بهزی

جست‌وجو

انواع گرانول های پلاستیکی و کاربرد آنها

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع گرانول های پلاستیکی و کاربرد آنها

گرانول های پلاستیکی که گاهی اوقات به آنها پلیمر نیز گفته می شود، یکی از پرمصرف ترین مواد خام در جهان هستند. از آنها برای ساختن چیزهای مختلفی استفاده می شود، از ماسک های صورت که اکنون ضروری هستند گرفته تا جلیقه های ضد گلوله و انواع و اقسام وسایل پلاستیکی. امروزه انواع مختلفی از پلاستیک موجود است. اکثر آنها در یکی از این دو دسته قرار می گیرند: ترموپلاستیک ها و ترموست ها.

انواع مختلفی از گرانول های پلاستیکی وجود دارد. از برخی از آنها مانند گرانول های پلی پروپیلن (گرانول های PP)، گرانول های پلی اتیلن (گرانول های PE)، مستربچ الکترت، گرانول های پلی استایرن (گرانول های PS) و گرانول های پلی وینیل کلرید (گرانول های پی وی سی) می توان نام برد. در ادامه توضیح دقیقی در مورد برخی از این گرانول های پلاستیکی، خواص، کاربردها، مزایا و روش های تولید آنها توضیح داده شده است.

گرانول PP (پلی پروپیلن)

پلی پروپیلن که پلی پروپن نیز نامیده می شود، یک پلیمر ترموپلاستیک است که از طریق پلیمریزاسیون گاز پروپیلن در حضور یک سیستم کاتالیزور (کاتالیزورهای زیگلر-ناتا) تولید می شود. این گاز یکی از محصولات فرعی نفت خام و گاز طبیعی است. یکی از محبوب ترین ترموپلاستیک های مورد استفاده در جهان است و کاربردهای مختلفی دارد.

می توان آن را در وزن های مولکولی مختلف با اصلاح شرایط پلیمریزاسیون در حین تولید، تولید کرد. این نوع گرانول معمولاً به شکل گلوله، پودر، الیاف و گرانول های پلاستیکی برای ساخت اقلام دیگر استفاده می شوند.
مزایای گرانول PP (پلی پروپیلن) در برابر بسیاری از حلال های شیمیایی، اسیدهای رقیق شده و بازها مقاوم است. دارای مقاومت کافی در برابر حرارت با نقطه ذوب ۱۶۰ یا ۱۷۰ درجه سانتیگراد است. برای دادن رنگ های مختلف می توان آن را رنگ کرد. دارای استحکام کششی بالا و نسبت وزن به مقاومت مطلوب است. به دلیل ماهیت نیمه کریستالی از استحکام خمشی بالایی برخوردار است
کاربردهای گرانول pp پلی پروپیلن به اندازه ای محبوب است که برای تولید بسیاری از چیزها استفاده می شود. برخی از آنها عبارتند از الیاف فرش، اجزای خودرو، طناب، لوازم التحریر، ظروف قابل استفاده مجدد، تجهیزات آزمایشگاهی، ورقه های پلیمری، کاربرد بسته بندی، تجهیزات پزشکی و غیره…

مستربچ الکترت

مستربچ الکترت در واقع یک پلیمر نیست. این ماده افزودنی است که قابلیت فیلتراسیون بهتری را برای پارچه های خاص ساخته شده از گرانول های PP فراهم می کند. با پردازش پارچه ها با الکترت، قابلیت فیلتراسیون از حدود ۵۰٪ به ۹۰٪ یا حتی بیشتر افزایش می یابد. پردازش پارچه ها با الکترت به آنها توانایی فیلتر هوا، گرد و غبار، باکتری ها و ذرات ویروسی به کوچکی ۰.۳ میکرون را می دهد.

مستربچ الکترت با حمل بار الکترواستاتیک به این امر دست می یابد. عمق و چگالی بار الکتریکی را در پارچه ها افزایش می دهد و در نتیجه باعث آزاد شدن یون های منفی و ذخیره بار الکتریکی می شود و مسئول بهبود راندمان فیلتراسیون پارچه است. مستربچ الکترت را می توان به دو دسته روغنی و نمکی تقسیم کرد.
مزایای مستربچ الکترت گرد و غبار، باکتری ها، ویروس ها و ذرات آئروسل را مسدود می کند. حرارت دادن و تحت فشار قرار دادن آن قابلیت فیلتراسیون آن را افزایش می دهد. این تاثیر با افزایش هر ۱۰ درجه دما دو برابر می شود. کاربردهای مستربچ الکترت در تولید ماسک های پزشکی استفاده می شود برای ساخت لباس های محافظ پزشکی استفاده می شود برای تولید محصولات یکبار مصرف استفاده می شود در ساخت لباس های جراحی پزشکی استفاده می شود

گرانول PE (پلی اتیلن)

پلی اتیلن یا پلی اتن یک پلیمر ترموپلاستیک است که از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن در حضور یک سیستم کاتالیزور (کاتالیزورهای Ziegler-Natta) تولید می شود. این گاز نیز یکی از محصولات فرعی نفت خام و گاز طبیعی است. این ترموپلاستیک محبوب ترین ترموپلاستیک است که به دلیل انواع مختلف آن با طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای گرانول PE (پلی اتیلن) پلی اتیلن بسته به نوع آن دارای چندین مزیت است. LDPE یک ماده انعطاف پذیر با شکل پذیری بالا اما استحکام کششی کم است. این باعث می شود برای تولید کیسه های خرید و نایلون های پلاستیکی مناسب باشد. HDPE ساختار بسیار کریستالی دارد که پلاستیک را سفت می کند. این باعث می شود برای تولید چیزهایی مانند سطل زباله، تخته پرش و غیره مناسب باشد. UHMWPE یک نوع بسیار متراکم از پلی اتیلن است. استحکام کششی بسیار بالایی دارد و معمولاً در جلیقه های ضد گلوله و تجهیزات با کارایی بالا گنجانده می شود. کاربردهای گرانول PE (پلی اتیلن) پلی اتیلن برای تولید کیسه های پلاستیکی، ظروف بطری، اسباب بازی ها، فلاسک ها، سطل ها، مخازن، لوله های انعطاف پذیر، استخرهای کوچک پلاستیکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. گرانول ها مواد اولیه اصلی مورد استفاده در دستگاه های تزریق پلاستیک و پلاستیک بادی هستند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.