بهزی

انواع روش‌های خم کاری فلزات

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع روش‌های خم کاری فلزات

خمکاری به روش نورد شدن

خم کاری به روش نورد شدن عموماٌ برای ساخت لوله یا مخروط استفاده می‌گردد. بسته به ظرفیت دستگاه و تعداد رول‌ها، می‌توان یک یا چند خم را به طور همزمان انجام داد. در ساده‌ترین نوع دستگاه استفاده شده برای این روش، دو غلطک در پایین و یک غلطک در بالا وجود دارد. ورق صاف در بین رول‌ها قرار می‌گیرد و آنقدر به صورت رفت و برگشتی تحت خمش بین رول‌ها قرار می‌گیرد که به شعاع و انحنای مورد نظر برسد.

خم کاری فشاری

خم کاری فشاری بیشتر بر روی لوله‌های فلزی انجام می‌شود. در این روش قالب به‌صورت ثابت بوده و محور لغزان در حین چرخش به دور قالب، لوله را به درون قالب می‌فشارد.

خم کاری پرسی

خم کاری پرسی یکی از رایج‌ترین روش‌های خمکاری فلزات است که در آن به کمک دستگاه پرس به ورق تخت فلزی برای ایجاد خم‌هایU شکل، نیرو اعمال می‌شود. ساختار دستگاه خم کاری پرسی به این شکل است که یک قالب به شکل U دارد که در پایین دستگاه قرار گرفته و یک سمبه سنگین به همان شکل U در بالا دستگاه قرار دارد. ورق صاف بالای قالب U شکل، قرار می‌گیرد. سپس سمبه تحت نیروی حاصل از پرس از بالا بر روی ورق قرار می‌گیرد و ورق را به کمک نیروی حاصل از پرس، به داخل قالب فرو می‌کند.برای اعمال نیروی پرس از دستگاه کمپرسور استفاده می‌شود. انواع مختلفی از دستگاه کمپرسور وجود دارد که سطوح مختلفی از نیرو را وارد می‌کنند؛ مانند دستگاه پرس مکانیکی، پنوماتیکی و هیدرولیکی. از دستگاه پرس مکانیکی اغلب در مواقعی که به فشار کمتری نیاز باشد استفاده می‌شود. درحالی‌که از دستگاه پرس پنوماتیکی، بیشتر برای خم شدن قطعات کوچک فلزی استفاده می‌شود. دستگاه‌های پرس هیدرولیکی پیشرفته‌ترین نوع دستگاه پرس‌هستند.

خم کاری گونیایی

یکی دیگر از انواع روش‌های خمکاری فلزات خم کاری گونیایی است که برای ایجاد خم V شکل استفاده می‌شود. خم کاری گونیایی به لحاظ نوع تماس قسمت اعمال بار دستگاه با ورق اولیه به سه نوع خم شدن با تماس کم، خم شدن مماسی و ضرب سکه‌ای تقسیم می‌شود.

خمکاری چرخشی

در خم کاری چرخشی دستگاه دارای دو تکیه‌گاه منحنی است که روی یک محور به همدیگر متصل هستند. ورق بر روی این محور قرار می‌گیرد و نیروی فشار تحت پرس، طوری وارد می‌شود که دو نیم‌دایره به طرفین چرخیده و تشکیل زاویه می‌دهند. ورق فلز قرار گرفته بر روی این دو نیم‌دایره نیز تحت همان زاویه خم می‌شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.