بهزی

جست‌وجو

گرانول و کاربرد آن در صنایع مختلف تولیدی

زمان مطالعه 1 دقیقه

گرانول و کاربرد آن در صنایع مختلف تولیدی

در همین ابتدای امر باید معنی گرانول را بدانیم تا بتوانیم تجسم ذهنی درستی از آن داشته باشیم. گرانول در لغت به معنای دانه کوچک و گرد مانند است. گرانول، ماده پلیمری خاصی نیست، بلکه شکلی از یک پلیمر است. در صنایع پتروشیمی و تولیدات مواد پلاستیکی، از گرانول‌ها استفاده می‌شود تا محصولات پلاستیکی تولید شود.

وقتی برای اولین بار قرار بود مواد پلیمری در تولید محصولات پلاستیکی استفاده شود، محققان دریافتند که مواد پلیمری به صورت پودر، می‌تواند خطرات مختلفی داشته باشد. از جمله پخش شدن آن در هوا و ورود این مواد به سیستم تنفسی افراد، می‌توانست سرطان ریه و مشکلات خونی ایجاد کند. بعد از بالا و پایین‌های بسیار، محققان دریافتند که باید برای استفاده از مواد پلیمری، آنها را به گرانول تبدیل کنند. گرانول‌ها دانه‌های کوچک و ریزی هستد که حاوی مواد پلیمری بوده و کاربرد مختلفی دارند.

کاربرد پلیمر و گرانول‌ها گسترده است اما به طور خلاصه می‌توان کاربردهای گرانول را در دسته بندی زیر جای داد:

🔸 استفاده از گرانول در صنایع نظامی و تولید پودر اسلحه

🔸 استفاده از گرانول در صنایع پتروشیمی

🔸 استفاده در صنعت تولید مواد پلاستیکی

🔸 کاربرد وسیع در پزشکی

🔸 کاربرد در تولید مواد آرایشی و تونر

🔽 مواد اولیه گرانول 🔽

گرانول، دارای اقسام مختلفی است و مواد اولیه آن شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

⬅️ گرانول پلی استایرن:

پلی استایرن، پلیمر مصنوعی بوده و به نوع معمولی و مقاوم و انبساطی تقسیم می‌شود که نوع معمولی یا GPPS آن به شکل شفاف و شبیه کریستال است. در ساخت عایق‌های حرارتی ساختمان از نوع معمولی آن استفاده می‌شود و از نوع مقاوم آن در تولید بدنه فریزر و یخچال استفاده می‌شود. همچنین کاربرد آن در صنایع داروسازی و پزشکی بسیار زیاد است.

⬅️ گرانول پلی پروپیلن:

گرانول پلی پروپیلن به عنوان دومین ترموپلاستیک پر مصرف بعد از پلی اتیلن است که در ادامه نیز به آن پرداخته شده است. شکل این گرانول به صورت توپی است. دارای دو نوع مختلف بوده و در صنایع به پ پ نساجی و پ پ شیمیایی معروف شده است. از این گرانول در صنعت پلاستیک و تولید اسباب بازی و بطری مایعات و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.


⬅️ گرانول پلی اتیلن:

پلی اتیلن ساختاری کریستالی داشته و به صورت خطی، سبک و حتی با وزن مولوکولی بالا نیز تولید می‌شود. از نوع سبک آن برای تولید انواع کیسه زباله و کیسه پلاستیک و بسته بندی مواد استفاده می‌شود. همچنین از نوع سبک خطی آن در تولید کابل برق و مخابرات استفاده می‌شود.

از نوع سنگین این ماده برای تولید قطعات ماشین های صنعتی و لباس های مخصوص ضد گلوله استفاده می‌شود.

⬅️ مواد شیمیایی افزودنی:

این مواد افزودنی شامل پرکننده‌ها، پیگمنت‌ها و رنگ‌ها می‌باشد. با توجه به نوع و حجم این مواد، قیمت گرانول‌ها به صرفه‌تر خواهد شد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.