بهزی

جست‌وجو

آشنایی با انواع قطعات تراکتور

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با انواع قطعات تراکتور

تاریخچه تراکتور به سال ها قبل بر می گردد و در طول این سال ها شاهد تغییرات مثبت در آن بوده ایم. به همین دلیل روز به روز کاربرد آن در صنایع مختلف از جمله کشاورزی بیشتر می شود. تراکتورها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آن ها از قدرت منحصر به فردی برخوردار هستند. به طور مثال بازه قدرت آن ها از ۱۰ الی ۵۰۰ اسب بخار است. در کنار این پارامتر، باید به نیازها و شاخص های خرید نیز توجه داشته باشید. قطعا اگر این ماشین را برای انجام امور سنگین می خواهید باید نوعی از آن را انتخاب کنید که از قطعات قدرتمندی برخوردار باشد. کیفیت انواع قطعات تراکتور تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد.

" پیستون " پیستون یکی از قطعات اصلی و حیاتی تراکتور محسوب می شود که جنس آن از آلومینیوم است. پیستون ظاهری استوانه ای شکل دارد که به دلیل اتصال به شاتون، از حرکت رفت و برگشتی برخوردار است. اتصال پیستون و شاتون درون سیلندر اتفاق می افتد. علاوه بر آن می توان گفت که پیستون قادر به تحمل نیروهای انبساطی و تراکمی ناشی از احتراق نیز می باشد. " دینام " آلترناتور نام دیگر دینام است که به عنوان تولیدکننده برق مورد نیاز تراکتور شناخته می شود. دینام قادر است با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی، برق رسانی به ماشین و شارژ باطری آن را انجام دهد. اگر دینام به هر دلیل دچار مشکل شود احتمال روشن نشدن تراکتور وجود دارد که باید در اولین فرصت آن را به تعمیرکار و متخصص نشان داد.

" واشر سرسیلندر "

واشر نوعی حائل میان سیلندر و سرسیلندر است که می تواند آب بندی کامل را بین سیستم های مختلف از جمله احتراق، روغن رسانی و … انجام دهد. واشر سرسیلندر از متریال گوناگونی ساخته می شود که می توان به پنبه نسوز، فولاد و مس اشاره کرد. ناگفته نماند که واشرهای جدید از نوع سرامیک نیز می باشند. " رینگ پیستون " به منظور پیشگیری از خروج سوخت و هوای فشرده در هنگام تراکم و احتراق، از رینگ پیستون استفاده می شود. این قطعه نوعی عامل آب بندی کننده نیز محسوب می شود و در موقع احتراق، میان سیلندر و پیستون قرار می گیرد. خرابی این قطعه می تواند مشکلات زیادی را در عملکرد تراکتور به وجود آورد. " تقسیم‌بندی رینگ‌ها بر اساس کارایی " رینگ‌ها از نظر کارایی به دو گروه دسته بندی می شوند که در زیر به آنها اشاره می نماییم. * رینگ متراکم یا رینگ کمری رینگ‌های متراکم یا کمپرس با قابلیت ویژه خود، از بیرون رفت گاز یا نشت آن از تراکتور پیشگیری می‌کنند. * رینگ روغن از دیگر انواع رنگ ها مدل روغن است که در طان حرکت پیستون به پایین، رینگ روغن به تمیزکردن این بخش می پردازد. * شمع آب و روغن از مهم‌ترین قطعات یدکی تراکتور شمع‌های آن است. تراکتور دارای یک موتور درون‌سوز بوده که به ‌واسطه احتراق داخلی عمل می کند. در تمام ماشین‌هایی که با سیستم احتراق داخلی کار می‌کنند، شمع‌ها نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. وظیفه شمع‌ها روشن کردن و اشتعال سوخت داخل سیلندرهای موتور تراکتور است. در صورت آسیب‌دیدن این سیلندر و شمع، تراکتور کار نخواهد کرد. شمع آب و روغن هم جزو قطعات مصرفی هستند که باید بعد از مدتی استفاده تعویض شوند. * صندلی تراکتور از مهم ترین قسمت های تراکتورها، صندلی آن است. این محصول از وسایل تک سرنشین است که یک صندلی برای نششتن دارد. این بخش از تراکتور را می‌توان یکی از قطعات مهم تراکتور شناخت. صندلی تراکتور در معرض خطر بوده و می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ضربه خوردن یا شرایط محیطی دچار آسیب شود. دلیل این صندلی تراکتور نقش بسزایی در عملکرد تراکتور دارد این است که راننده روی صندلی می‌نشیند و دستگاه را کنترل می‌کند بنابراین تراکتور باید یک صندلی راحت داشته باشد که بتواند کاملاً راحت بنشیند و تراکتور را براند.

" بوش "

بوش یکی دیگر از انواع قطعات تراکتور می باشد. اگر این قطعه در تراکتور نباشد راننده در هنگام رانندگی ارتعاشات زیادی را تجربه می کند. بوش در نقش عایق ارتعاشی می باشد که می تواند مرزی بین اجزای مختلف ماشین به وجود آورد. این قطعه قادر است انرژی انتقال یافته از یک جسم متحرک را به بخش دیگر آن کاهش دهد. اگر در حین رانندگی با تراکتور، تکان های زیادی احساس کردید احتمال خرابی بوش وجود دارد.
" یاتاقان "

یاتاقان از فلز ساخته شده که در برابر آسیب هایی از جمله ضربه و حرارت مقاوم است و به عنوان ضربه گیر عمل می کند. ضربه گیری از میل لنگ سبب می شود تا صدمات جدی به آن وارد نشود. انواع یاتاقان در دو نوع ثابت و متحرک تولید می شود که یکی از مهم ترین انواع قطعات تراکتور می باشد. " صفحه کلاچ "

صفحه کلاچ این امکان را در اختیار راننده تراکتور قرار می دهد تا ماشین را به حرکت درآورد و پس از آن تعویض دنده را انجام دهد. معمولا صفحه کلاچ پس از مدتی دچار استهلاک و ساییدگی می شود که باید در این شرایط اقدام به تعویض آن کرد. زمان تعیین شده برای تعویض صفحه کلاچ بر اساس میزان کاربرد تراکتور و نوع زمین مورد کشت می باشد. زمین های ناهموار و مزارعی که عملیات کشت در آن ها دشوار است باید فواصل بین تعویض دنده کلاچ ها کمتر باشد. " پمپ فرمان"
پمپ فرمان که در تراکتور تعبیه می شود از نوع هیدرولیکی است که انرژی لازم برای به حرکت درآوردن چرخ ها را از طریق فرمان مهیا می کند. این پمپ قادر است در زمان دور زدن، به راننده کمک کند تا این کار را راحت تر و ساده تر انجام دهد. به همین دلیل فرمان های هیدرولیکی نه تنها در تراکتورها و ادوات کشاورزی بلکه در خودروهای سواری نیز از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

" پمپ گازوئیل دستی و برقی "

پمپ گازوئیل از انواع قطعات تراکتور است که سوخت را درون سیلندرهای موتور دیزلی منتقل می کند. این پمپ می تواند فشار و دمای داخل سیلندر را نیز تحمل کند و معمولا از مقاومت بالایی برخوردار است. پمپ گازوئیل در دو نوع دستی و برقی تولید می شود. " سیستم سوپاپ "
سیستم سوپاپ بر روی سرسیلندر قرار گرفته و می تواند ورود و خروج هوا را تحت کنترل درآورد. شکل ظاهری این سوپاپ ها مانند قارچ است و قادر به کنترل خروج دود از دریچه های سرسیلندر را نیز دارد. " واشر سرسیلندر "

سیستم سوپاپ بر روی سرسیلندر قرار گرفته و می تواند ورود و خروج هوا را تحت کنترل درآورد. شکل ظاهری این سوپاپ ها مانند قارچ است و قادر به کنترل خروج دود از دریچه های سرسیلندر را نیز دارد. " چرخ لنگر "
چرخ لنگر نوعی دیسک توپر یا حلقه ای می باشد که در حول محور اصلی خود در حال چرخش است. این چرخ ظرفیت بالایی در ذخیره انرژی دارد و می توان از انرژی ذخیره شده در آن هنگام کاهش لحظه ای انرژی در سیستم استفاده کرد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.