بهزی

جست‌وجو

کلایمر

زمان مطالعه 1 دقیقه

کلایمر

کلایمر (climber) همان داربست معلق است که در ایران با نام بالابر نما یا قندوله نیز شناخته می‌شود. این محصول از یک سبد با طولی متغیر 2 تا 6 متر برخوردار است و از آن برای تمیزکاری، تعمیرات نمای ساختمان، بالابردن مصالح، جابه‌جایی تجهیزات کارگاهی و … استفاده می‌شود.در واقع کلایمر جانشینی مناسب برای داربست‌هاس ساختمانی شمرده شده زیرا علاوه بر هزینه‌بر بودن وقت زیادی برای نصب آنها گرفته می‌شود.

تا قبل از کلایمر، قیمت‌ لوله داربستی برای فعالان حوزه ساخت‌وساز از اهمیت بسیاری برخوردار بود. این محصول به‌وسیله موتورهای وینچی که با سیم بکسل مخصوص به پایه‌های نگهدارنده‌ی آن متصل شده‌اند حرکت کرده و همچنین از ترمز اضطراری نیز برخوردار است.

انواع کلایمرهایی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند

کلایمر دستی (مکانیکی)

کلایمر مکانیکی که با نام کلایمر دستی نیز شناخته می‌شود؛ از نوع ساده بالابرها بوده جایگزین داربست شده است. در این دستگاه حرکت سبد با نیروی دست انجام می‌شود. در این نوع از کلایمرها کارگران با چرخاندن وینچی که به سیم‌های نگهدانده بالابر متصل است، آن را به حرکت در می‌آورند. در اغلب موارد این محصول قابلیت حرکت افقی به چپ و راست را ندارد. به علت دشوار بودن کار با آنها، در ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند کاربرد چندانی ندارند. کلایمرهای مکانیکی برای جابه‌جایی نفرات نیز کاربرد دارد اما سرعت پایین‌تری نسبت به نوع برقی دارند.

کلایمر برقی

این محصول نوعی دیگر از بالابر محسوب می‌شود که جایگزین داربست شده است. این نوع از کلایمرها با کمک سیستم الکترو موتور کار کرده و برای نگهداری از نمای ساختمان‌های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کلایمر برقی سیستمی از موتور برقی وجود دارد که کار بالا و پایین بردن سبد را انجام می‌دهد. این نوع کلایمر مجهز به یک جعبه فرمان و دکمه‌های مختلف برای کنترل دستگاه است. کار با کلایمر برقی بسیار ساده‌تر از نوع مکانیکی بوده و هدایت آنها در جهت‌های مختلف میسر است.

مزایای کلایمر

نصب و راه‌اندازی دستگاه کلایمر در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود. همچنین انتصاب این تجهیز پیشرفته نیاز به دانش تخصصی ندارد.

استفاده از کلایمر چندان پیچیده نیست و می‌توان با استفاده از یک سیستم کنترل ساده دستگاه کلایمر را جابه‌جا نمود.

با استفاده از این دستگاه کارها و فعالیت‌های اجرایی با رعت بالاتری انجام میشود زیرا جابه‌جایی میان طبقات مختلف در کمترنی زمان انجام می‌پذیرد.

ایمنی و تمرکز کارگران با استفاده از دستگاه کلایمر افزایش می‌یابد چراکه آنها دیگر نگران سقوط خود و وسایل همراهشان نیستند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.