بهزی

جست‌وجو

استفاده از سنگ در ستون ها و اجزای آن ها

زمان مطالعه 1 دقیقه

استفاده از سنگ در ستون ها و اجزای آن ها

ستون ها:

انواع ستون های سنگی، جزء برترین ایده‌های معماری و طراحی نمای خارجی و داخلی ساختمان محسوب می‌شود. ستون‌های سنگی را از بهترین سنگ‌های ساختمانی با مقاومت بالا می‌سازند و همانطور که می دانید، از دیر باز تا کنون از ستون های سنگی برای تحمل فشار وارده بر قصر ها، امارات و ساختمان ها استفاده می شده است. این ستون ها علاوه بر نقش ذکر شده، نقش بسیار عظیمی در باشکوه جلوه نشان دادن آن قصر یا امارت داشته و دارند. اگر به صنعت سنگ نگاه کوتاهی بیاندازید، می توانید ترکیب هنر با این صنعت را بیشتر درک کنید. هنر ساخت ستون ها، باعث ایجاد ستون هایی با نقش و نگار های مختلف شده است. ستون‌های سنگی از زیباترین سنگ‌های ساختمانی برای نصب در داخل یا در نمای بیرونی ساختمان‌ها، ویلا ها و قصرها ی مختلف استفاده می‌ کنند. خوشبختانه منابع سنگ ساختمانی مرغوب، در داخل ایران وجود دارد که یکی از این منابع با ارزش، در داخل شهر اصفهان و شهرک محمودآباد می باشد و مجموعه سنگ میرزایی، چندین معدن را به انحصار خود درآورده و از تولید به مصرف، مطابق نظر مشتریان عزیز با قیمتی مقرون به صرفه، در هر نوع طرح و رنگ مورد نظرتان، در انواع سنگ های مختلف به شما عزیزان ارائه می دهد. برای اینکه این ستون‌ها ساخته شود، حتماً باید طرح و نقشه قبلی آماده گردد که مجموعه سنگ میرزایی دارای متخصصانی می باشد که می توانند در این زمینه به شما یاری رسانند تا بتوانید خرید آگاهانه تری داشته باشید. زمانیکه زیباترین نمای خارجی برای ساختمان سازی شما به مرحله اجرا برسد، ارزش ملک شما، بیشتر شده و جزء ساختمان های لاکچری قرار می گیرد.

انواع ستون ها:

ستون های سنگی بسته به نظر مشتریان به اشکال و انواع مختلفی ساخته می شوند،ولی به طور کلی به دو دسته مکعبی (چهارگوش ) و گرد ( استوانه ای ) تقسیم بندی می شوند. *ستون های سنگی گرد یا استوانه ای: ستون های سنگی گرد در قدیم با استفاده از سنگ های کوپ ساخته می شدند، ولی در حال حاضر این ستون ها با سنگ های پلاک یا همان تخت با ضخامت های مختلف که بستگی به نظر مشتریان دارد، ساخته می شوند. به ستون های سنگی گرد، ستون ساده هم می گویند. بیشتر این ستون های سنگی گرد، یکدست و یکپارچه هستند که این ویژگی اهمیت بسیار بالایی دارد، این ستون ها می توانند با هر مدل و شکلی همخوانی داشته باشند و به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی دارند که با محبوبیت نمای رومی در ایران، استفاده از این نوع ستون های سنگی رواج پیدا کرده است. این ستون ها در نما های کلاسیک و رومی، ورودی درب منزل، دکوراسیون داخلی منزل، داخل هتل ها، خانه های لوکس، دوبلکس و … استفاده می شوند. *ستون های سنگی چهارگوش یا مربعی: ستون مربعی یکی دیگر از ستون های بسیار زیبایی است که بیشتر برای منازل شیک و تالارها استفاده می شود ستون مربعی، همانطور که از اسمش پیداست بصورت مربعی می باشد و در دو طرح ساده و طرح دار است علاوه بر دو مورد فوق، ستون ها انواع متنوع دیگری نیز دارند؛ از جمله ساده، قاشقی، نیم ستون گرد، ستون تخت، سه طرفه، تیکه کامل، نیم تکیه، دو تکیه و تکیه چسبی اشاره کرد که توضیح آن ها در این مقاله نمی گنجد و در مقالات بعدی به تفضیل توضیح خواهیم داد.

مزایای ستون های سنگی:

به کار بردن سنگ ها در ستون ها دارای چندین مزیت است که در زیر به آن ها اشاره امی کینم: 1. ستون های سنگی باعث جذابیت بیشتر ساختمان می گردد. ستون های سنگی هم برای نمای بیرونی و هم برای نمای داخلی ساختمان ها می تواند استفاده گردد و باعثت جذابیت دو چندان نما شود. ستون ها در داخل ساختمان اکثرا در کناره های پلکان ها استفاده می شوند و در نمای بیرونی بیشتر در نزدیکی درب ورودی ساختمان ها به کار برده می شوند ولی جای ستون ها در داخل یا خارج ساحتمان ها بستگی به نظر مشتری و نقشه ی ساختمان ها دارد که می تواند در جاهای مختلف قرار گیرد. در زیر تعدادی عکس را می بینید که قرارگیری ستون ها در نواحی مختلف را نشان می دهد:

2. نصب بسیار آسان ستون ها راحت تر از سنگ ها نصب می شوند و در بیشتر موارد ستون ها به صورت جداگانه ساخته شده و به محل موردنظر حمل شده و به هم چسبانده می شوند. نکته قابل توجه در بحث حمل و نصب ستون ها این است که باید فردی ماهر و کاربد کار را انجام دهد تا به خوبی قسمت های مختلف ستون به هم چسبیده و سقت گرددتا خطر سقوط و کنده شدن آن به صفر برسد 3. سرعت فرآیند تولید: مراحل ایجاد و ساخت ستون ها نسبت به مراحل سنگ بری از فرآیند سریع تری برخوردار است و این عامل باعث محبوبیت روزافزون بیشتری برای ستون ها شده است. 4. استحکام بخشیدن به بنا: ستون ها با توجه به نوع نقشه ساختمان یا امارت می توانند در جای جای خانه قرار بگیرند و باعث استحکام بیشتر ساختمان شوند و نقش به سزایی در عمر ساختمان ها دارند.

اجزای ستون های سنگی:

ستون ها در نوع دیگری از دسته بندی، به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که ستون هاس سه تکه و ستون های یکپارچه می باشد. حال ستون هاس سه تکه به سه قسمت تقسیم می شوند که در ذیل هر کدام را توضیح خواهیم داد: 1. کله ستون سنگی: این قسمت از ستون در بالای ستون تعبیه می شود و نام دیگر کله ستون ها، سرستون است که می توانند زیبایی ستون ها را چندین برابر کند. این جزء محدودیت اجرایی پایه ستون را ندارد و سر ستون ها می توانند دارای مدل های مختلف با طرح های متنوع و اتواع سنگ های متفاوت هستند. با توجه به مدل های زیاد ستون ها، باید توجه داشت که در کنار آن ها باید از سرستون های مناسب استفاده کرد تا زیبایی آن ها را دو چندان کند و از آن جایی که در انتخاب ستون، دقت کافی دارند ولی در انتخاب سرستون، این دقت کمتر می شود. پس از مدتی جلوه ستون ها کمتر شده و توجه بیشتری به سرستون ها می شود و اینجاست که تنها چیزی که از همه جذاب تر می شئود، سرستون های سنگی است. 2. پای ستون سنگی: در حقیقت پایه یا پاستون مانند سکویی است که بدنه ستون روی آن قرار می گیرد و به بیانی دیگر، پاستون در زیر ستون قرار دارد. پاستون در نمای داخلی و خارجی ساختمان های رومی و کلاسیک به کار برده می شود. کف پاستون ها معمولا تخت می باشد و دارای دو مدل یک تکه و دو تکه می باشند که مدل اول شامل یک نیم دایره یا مربع و نقش و نگار های دیگر و مدل دوم از دو نیم دایره یا مربع یا نقش و نگار های دیگر ایجاد می شوند. این پاستون ها اشکال متنوعی دارند که بستگی به نظر مشتریان دارد. 3. تنه اصلی ستون سنگی: تنه ی اصلی ستون ها می تواند بسته به جایی که به کار می رود، نقش و نگار و طرح های متنوع و متفاوتی داشته باشند؛ به عنوان مثال امروزه در ساختمان های معمولی ستون هایی ساده در نمای داخلی و خارجی آن ها استفاده می شود ولی در نمای داخلی و خارجی متازل کلاسیک و رومی طرح های زیبا و متنوعی به ستون ها می دهند که باعث زیبایی و جلوه ی منحصر به فردی ساختمان ها می شود و این مسئله بستگی به نظر و سلیقه مشتری دارد. همچنین در دوران هخامنشیان، از ستون ها و سر ستون های مختلف نیز استفاده می شده است که هنوز بعد از گذشت سال ها، این ستون ها و سر ستون ها هنوز پابرجاست و نشان دهنده ی اوج هنر و فرهنگ ما ایرانیان است. در سبک معماری نما های تاریخی شهر اصفهان هم، در نمای داخلی و خارجی آن ها ستون هایی با طرح و رنگ های متنوع می بینیم که هر کدام نشان از نبوغ و خلاقیت زیبای مردمان و معماران قدیم ایرانی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.