بهزی

تفاوت کاربردهای میلگرد ساده و آجدار

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت کاربردهای میلگرد ساده و آجدار

تفاوت کاربردهای میلگرد ساده و آجدار

تفاوت از نظر ابعاد: میلگرد ساده و آجدار در سایز های تولید شده متفاوت هستند. میلگردهای ساده در ابعاد ۵.۵تا ۲۰ میلی متر تولید می‌شوند و میلگردهای آجدار در ابعاد ۵.۵ تا ۴۰ میلیمتر تولید و به بازار عرضه می شوند. قیمت میلگرد در سایزهای مختلف نیز متفاوت است و هر میلگرد با هر سایزی قیمت جداگانه‌ای دارد. یک سری از سایزهای میلگرد که پر مصرف تر هستند همیشه قیمت بالاتری دارند. مثلاً قیمت میلگرد ۱۴ و قیمت میلگرد ۱۶ از سایر سایزها بیشتر میباشد.

تفاوت از نظر کاربرد: میلگرد ساده و آجدار هرکدام با توجه به ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند کاربردهای متفاوت زیادی هم دارند. میلگردهای ساده بیشتر در موارد صنعتی به کار می روند و در کل کم مصرف تر هستند و قیمت میلگرد ساده نیز با قیمت میلگردهای آجدار متفاوت است. میلگردهای آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند به عنوان مثال از میلگرد های سادا برای ساخت خاموت، میلگرد زیگزاگ ،انواع پیچ و مهره ای و برخی از اتصالات صنعتی استفاده می شود. همچنین این نوع میلگرد در آهنگری و جوشکاری کاربرد دارد. زیرا که برش و خم کردن آن به دلیل انعطاف پذیری اش نسبت به سایر میلگردها آسان تر است. از میلگرد های ساده به عنوان دور پیچ در آرماتور بندی و به عنوان میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک نیز استفاده می‌شود. استفاده از میلگرد های ساده در سازه های سنگین توصیه نمی شود.

میلگردهای آجدار در ساختمان سازی بسیار رایج هستند و از جمله کاربردهای این نوع میلگرد در بتن ریزی دیوارها ،افزایش مقاومت بتن ،تقویت فونداسیون، افزایش نیروی برشی و بتن ریزی کف سازه می باشد. میلگرد های A4 بیشترین میزان آج را دارند و برای ساخت اسکلت فلزی و تیرچه بتنی به کار میروند. میلگردهای آجدار از مقاومت و شکنندگی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل مانند میلگرد های ساده قابلیت جوش کاری و خم شدن کمی دارند. به همین دلیل از میلگردهای آجدار در صنعت و جوشکاری استفاده نمی شود. میلگردهای آجدار همچنین به علت اینکه از فولاد حرارت دیده ساخته می شوند در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند.

تفاوت از نظر شکل ظاهری: یکی از تفاوت میلگرد ساده و آجدار درشکل ظاهری آنهاست.میلگرد های ساده در سطح خود صاف و صیقلی هستند و هیچ گونه برآمدگی در سطح آنها وجود ندارد .اما میلگردهای آجدار بر سطح خود برآمدگی هایی دارند که این آج ها به شکل های مارپیچ ،جناقی و مرکب میباشند وتحت عناوین آج مارپیچ A2 ,آج جناقی A3 , و آج مرکب A4 طبقه بندی میشوند. این آج ها باعث می شوند که میلگرد ها در بتن اتصال بیشتری داشته باشند و از این رو ترکیب بتن و میلگردهای آجدار باعث ایجاد سازه‌ای بسیار مقاوم تر میشود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.