بهزی

جست‌وجو

Masterbatch چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

Masterbatch چیست؟

مستر بچ یک مخلوط غلیظ است. این ماده از توزیع رنگ‌ها و برخی افزودنی‌های دیگر در یک حامل پلیمری به دست می‌آید. مستر بچ ماده‌ای است که در طی عملیات حرارتی و اکسترودر اختلاط برشی بالا به دست می‌آید. مخلوط مذکور بعد از سرد شدن به دستگاهی موسوم به گلوله ساز هدایت شده و در نهایت به صورت گرانول در می آید.مستربچ به پردازنده این امکان را می دهد تا پلیمر خام را در طول فرآیند تولید پلاستیک به صورت اقتصادی و کم هزینه رنگ آمیزی کند. توضیح دیگری که در توضیح مستر بچ چیست می‌توان داد این است که مستربچ، رنگ یا کنسانتره رنگ، گرانولی است که برای رنگ آمیزی ترموپلاستیک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از یک یا چند رنگ و یک رزین حامل مخصوص پلیمر تشکیل شده است.مستربچ در صنعت پلاستیک به عنوان کامپوزیت یا کلسیت شناخته می شود.

فرآیند تولید مستربچ چیست؟

شناسایی و توزین رنگدانه ها و/ یا افزودنی های مورد نیاز اختلاط این رنگدانه ها و/ یا افزودنی ها به یک رزین حامل یا پلیمر با عملیات حرارتی و اکستروژن دو پیچ خنک کردن و شکل دادن مخلوط غلیظ به گرانول، پودر و سایر اشکال مستربچ بسته بندی نهایی محصول

مزایای مستربچ چیست؟

افزایش شفافیت رنگ در استفاده از مستربچ وجود دارد.این مهم‌ترین مزیت استفاده از مستربچ نسبت به رنگدانه‌های خام است. در واقع مستربچ قدرت و دقت بالاتری در کنترل میزان کدورت و شفافیت رنگ پلاستیک‌ها دارد.

نسبت‌های از پیش تعیین‌شده مواد افزودنی در مستربچ گنجانده شده است.یعنی در طول فرآیند تولید، حداقل احتمال واریانس وجود دارد.

مستربچ در رنگ آمیزی سفارش‌های بزرگ به کاربران ثبات رنگ بهتری می‌دهد.

فرآیندهای ذوب بهبود یافته اند زیرا عوامل اتصال در مستربچ با پلیمرهای مورد استفاده مطابقت دارند.

مستربچ محیط و خطوط تولید مجاور را آلوده نمی‌کنند. چون رنگدانه های خام در طول پردازش در هوا معلق می شوند، امکان آلوده شدن خطوط تولید مجاور وجود دارد.این در حالی است که این ویژگی به هیچ عنوان در مستربچ وجود ندارد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.