بهزی
هایپرمارکت ضمیری کمال در همدان
هایپرمارکت ضمیری کمال در همدان

**********

تفاوت‌های سوپرمارکت و هایپرمارکت چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت‌های سوپرمارکت و هایپرمارکت چیست؟
سوپرمارکت چیست؟

سوپرمارکت‌ها در واقع یک فروشگاه بزرگ خرده‌فروشی محسوب می‌شوند که می‌توان کالاهایی مانند: مواد غذایی اولیه و آماده را از آنجا تهیه کرد اما باید بدانید که سوپرمارکت‌ها، اغلب اوقات دامنه انتخاب وسیع‌تری نسبت به فروشگاه‌های مواد غذایی دارند. کالاها در این نوع فروشگاه‌ها، به‌صورت منظم در قفسه‌ها و شلف‌ها دسته‌بندی می‌شوند و با عبور از قفسه‌ها و تجهیزات فروشگاهی، می‌توان کالاها را از نزدیک مشاهده کرد و کالای مدنظر را انتخاب نمود.در سوپرمارکت‌ها می‌توان انواع مواد غذایی مانند: مواد پروتئینی، لبنی، غذاهای بسته‌بندی شده و کنسروها را تهیه کرد و این فروشگاه‌ها معمولا در نزدیکی مناطق مسکونی و به‌صورت یک طبقه ساخته می‌شوند. سوپرمارکت‌ها اغلب ساعت‌های طولانی و بعضی از آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

هایپرمارکت چیست؟

هایپرمارکت‌ها از نظر اندازه بزرگتر از سوپرمارکت‌ها هستند و معمولا عنوان فروشگاه‌ زنجیره‌ای به آن‌ها اطلاق می‌شود. این دسته از فروشگاه‌ها همه کالاهایی را که نیاز روزانه مشتریان است را دارند و می‌توان انواع مواد غذایی تازه تا لوازم مصرفی منزل را از آن‌ها تهیه کرد.برخی از هایپرمارکت‌ها به ‌اندازه‌ای بزرگ هستند که ممکن است رستوران، کافه و فودکورت داشته باشند و در این نوع هایپرمارکت‌ها می‌توان در شرایط خاص با خرید در زمان جشنواره‌ها، خرید ارزان‌‌تری را تجربه کرد.

تفاوت‌های سوپرمارکت و هایپرمارکت چیست؟
تفاوت هایپرمارکت و سوپرمارکت

همان‌طور که اشاره شد، هایپرمارکت‌ها به نسبت سوپرمارکت‌ها فروشگاه‌های بزرگتری هستند و تجهیزات فروشگاهی بیشتری دارند. در هر دو فروشگاه می‌توان مواد غذایی را تهیه کرد اما خریداران در هایپرمارکت‌ها انتخاب‌های بیشتری دارند. هایپرمارکت‌ها کالاهایشان را در مقایسه با سایر کسب‌وکارهای همان صنعت با تخفیف‌ فروشگاهی ویژه‌ای ارائه می‌دهند و همین پائین بودن قیمت‌ها در هایپرمارکت، انگیزه‌‌ خوبی برای خرید بیشتر مشتریان است اما سوپرمارکت‌ها محصولاتشان را با قیمت‌هایی بالاتر از خرده‌فروشی‌ها ارائه می‌دهند و در مقایسه‌ با هایپرمارکت‌ها قیمت‌های گران‌تری دارند.هدف از راه‌اندازی هایپرمارکت و فروشگاه زنجیره‌ای کمک به مشتریان برای خرید یکپارچه کالاهای مصرفی روزانه یا هفتگی و صرفه‌جویی در خرید از طریق قیمت‌های پائین‌تر و تخفیف‌ فروشگاهی است، در حالی که در سوپرمارکت‌ها، قیمت کالاها تخفیف ندارد و در آن‌ها، اقلام روزانه و تندگردش ارائه می‌شود.یکی دیگر از تفاوت‌های این دو فروشگاه تجربه خرید مشتری است. مشتریان در سوپرمارکت‌ها با استقبال گرم‌تری مواجه می‌شوند و در واقع نوعی از تعامل شخصی میان مشتری و فروشنده وجود دارد. همچنین طراحی داخلی تجهیزات فروشگاهی این دسته از فروشگاه‌ها به گونه‌ای است که چشم‌انداز گرم و دلپذیری را ایجاد می‌کند که این موضوع برای خیلی از مشتریان جذاب است اما در هایپرمارکت‌ها تعامل چندانی میان مشتری و فروشگاه وجود ندارد و همچنین به دلیل حجم بالای کالاها و تنوع محصولات، طراحی داخلی ساده‌تری نسبت به سوپرمارکت‌ها دارند و در مجموع، تجربه تعاملی چندانی را برای مشتریان ایجاد نمی‌کنند.با وجود رشد روزافزون هایپرمارکت‌ها در سراسر جهان و مفید بودن آن‌ها برای دسترسی یکپارچه مشتریان به کالاهای متنوع، اقتصاددان‌های زیادی با چنین مدل کسب‌وکاری مخالفند. دلیل مخالفت آن‌ها این است که تخفیف‌ فروشگاهی ارائه شده توسط هایپرمارکت‌ها، تهدیدی برای کسب‌وکارهای کوچک اطراف آن‌هاست. همچنین از آنجایی که سوپرمارکت‌ها تجربه خرید خوبی را به مشتریان ارائه می‌دهند، هیچ‌گونه محدودیتی برای افزایش تعداد آن‌ها وجود ندارد و در عین حال، کالاها را با قیمتی برابر یا بالاتر از قیمت بازار ارائه می‌دهند که تهدیدی برای مشاغل کوچک محسوب نمی‌شوند.