بهزی

جست‌وجو

دستگاه سنگبری چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

دستگاه سنگبری چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دستگاه سنگبری چیست؟

دستگاه سنگبری از جمله ماشین‌آلاتی است که با استفاده از آن می‌توان انواع گوناگون سنگ، سرامیک و کاشی را در ابعاد دلخواه برش زد. این نوع دستگاه به صورت ثابت و قابل حمل تولید می‌شود. با استفاده از دستگاه سنگ بر می‌توانید سنگ‌های ساختمانی را با کمترین خطا و به طور دقیق برش بزنید. این نوع دستگاه‌ها از یک شاسی تمام فولاد و صفحه کار ساخته شده است که صفحه کار را می‌توان در اندازه و مدل‌های مختلف تهیه کرد. قسمت فک متحرک دستگاه سنگبری محل قرارگیری الکتروموتور است. عمل برش سنگ به وسیله تیغه‌ای که روی الکتروموتور نصب شده است، صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که کلیه مدل‌های دستگاه سنگ بر سیستم آبرسانی به تیغه را دارند و همچنین الکتروموتور نصب شده بر روی دستگاه از نوع ضد آب است.

قابلیت ایجاد برش سنگ به صورت زاویه‌دار یکی از خصوصیات دستگاه سنگبری است که در کلیه مدل‌های این نوع دستگاه وجود دارد. البته به دلیل ‌اینکه کشور ایران از لحاظ وجود انواع سنگ‌های معدنی بسیار غنی است جهت استفاده از این سنگ‌ها در صنعت و ساختمان‌سازی نیاز مبرمی به دستگاه سنگبری احساس می‌شود. در نتیجه احداث کارخانه دستگاه سنگبری در ایران رونق زیادی پیدا کرده است. در ادامه مطلب دستگاه سنگبری چیست؟ توضیح بیشتری در این زمینه انواع مختلف این نوع دستگاه خواهیم داد.

معرفی انواع دستگاه برش سنگ

به طور کلی دستگاه برش سنگ را به صورت قابل حمل و کارگاهی تولید می‌کنند. همانطور که از نام دستگاه سنگ بر قابل حمل مشخص است این نوع دستگاه به آسانی جابجا می‌شود. وزن و ابعاد این نوع دستگاه به گونه‌ای است که برای تغییر مکان به جرثقیل نیازی ندارد. در مقابل دستگاه برش سنگ کارگاهی به دلیل استفاده گسترده در کارخانه و کارگاه‌ها اندازه بزرگتری دارد، از این رو می‌توان سنگ‌های با ابعاد بزرگ را با این نوع دستگاه برش زد. در نتیجه یکی از خصوصیات دستگاه برش سنگ کارگاهی ابزار زنی در اندازه بزرگ است.

انواع دستگاه برش سنگ قابل حمل و نقل

دستگاه برش سنگ قابل حمل و نقل تنوع بالایی دارد. انواع مختلف این نوع دستگاه به شرح زیر است:

دستگاه برش سنگ از نوع لینرگاید
دستگاه سنگ بر مدل کروم استیل
دستگاه مخصوص سنگبری از نوع پروفیلی
دستگاه برش سنگ ضخیم مناسب برش بتن، جدول و آجر

مهم‌ترین تفاوتی که دستگاه‌های قابل حمل و نقل نسبت به همدیگر دارند جنس متریال مورد استفاده در ساخت دستگاه است. واضح است که هرچه در ساخت دستگاه مواد باکیفیت‌تری استفاده شده باشد قیمت محصول افزایش خواهد یافت. از بین دستگاه‌های نام برده شده دستگاه برش سنگ لینرگاد خود در چهار دسته دستگاه لینرگاید مدل SL، OL، KL و نوع سفارشی به بازار عرضه می‌شود.

انواع دستگاه سنگ بر کارگاهی

دستگاه برش سنگ کارگاهی نیز انواع مختلفی دارد. انواع دستگاه سنگبری کارگاهی عبارتند از:

دستگاه برش سنگ کارگاهی و ابزار زنی از نوع امگا پلاتینیوم
دستگاه سنگ بر با قابلیت ابزار زنی و راسته بر
دستگاه برش سنگ کارگاهی فارسی بر طول بلند از نوع تیتانیوم

نحوه کار با دستگاه برش سنگ

دستگاه‌های برش سنگ جهت ایجاد سنگ‌های ساختمانی با ابعاد دقیق و اندازه یکسان استفاده می‌شوند. ساخت این نوع دستگاه‌ها از نظر هزینه بسیار به صرفه است، زیرا هم برش سنگ با سرعت بیشتری انجام می‌شود و هم سنگ‌های ساختمانی میزان پرت کمتری خواهند داشت. بایستی خاطر نشان کرد که نحوه کار با این مدل دستگاه راحت است و با رعایت اصول ایمنی و نکات ضروری مربوط به کار با دستگاه می‌توان سنگ‌های یکنواختی را برش داد. از جمله عواملی که در زمان کار با دستگاه سنگ بر باید به آن توجه کرد شامل موارد زیر است:

تراز بودن محل نصب دستگاه

چنانچه در زمان کار با دستگاه سنگبری سطح محل نصب دستگاه تراز نباشد در برش سنگ خطا ایجاد خواهد شد. از این رو قبل از کار با دستگاه برش سنگ بایستی از تراز بودن محل دستگاه اطمینان حاصل کنید. تراز بودن سینی دستگاه برش سنگ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به کارگیری صفحه برش مناسب

قبل از شروع کار با دستگاه برش سنگ لازم است که صفحه برش دستگاه را متناسب با جسمی که تصمیم به برش آن را دارید، انتخاب کنید. اگر به هر دلیلی صفحه اشتباه برای سنگبری نصب شود هم در برش سنگ خطا ایجاد خواهد شد و هم بخش سگمنت‌های مربوط به صفحه برش دستگاه زودتر از موعد از بین خواهد رفت. همچنین به موتور دستگاه نیز فشار وارد خواهد شد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.