مقاوم در برابر خوردگی: اگرچه آهن فرفورژه وقتی در معرض هوا و رطوبت قرار بگیرد، دچار خوردگی می‌شود، اما زنگ‌زدگی آن نسبت به چدن کندتر است. همچنین می‌تواند با رنگ یا سایر پوشش‌ها محافظت شود تا طول عمر آن افزایش یابد.

آنچه گل نرده آهنی را متفاوت کرده است

تفاوت اصلی بین گل نرده آهنی و نوع معمول آهن که چدن است، روشی است که می‌توان آن را به شکل دلخواه درآورد. آهن فرفورژه با ابزار کار می‌شود، در حالی که چدن ذوب شده در قالب ریخته می‌شود. ترکیب آهن و نحوه تولید آن نیز متفاوت است. چدن نسبت به فرفورژه کمتر قابل‌انعطاف و شکنندگی بالایی دارد و نمی‌توان آن را چکش کاری کرد، اما پایین بودن نقطه جوش استفاده از آن را با قالب آسان می‌کند. فولاد دارای برخی از خواص آهن فرفورژه است، زیرا هر دو از اشکال قابل‌انعطاف آهن هستند. با این حال، فولاد مدرن بسیار قوی‌تر است، بنابراین در بسیاری از کاربردها، مانند ساخت و ساز، جایگزین آهن فرفورژه شده است. یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود آهن فرفورژه جدا از چدن و فولاد باشد، این است که هنگام باز شدن، ظاهر منحصر به فرد دارد. شکل ظاهری آن الیافی از رشته‌های سیلیکات آهن است که با آهن مخلوط شده است و باعث می‌شود خواص ارزشمند شکل پذیری، مقاومت کششی بالا و مقاومت در برابر خوردگی به آهن فرفورژه اضافه شود. تفاوت گل نرده آهنی با چدن و فولاد بیشتر از این جهت است که کربن کمتری دارد. این سه فلز ازنظر محتوای کربن به شرح زیر طبقه‏بندی می‏شوند:

• آهن فرفورژه: حاوی کم‌ترین مقدار کربن (کمتر از 035/0٪) است.

• فولاد: حاوی مقدار متوسطی کربن (بین 06/0 تا 2٪) است.

• چدن: حاوی بیشترین مقدار کربن (بین 2 تا 4 درصد) است.

موارد استفاده گل نرده آهنی

در گذشته طیف وسیعی از وسایل از آهن فرفورژه ساخته می‌شد. این ماده معمولاً برای ساخت میخ، نعل اسب، مهره و پیچ، پرچ، ریل و اتصالات راه آهن، لوله‌هایی برای حمل بخار و آب و همچنین برای ساخت آهن‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه از گل نرده آهنی عمدتاً برای مصارف زینتی استفاده می‌شود. غالباً فرفورژه برای ساخت درب‌های فلزی، نرده‌های آهنی، مبلمان باغ، درب راهرو و سایر آهن‌آلات تزئینی برای نمایش در فضای باز استفاده می‌شود. برای ساخت وسایل تزئینی مانند تختخواب، شمعدان، میله پرده و قفسه کتاب هنوز هم بعضی اوقات از آهن فرفورژه استفاده می‌شود. این فلز همچنین در کارهای حفاظتی به‌عنوان نرده نیز بسیار کاربرد دارد.

مزایای استفاده از گل نرده آهنی

آهن فرفورژه نسبت به گزینه‌های دیگر در برابر خوردگی مقاوم‌تر است، به همین دلیل بسیاری از درب‌ها و تزئینات آهن فرفورژه در کلیساها و خانه‌های با شکوه امروزه همچنان در شرایط عالی هستند.

گل نرده آهنی ایده آل برای جوشکاری است، زیرا از فولاد یا آهن خالص قابل‌انعطاف‌تر است. بنابراین می‌تواند انتخاب بهتری برای کارهای تزئینی ظریف یا مجسمه‎سازی باشد.

کارهای حفاظتی را می‌توان با همان مواد و تکنیک‌های مورد استفاده در نسخه اصلی انجام داد، در حالی که انتخاب آهن فرفورژه برای قطعات جدید می‌تواند به حفظ روش‌های سنتی آهنگری کمک کند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.