بهزی

جست‌وجو

اصول ایمنی کلایمر

زمان مطالعه 1 دقیقه

اصول ایمنی کلایمر

✅ ایمنی کلایمر

کلایمر (Climber) نوعی بالابر ساختمانی دارای سبدی مخصوص به طول حداقل ۲ و حداکثر ۶ متر می باشد. از این دستگاه می توان برای کارهایی از قبیل تمیزکاری و تعمیرات نمای ساختمان و جابجایی تجهیزات کارگاهی استفاده کرد. کلایمر جانشین بسیار مناسبی برای داربست های ساختمانی بوده و نسبت به آنها هزینه و زمان نصب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کلایمر به وسیله موتورهای وینچی که با سیم بکسل مخصوص به پایه های نگهدارنده آن وصل می شود حرکت کرده و مجهز به ترمز اضطراری می باشد. الزامات ایمنی کلایمر نقش مهمی در تامین ایمنی کاربری این تجهیزات ایفا می‌کند. کلایمر ها نقش بسزایی در سهولت انجام کار در اغلب پروژه های ساختمانی ایفا می کنند، اما خطراتی بالقوه نیز ایجاد کرده که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی از سوی هر یک از کاربران، به بالفعل تبدیل شده و صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

✅ اصول ایمنی کلایمر

🔰 برای تضمین ایمنی کلایمر، بار اضافی به آن تحمیل نکرده و سعی در دسترسی به نقاط دور از دسترس سبد (مطابق شکل) نداشته باشید. بار اضافی ممکن است به سیم بکسل فشار بیش از حد وارد کرده و باعث حادثه شود.

🔰 استفاده از سیم بکسل زنگ زده، گره دار و صدمه دیده برای دستگاه، ایمنی کلایمر را به شدت کاهش می دهد. اینگونه سیم بکسل ها باید به فوریت تعویض شوند. در طی بازرسی دوره‌ای از کلایمر تمامی عیوب سیم بکسل مشخص شده و در گزارش منعکس می شود.

🔰 برای افزایش ضریب ایمنی کلایمر کلیه مراحل مونتاژ، دمونتاژ و هرگونه تغییر ساختاری در آنها بایستی تحت نظر و کنترل کامل بازرسین متخصص و با صلاحیت انجام پذیرد. پس از هر مرحله جابجایی کلایمر بایستی برای دریافت مجدد گواهینامه سلامت کلایمر اقدام شود.

🔰 بعد از جابجایی کلایمر و قبل از راه اندازی، کلیه مراحل بازرسی و تست بار کلایمر بایستی تحت نظر مهندسین آموزش دیده انجام پذیرد. کلایمر بایستی توسط اپراتور هر هفته یکبار تحت کنترل قرار گیرد. تمامی سیم بکسل ها بایستی قبل از هر شیفت کاری کنترل شوند.

🔰 مراحل تعمیرات و نگهداری تمامی تجهیزات و متعلقات کلایمر باید به درستی انجام پذیرد. همه گزارشات مربوط به تعمیرات، گزارشات مربوط به بازرسی‌های هفتگی توسط اپراتور و همچنین سوابق بازرسی بایستی ثبت و نگهداری شود.

🔰 برای افزایش ایمنی، کلایمر باید مجهز به سیستم سیم بکسل ایمنی بوده و در هنگام نصب کلایمر سیم بکسل ایمنی و قطعه اتوماتیک ایمنی نیز به درستی نصب شوند. هیچکس و در هیچ شرایطی مجاز به دستکاری این سیستم، تغییر تنظیمات و یا از کار انداختن آن نیست.

🔰 استفاده از کلایمر بایستی توسط افراد با حداقل ۱۸ سال سن تمام و آموزش دیده انجام شود. این افراد در همه مراحل استفاده از کلایمر باید کمربند ایمنی کار در ارتفاع را بسته و آن را به طناب نجات (مستقل از کلایمر) متصل کنند.

🔰 تابلویی حاوی اطلاعاتی از قبیل بار مجاز، تعداد نفرات مجاز و بازرسی های انجام شده بایستی روی کلایمر و در معرض دید استفاده کنندگان از آن قرار گیرد. این تابلو همچنین باید بستن کمربند ایمنی کار در ارتفاع و اتصال آن به طناب نجات را یادآوری میکنید .

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.