بهزی

جست‌وجو

مراحل ساخت دندان مصنوعی

زمان مطالعه 1 دقیقه

مراحل ساخت دندان مصنوعی

مراحل ساخت دندان ثابت و متحرک نیز تفاوت بسیار زیادی با هم دارد.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

ساخت ایمپلنت دندان به طور عادی طی مراحل زیر انجام می‌شود: آماده‌سازی و قالب‌گیری: دندان یا دندان‌هایی که قرار است ترمیم شوند معاینه می‌شوند و اندازه‌گیری دقیق کل دهان برای مدل‌سازی و روش‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود. تعیین رنگ با تصمیم مشترک بیمار و دندانپزشک انجام می‌شود.

جراحی کاشت ایمپلنت: در این مرحله دندانپزشک طی یک عمل جراحی پیج تیتانیومی یا زیرکونیومی را در استخوان فک شما قرار می‌دهد و روی آن را می‌پوشاند.

نصب اباتمنت: پس از اینکه جراحی شما بهبود یافت و ریشه‌ها در جای خود محکم شدند پزشک یک قطعه فلزی را که رابط بین ریشه و روکش است روی پیچ‌ها نصب می‌کند.

نصب روکش: روکش دندان شما در آزمایشگاه ساخته می‌شود و روی اباتمنت نصب می‌گردد. اگر قصد ترمیم تمام دندان‌ها را داشته باشید نیاز نیست برای هر دندان یک ریشه مجزا کاشته شود؛ بلکه با کاشت چند ایمپلنت در هر فک می‌تواند پروتز کامل را روی آن نصب کرد.

مراحل ساخت دندان مصنوعی متحرک

اولین قسمت از مراحل ساخت پروتز متحرک، ترمیم محل‌های کشیدن دندان است. این مرحله در صورتی نیاز است که برای این فرآیند کشیدن دندان انجام شود. این دوره با توجه به تعداد دندان‌های کشیده شده و ساختار استخوان فک متفاوت است. اگر محل کشیدن دندان بسته نباشد و فضاهای محل کشیده شده با استخوان پر نشود، ممکن است مشکل سازگاری پروتز ایجاد شود. مراحل ساخت پروتز بعد از ترمیم جای دندان‌ها به شرح زیر است: 🦷 ابتدا دندانپزشک از فرد می‌پرسد که چه نوع درمانی از نظر زیبایی و عملکرد می‌خواهد و می‌‌گوید کدام درمان‌ها برای فرد مناسب است.پ

🦷 در ساخت پروتزهای متحرک تنوع‌هایی در مواد، دندان، رنگ و فرم وجود دارد و بیمار می‌تواند در این زمینه انتخاب کند.

🦷 قسمت‌های فرورفته لثه و استخوان‌ها در دهان اصلاح می‌شوند تا کار گذاشتن دندان مصنوعی را تسهیل کند.

🦷 در مرحله بعد قالب گیری دهان با خمیر مخصوص انجام می‌شود.

🦷 پروتز برای ساخت به یک آزمایشگاه ارجاع می‌شود.

🦷 پروتز چندین بار آزمایش می‌شود و قسمت‌های نامناسب اصلاح می‌شود.

تعداد جلسات ساخت دندان مصنوعی

تعداد جلسات ساخت ایمپلنت دندان برای ساخت دندان ایمپلنت چند جلسه لازم است. تعداد جلسات ممکن است بسته به تعداد ایمپلنت‌ها متفاوت باشد. در عین حال می‌توان گفت که تراکم استخوان بیمار عامل تعیین کننده‌ای در تعداد جلسات است. زیرا اگر تراکم استخوان کافی نباشد ابتدا باید پیوند استخوان انجام شود. سپس بیمار باید مدتی صبر کند که ممکن است چند هفته ادامه یابد، البته برای هر بیمار یکسان نیست. پس از آن، فرآیند کاشت شروع می‌شود. در این صورت تعداد جلسات بیشتر خواهد بود.

در صورت مناسب بودن تراکم استخوان بیمار، انجام عمل ایمپلنت بلافاصله امکان پذیر است. معاینات معمول دندانپزشکی باید بعد از عمل ایمپلنت انجام شود. پس از معاینه، دندانپزشک شما را در مورد تعداد جلسات تخمینی به شما اطلاع می‌دهد. به طور معمول حدود ۴ جلسه برای ساخت دندان مصنوعی ثابت نیاز است که با توجه به فاصله بین جلسات می‌تواند چند ماه طول بکشد. تعداد جلسات ساخت پروتز متحرک تعداد جلسات ساخت دندان متحرک نیز بسته به شرایط دهان و دندان شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر بخواهید پروتز کامل بسازید لازم است که ابتدا در یک یا چند جلسه دندان‌های باقی‌مانده خود را بکشید و صبر کنید تا جای آن‌ها بهبود یابد. پس از آن ممکن است یک جلسه لازم باشد تا عیوب لثه‌های شما برطرف شود. در یک جلسه نیز از لثه‌های شما قالب گیری می‌شود و در جلسه بعد پروتز ساخته شده در دهان شما قرار می‌گیرد. ممکن است لازم باشد که برای اصلاح مشکلات پروتز یک جلسه دیگر نیز مراجعه کنید. به طور معمول می‌توان در ۳ یا ۴ پروتز متحرک را آماده کرد. این فرایند در کمتر از یک ماه قابل انجام است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.