بهزی

جست‌وجو

معرفی سنگ گرانیت (خارا)

زمان مطالعه 1 دقیقه

معرفی سنگ گرانیت (خارا)

سنگ گرانیت که به نام سنگ خارا نیز شناخته شده یکی از سخت ترین سنگ های جهان است که بشر از هزاران سال پیش آن را شناخته و به خصوص به عنوان مصالح ساختمانی از آن بهره می برده است. سنگ گرانیت چه در محیط داخلی یا فضای خارجی ساختمان ها کاربرد دارد و امروزه از آن برای ساخت پل ها، سنگ فرش خیابان ها، بناهای تاریخی و بسیاری پروژه های داخلی و خارجی دیگر استفاده می شود.

سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین با دوام و طبیعی است که تحت گرما و فشار شدید در اعماق زمین شکل گرفته است و یکی از سخت ترین مواد جهان محسوب می شود. بخش عمده پوسته قاره ای زمین از جنس گرانیت است و این ماده هسته قاره ها را تشکیل می دهد. گرانیت تعاریف گوناگونی دارد، یک زمین شناس آن را جزو سنگ های آذرین دانه درشت، کوارتز و فلدسپات که به طور کامل از بلور تشکیل شده تعریف می کند در حالی که در تجارت مربوط به سنگ ها، کلمه گرانیت برای هر سنگ حاوی فلدسپات با بلورهای به هم پیچیده بزرگ که با چشم غیر مسلح نیز دیده می شوند استفاده می شود. با این طبقه بندی سنگ هایی مثل آنورتوزیت، گنیس، گرانیت، گرانودیوریت، دیاباز، مونزونیت، سینیت، گابرو و غیره همگی با نام تجاری گرانیت به فروش می رسند. گرانیت از نظر زمین شناسی به سنگ های با ترکیب معدنی خاص – کوارتز و فلدسپات – گفته می شود. این سنگ عمدتا از کوارتز (حداقل 20 درصد) و فلدسپات اورتوکلاز (حداقل 35 درصد) تشکیل شده است، اگر هر کدام از این معیارها برآورده نشود سنگ مورد نظر گرانیت نیست. حداکثر 45 درصد باقی مانده می تواند مواد معدنی دیگر مانند پلاژیوکلاز فلدسپات، هرونبلند، پیروکسن، موسکوویت یا بیوتیت باشد. نام لاتین گرانیت از کلمه granum گرفته شده که به معنای دانه است و اشاره به این دارد که مواد معدنی موجود در آن به راحتی دیده می شود.

✴️ مزایای سنگ گرانیت ✴️

سنگ گرانیت سنگی محکم و سخت، با دوام، مقاوم در برابر گرما، ضد آب با ظاهری شیک است که در رنگ های متنوع یافت می شود. گرانیت قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و ظاهر شیک و منحصر به فرد به فضا می بخشد. این سنگ از سنگ گرانیت مشکی گرفته تا قرمز، سبز، خاکستری و غیره در طراحی داخلی منزل به راحتی با رنگ مبلمان یا رنگ اتاق هماهنگ می شود و از آن جا که به راحتی قابل تمیز شدن است می توان از آن برای ایجاد فضایی منحصر به فرد در آشپزخانه و سایر بخش های خانه استفاده کرد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.