بهزی

انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمانی و کاربرد آنها

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمانی و کاربرد آنها

طبقه بندی ماشین آلات راه سازی

ماشین آلاتی که در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند: ماشین آلات سنگین مانند‌ لودر، بولدوزر، گریدر، اسکریپر، غلتک، غلتک‌های استاتیکی و دینامیکی، بیل مکانیکی. ماشین آلات نیمه سنگین مانند‌ کمپرسی، آبپاش، جرثقیل کامیونی، تراك میکسر، پمپ بتن فینشر. ماشین آلات سبک مانند‌ لندرور، پیکان و غیره سایر ماشین آلات کارگاهی (ماشین‌های متفرقه) مانند‌ ویبراتور، دستگاه بتن بتونیر، موتور جوش، تسمه نقاله، سنگین شکن، ماسه شور و شن شور، ماسه ساز و غیره.

انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمانی و کاربرد آنها

ماشین آلات راه سازی و ساختمانی دارای انواعی به شرح زیر است:

– تراکتور و بولدوزر:

تراکتور و بولدوزر از مهم ترین ماشین آلات راهسازی است که کاربردهای متعددی مانند کشیدن یا جلو بردن اجسام و بارهای مختلف را دارند. بولدوزرها به تسطیح زمین و پاکسازی آن کمک کرده و به ایجاد راه های اولیه نیز کمک می کنند.

– بیل مکانیکی:

بیل مکانیکی در عملیات هایی مانند گودبرداری و بار کردن آن با کامیون و غیره کاربرد دارد و انواع پرقدرت آن می تواند انواع صخره و سنگ را نیز بدون تخریب اولیه جابجا کند.

– جرثقیل:

جرثقیل ها دارای یک اتاق فرمان و یک تیر بلند هستند که عمدتا برای بلند کردن اجسام سنگین و حرکت دادن آنها به کار می روند.

– اسکریپر:

اسکریپر نیز ماشینی است که عمل بارگیری، حمل و تخلیه مواد خاکی در مسافت‌های متوسط و زیاد را به تنهایی انجام می‌ دهد.

لودر:

لودرها از مهم ترین ماشین آلاتی هستند که در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند و برای خاک برداری مورد استفاده قرار می گیرند.

– کامیون:

کامیون ها معمول ترین روش برای حمل و نقل مواد خاکی هستند و انعطاف پذیری زیادی دارند. انواع کمپرسی آنها برای حرکت در جاده و خارج جاده مناسب است.

– گریدر:

گریدر موتور دار اصولا برای تنظیم شیب، شکل دادن شیب‌ها و تسطیح دامنه خاکریزها و خاک برداری‌ها، کندن جوی، مخلوط کردن، پراکندن مخلوط خاك و مواد قیری به کار می ‌رود.

– غلتک:

از غلتک ها برای متراکم کردن مصالح خاکی و سنگی استفاده می شود.


معاملات ماشین آلات راه سازی و ساختمانی

شرکت های مختلف دولتی و غیر دولتی که در فرایندهای خود نیاز به ماشین آلات راه سازی و ساختمانی دارند؛ برای انجام بهتر و به صرفه تر این فرایند، اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند تا از پیمانکاران مختلف برای پیاده سازی آن کمک بگیرند. سپس شرکت هایی که شرایط لازم سازمان برگزار کننده مناقصه را داشته باشند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود می کنند. سازمان مذکور نیز با بررسی مدارک پیمانکاران از آنها برای مناقصه دعوت کرده و شرکتی برنده مناقصه خواهد شد که شرایط لازم را داشته باشد و مبلغ پیشنهادی آن برای انجام پروژه کمتر از دیگر رقبا باشد. سپس میان هر دو طرف قراردادی منعقد خواهد شد که تعهدات طرفین و مدت زمان انجام پروژه در آن ذکر می شود..

تقسیم بندی ماشین آلات راهسازی و ساختمانی

ماشین آلات راهسازی و ساختمانی انواع مختلفی دارد. از نظر سنگینی کار، این ماشین آلات به ۳ دسته زیر تقسیم می شوند: ماشین آلات سنگین: برخی ماشین آلات مانند لودر، بولدوزر، ترنچر (خندق کن)، کامپکتور (غلتک)، بیل مکانیکی، کترپیلار، جرثقیل، دامپر، ترنجر، کمپرسور خاک وغیره ماشین آلان نیمه سنگین: کمپرسور، جرثقیل‌های کامیونی، میکسر، آبپاش ماشین آلان سبک: لندرور، ژنراتور و غیره یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان راه و ساختمان، خرید ماشین آلات راهسازی و خرید قطعات راهسازی است. سایت روت کالا، اولین فروشگاه اینترنتی قطعات ماشین آلات راهسازی در ایران، کالاهای موجود را به صورت تخصصی به فروش می رساند. اماپیش از خرید ماشین آلات راهسازی، ابتدا باید به صورت کامل با انواع ماشین آلات راهسازی و ساختمانی آشنا شوید.

ماشین آلات سنگین

کارکردهای اساسی ماشین آلات سنگین شامل حرکت زمین، حمل بارهای سنگین، انتقال بار، خاکبرداری، شکستن، سنگ فرش، حفاری وغیره است. برخی از ماشین آلات سنگین نیز در ساخت آجر، سیمان، آسفالت وغیره استفاده می‌شوند. از دیگر کاربردهای ماشین آلات سنگین می‌توان به ساخت و ساز، نگهداری و توسعه زیرساخت‌های عظیم اشاره کرد. بر این اساس، ماشین‌های سنگین ساختمانی شامل پنج سیستم تجهیزات از جمله کشش، ساختار، پیاده‌سازی، قطار قدرت، کنترل و اطلاعات هستند.

جرثقیل (Carnes)

توسعه به زیرساخت‌های ماشین آلات راهسازی و ساختمانی بستگی دارد. از بین کلیه ماشین‌های سنگین، ماشین آلات ساختمانی جرثقیل از آنجا که در ساخت و نگهداری پروژه‌های عظیم نقش پررنگی دارند؛ جایگاه مهمی کسب کرده‌اند. دستگاه‌های جرثقیل برج عظیمی مانند ماشین آلات هستند که طناب‌هایی برای بلند کردن یا پایین آوردن هر دستگاه سنگین دارند. از این رو به آن ها جرثقیل بالابر نیز گفته می‌شود. جرثقیل‌ها ساختار دائمی ندارند؛ بدین معنا که در ساختار جرثقیل یک ساختار موقت است که در زمین به صورت ثابت قرار می‌گیرد یا بر وسایل نقلیه خاصی نصب می‌شود. جرثقیل‌ها از طریق اپراتور کابین یا از طریق سیگنال‌های مادون قرمز یا رادیویی اداره می‌شوند.

بولدوزر

بولدوزرها ماشین آلات راهسازی سنگین هستند. این دستگاه‌های غول پیکر، وظیفه پاک‌سازی و درجه‌بندی زمین را بر عهده دارند که معمولا در بولدوزرها تیغه هیدرولیکی پهنی را مشاهده می کنید. عملکرد بولدوزر با انواع تیغه که از آن استفاده می‌کند؛ مشخص می‌شود. بولدوزرهای اولیه از قرقره‌ها و کابل‌ها برای دستکاری تیغه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما بولدوزر مدرن از سیستم هیدرولیک بهره می برد. بسیاری از بولدوزرهای مدرن دارای یک پنجه چاک دهنده با نوک فولادی سخت شده هستند که در انتهای بیل نصب شده است. بولدوزرها کاربردهای مختلفی از جمله موارد زیر دارند: حرکت زمینی راهسازی معدن اهداف نظامی بارگیری سنگ در معدن حفر شده بلند کردن مواد مختلف شکستن پیاده روها و زمین‌های فشرده

دامپر

دامپر یک وسیله نقلیه دیزلی کوچک است که برای حمل بار و مواد به اماکن ساختمانی از آن استفاده می‌شود. دامپرها در انتهای قسمت عقب خود، وسایلی مانند کمپرسور هوا حمل می‌کنند. با استفاده از دامپرهای فولادی، ظروف سنگین به راحتی حمل می‌شوند. از دسته حرکتی برای شروع به کار با دامپر استفاده می‌شود. کجی، بارگیری، سوخت‌گیری و تحرک برخی از عواملی است که باید در زمان شروع کار دامپرها در نظر گرفته شود. از جمله کاربردهای دامپرها باید به موارد زیر اشاره کرد: انتقال مصالح به اماکن ساختمانی. از آن ها برای بارکشی و حمل و نقل استفاده می شود. آن ها در خط ساخت و تولید مفید هستند. آن ها همچنین برای رسیدگی به موارد کوچک‌تر مانند پلاستیک، فلزات، شیشه، لاستیک، پلاستیک و غیره طراحی شده شده‌اند.

اسکریپر (Scraper)

اسکریپر از ماشین آلات راهسازی و ساختمانی و یک وسیله مکانیکی مهم است که برای خاکبرداری، حفر و حمل مواد از آن استفاده می‌شود. Scraper متناسب با ماهیت پروژه در اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلف در دسترس است. این یکی از متنوع‌ترین تجهیزات است که عملکردهای مختلفی را به صورت مجزا انجام می‌دهد.

 اسکریپر یکی از تجهیزات سنگین است که برای خاکبرداری استفاده می‌شود. قسمت پشت آن یک قیف متحرک عمودی با لبه بلند افقی دارد که بالا یا پایین می رود. لبه جلویی به داخل خاک وارد می شود و قیف را پر می‌کند. زمانی که قیف پر می‌شود.اسکریپر مواد موجود در محفظه خود را بدون استفاده از ماشین آلات دیگر، به ناحیه‌ای دیگر منتقل می‌کند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.