اندازه
اندازه سوپر مارکت به تنوع محصولاتی که به مشتریان خود ارائه میدهد، بستگی دارد؛ اما بهجرات میتوان گفت در هر حالتی، هایپرمارکت بزرگتر از یک سوپر مارکت است. علیرغم وجود قفسهها و محصولات متنوع در سوپرمارکتها، hypermarket دارای فروشگاههای کوچک داخلی نیز هستند که محصولات مختلف را ارائه میکنند.
قیمت و تخفیف

هایپر مارکتها کالاهای خود را، در مقایسه با سایر فروشگاهها در همان صنعت، با تخفیفهای ویژه ارائه میدهند. وجود قیمتهای پایینتر از بازار در هایپرمارکتها، انگیزه خوبی برای افراد مختلف است تا از آنها خرید کنند. از طرف دیگر، سوپرمارکتها محصولات خود را با قیمتهایی بالاتر از خردهفروشی ارائه میدهند و در مقایسه با هایپر مارکت گرانتر هستند.
تعداد و تنوع کالاها
سوپرمارکتها به داشتن محصولات متنوع و کالاهای مصرفی (FMCG) برای پوشش نیازهای مختلف مشتریانی که روزانه از آنها خرید میکنند، معروف هستند. از طرف دیگر، هایپر مارکتها دارای تنوع بیشتری در محصولات مشابه بوده و کالاهای مختلف را در حجم بیشتری ارائه میکنند. همچنین کالاهای مصرفی نیز به نسبت سوپرمارکتها، بیشتر در دسترس هستند.
هدف راهاندازی
هدف راه اندازی سوپرمارکت ها افزایش سود از طریق تشویق مشتریان به صرف پول بیشتر برای خرید محصولات، از طریق بازاریابی حرفهای است. در حالی که هدف هایپر مارکتها کمک به مشتریان برای صرفهجویی از طریق خرید کالا با نرخهای تخفیفی و قیمتی پایینتر از بازار است.
تجربه مشتری
یکی دیگر از فاکتورهای متمایز کننده سوپر مارکت با اصول هایپرمارکت داری، تجربه مشتری است. در سوپر مارکت، مشتری با استقبال گرمتری مواجه میشود و یک تعامل شخصی با فروشنده دارد. علاوه بر این، طراحی داخلی سوپرمارکتها اغلب بهشیوهای است که چشماندازی گرم و دلپذیر را ایجاد میکند که برای بسیاری از مشتریان جذاب هستند. از سوی دیگر، هایپرمارکتها هیچگونه برخورد شخصی و ارتباطات گرم سوپرمارکتی را ارائه نمیدهند. همچنین بهسبب تنوع و حجم بالای محصولات، معمولا از سوپرمارکت ها طراحی داخلی سادهتری دارند و تجربه تعاملات زیادی را برای خریداران فراهم نمیکنند.
محدودیت توسعه
علیرغم رشد روزافزون هایپر مارکت ها در سراسر دنیا و مفید بودن آن برای دسترسی یکپارچه مشتریان به کالاهای مختلف، بسیاری از اقتصاددانها مخالف چنین مدل کسبوکاری هستند. هایپرمارکتها محصولات مختلف را با تخفیفهایی ارائه میدهند که کسبوکارهای کوچک اطراف خود را با تهدید مواجه میکنند. از طرف دیگر، هیچگونه محدودیتی در مورد افزایش تعداد سوپرمارکتها وجود ندارد، زیرا آنها تجربه مشتری خوبی را ارائه میدهند و در عین حال، کالاها را با قیمتهای برابر یا بالاتر از قیمت بازار ارائه میدهند که مشاغل کوچک را تهدید نمیکند.