بهزی

جست‌وجو

کود آلی گرانوله چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

کود آلی گرانوله چیست؟

✔️ کود کامل آلی گرانوله دارای ۱۵ درصد گوگرد (SO ) به همراه ماده مکمل آلی ترکیبی بسیار قوی و مفید برای درختان می‌باشد.

✔️ از آنجاییکه غلظت گوگرد در داخل گیاه بیشتر از فسفر است متاسفانه در کشور کمتر به استفاده از این کود در جهت پایین آوردن PH خاکهای قلیایی توجه شده است.

✔️ لذا توصیه شده که برای تسریع در فرآیند اکسیداسیون گوگرد در خاک از باکتری تیوباسیلوس (بیو سولفور) و یا کود گوگرد آلی گرانوله همراه با کود حیوانی استفاده شود.

تفاوت کود آلی و شیمیایی در چیست؟
✔️ کود‌‌‌های آلی عمدتا منشا طبیعی داشته و پس از مراحل پوسیدگی و تجزیه قابل استفاده میباشند که دارای درصد مواد غذایی بالایی نیستند ولی باعث بهبود ساختار خاک و افزایش تخلخل و کاهش وزن ظاهری خاک میشوند که در جذب آب موثر است ولی کودهای شیمیایی عمدتا منشا سنتتیک و مصنوعی داشته که شامل درصد بالایی از عناصر و مواد غذایی هستند اما در بهبود ساختار خاک نقشی ندارند.

مزایای استفاده از کود گرانوله

اصلاح بافت خاک
کاهش PH خاک
افزایش محصول در واحد سطح
افزایش چشمگیر در کیفیت محصول
افزایش راندمان آبیاری
افزایش ماده آلی خاک های کشاورزی
افزایش ارزش خاک
آفت کشی و سم زدایی از خاک
حذف تدریجی رسوبات مضر شیمیایی از خاک

عناصر تشکیل دهنده کود گرانوله

روی
آهن
منیزیم
منگنز
مس

با مقادیر قابل قبول جمعا بین ۲ تا ۳ درصد از حجم کود را شامل می شوند و ۱۰۰% قابل جذب بوده و با توجه به مواد آلی آن از ارزش تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار هستند.

کربن آلی تشکیل دهنده کود گرانوله

حاصلخیز کردن خاک، بازسازی بافت خاک، باعث افزایش قدرت سوخت و ساز و همگونی و ترکیب عناصرخاک از ویژگی های این کود میباشد. عناصر اضافی موجود در زمین کشاورزی نیز بصورت قابل جذب در آمده و بهمراه عناصر موجود در کود کامل میکرو به افزایش بازده محصول کمک کنند.

اسید هیومیک تشکیل دهنده کود گرانوله

ماده ای آلی و بسیار ارزشمند است که سرعت بخشیدن به رشد گیاه را به همراه دارد. محرکی قوی و اثر بخش برای رشد کمی و کیفی محصول میباشد. این ماده به مقدار بین ۱۰ درصد تا ۱۳ میباشد.

گوگرد تشکیل دهنده کود گرانوله

موثرترین ماده برای کاهش و اصلاح قلیایی بودن خاک، اصلاح بافت خاک هایی است که در اثر رسوبات شیمیایی ناشی از مصرف بی رویه ی کودهای شیمیایی دچار فرسایش شده اند مورد استفاده قرار میگیرد. خاک را از حالت قلیایی خارج میکند، عملیات سم زدایی و آفت کشی را در خاک به بهترین نحو ممکن به انجام میرساند. در کود میکرو کامل مقداراین ماده آلی بین ۸ تا ۱۱ درصد باید وجود داشته باشد .

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.