بهزی

جست‌وجو

بررسی تاریخچه موتورسیکلت ایتالیایی وسپا

زمان مطالعه 1 دقیقه

بررسی تاریخچه موتورسیکلت ایتالیایی وسپا

موتور سیکلت وسپا، یکی از پرطرفدارترین موتورهای ایتالیایی است که محبوبیت جهانی دارد. vespa (وسپا) یادآور جنگ جهانی دوم، آدری هپبورن و کسب استقلال زنان است. اگر از طرفداران موتورسیکلت هستید، احتمالا نام وسپا به گوشتان خورده است.

بررسی تاریخچه موتورسیکلت ایتالیایی وسپا

وسپا موتورسیکلت دو چرخ ۷۰ ساله‌ای است که همچنان جوان باقی مانده است. بد نیست بدانید احتمالاً فقط در ایتالیا این اتفاق می‌افتد که یک موتورسیکلت نظامی زشت بتواند کاتالیزوری باشد که منجر به ایجاد یک نماد شود. در طراحی وسپا از موتورسیکلت‌های کوچک زیتونی رنگ کوشمن الهام گرفتـه شـد است. این موتورسیکلت‌ها در طول جنگ جهانی دوم با چتر نجات به قلب صنعتی ایتالیا در میلان و تورین انداختـه می‌شـدند تا به وسیله سربازان در نبرد با آلمانی‌ها مورد استفـاده قرارگیرند. مهندسی به اسم کرادینو داسکانیو که تمایلی به موتور سیکلت هم نداشـت و روی رشته‌ی تخصصی طراحی هواپیما یا هلی‌کوپتر کار می‌کرد، موفق شـد نوع جدیدی از موتورسیکلت‌ها را به نام اسکوتر طراحی کنـد. نکته جالب در مورد این مهندس طراح، بیزاری او از موتورسیکلت بود که موجب شـد نوع جدیدی را طراحی کنـد. داسکانیو نه تنها برای پیاجو موتورسیکلت وسپا را طراحی کـرد، بلکه برای اینوسنتی که رقیب پیاجو بـود هم اسکوتری طراحی کرد که بعدها لامبرتا نام گرفـت. این مهندس طراح پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۱۴، به ارتش ملحق شـد و بیشتر عمر خود را به عنوان طراح و مهندس مشغول به کار بـود. شرکت vespa در سال 1914 افتتاح شـد و فعالیت خود را آغاز کـرد. وسپا در لغت به معنی زنبور بی عسل است. البته این زنبور با اینکه محصولی تولید نمی‌کند، آن‌قدرها هم بی استفـاده نیست و لقب یکی از لاکچری‌ترین موتورهای امروز را به خود اختصاص داده است. دلیل انتخاب چنین نامی این بود که صدایی مانند صدای زنبور تولید می‌کـرد، البته موتورسیکلت وسپایی که امروز می‌بینیم دیگر صدا ندارد اما این نام بر روی آن مانده است. شرکت وسپا از ابتدا تا کنون الگوی منحصر به فرد خود را داشتـه است. البته با گذشت زمان این شرکت پیشرفت‌های چشم‌گیری داشتـه و امـروزه یکی از بهترین و گران‌ترین موتورسیکلت‌ها را تولید می‌کند. شهرت و جاذبه vespa در دنیای موتورسیکلت، درست مانند کمپانی اپل در دنیای تکنولوژی است.

آغاز فعالیت کمپانی و هدف این شرکت

کمپانی vespa در سال 1325 شروع به فعالیت کرد و هدفش تولید موتورسیکلت‌های ساده و ارزان قیمت برای اقشار ضعیف جامعه بـود. اما به مرور زمان شرکت vespa موتورسیکلت‌هایی تولید کرد که تبدیل به اسکوتری فوق لاکچری برای عاشقان موتورسیکلت شـد. این موتورسیکلت به صورت انحصاری در کارخانه vespa واقع در توسکانی ایتالیا تولید و از آنجا به سایر کشورها از جمله ایران صادر می‌شود. لازم به ذکر است که کشورهایی مانند هند و چین به عنوان قطب تولیدکننـده موتورسیکلت در جهان، اقدام به تولید کپی‌هایی از موتورسیکلت وسپا می‌کننـد و این نسخه‌های کپی را به کشورهای دیگر صادر می‌کننـد.

علت محبوبت وسپا چه بود؟

حقیقت این است که vespa بعد از عرضه آن‌قدر محبوب شـد که به وسیله مردم تبلیغ می‌شـد. اما محبوبیت وسپا زمانی به اوج رسید که روی جلد مجلات ظاهر شـد. اما این پایان ماجرای تبلیغات این موتورسیکلت محبوب نبـود؛ vespa پس از مدتی به هالیوود وارد شد و ستاره‌هایی مانند آنیتا اکبرگ و آدری هپبورن با این موتورسیکلت در فیلم‌هایی ظاهر شدنـد. وسپا در تمام این سال‌ها ثابت کرده است که فقط یک موتورسیکلت محبوب نیست، بلکه این موتورسیکلت دارای رکورد بیشترین فروش هم است. وسپا در این سال‌ها حدود 18 میلیون موتور فروختـه است. این عدد اصلاً شوخی‌بردار نیست. این 18 میلیون، شامل موتورهای تحت لیسانس vespa در هند، اندونزی و تایوان هم است. این میزان فروش از میزان فروش ماشین افسانه‌ای فورد هم بسیار بیشتر است. اکنون 150 مدل مختلف از این موتورسیکلت محبوب و پرفروش وارد بازار شـده است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.