بهزی

جست‌وجو

نحوه تمیز کردن روکش صندلی خودرو

دوزندگی اتومبیل بردبار

زمان مطالعه 1 دقیقه

نحوه تمیز کردن روکش صندلی خودرو

اولین هدف که همه ما با خرید روکش صندلی خودرو به دنبال آن هستیم تمیز نگه داشتن و حفظ ساختار صندلی خودرو مثل روز اول است. از همین رو به استفاده از روکش ماشین نیاز داریم تا از لکه‌ها، گرد و خاک و پارگی که در اثر سایش ممکن است به صندلی وارد شود جلوگیری کنیم.

نکات شستشوی روکش صندلی خودرو

چای و قهوه، نوشابه و آب، گرد و غبار، روغن خودرو و گریس، لکه‌های چرب و… همگی از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث کثیفی و ایجاد لک در روکش صندلی می‌شوند. این کثیفی‌ها اگر در زمان مناسب و به روش صحیح تمیز نشوند در دراز مدت حسابی جا خوش کرده و به این سادگی‌ها هوس ترک کردن و دادن ظاهر نو را به روکش صندلی خودرو شما نخواهند داد.

برای تمیز کردن و شستشوی روکش صندلی بسته به اینکه از چه نوعی استفاده می‌کنید باید از مواد و وسایل درست هم برای پاک کردن و از بین بردن لکه روکش صندلی بهره ببرید. ما به صورت کلی با دو نوع روکش پارچه‌ای و چرم در صندلی ماشین مواجه هستیم که تمیز کردن هر یک شرایط خاص خود را دارد. نوع سوم هم که ترکیبی از این دو است باید بخش‌های مختلف توسط مواد و وسایل پاک کننده خاص خود شستشو شود.

از جارو برقی شوع کنید(!)

ممکن است عجیب برسد، اما حقیقت دارد. حتما برای شستشوی روکش صندلی قبل از هر چیزی آن را یک بار حسابی با جارو برقی تمیز کنید تا گرد و غبار و آت و آشغال هایی که در جاهای دست نیافتنی روکش تلنبار شده‌اند از بین بروند.

دلیل امر این است که به مرور زمان این کثیفی‌ها که همچنان در حال بیشتر شدن هستند، ماندگاری لک و کثیفی ناشی از انها نیز مقاومت بیشتری از خود نشان داده و باید مدت طولانی هم صرف تمیز کردن و شستشوی کاور صندلی ماشین کنید.

روکش صندلی چرم را چطور تمیز کنیم

روکش صندلی چرمی به دلیل ساختار و جنسی که دارد نسبت به نوع پارچه ای نیاز به مواد و وسایل پیچیده‌ای ندارد. شما برای پاک کردن و تمیز کردن کاور صندلی چرم تنها به مقداری آب داغ، مایع پاک کننده و یک دستمال تمیز نیاز دارید.

دستمال را با آب داغ بچلانید و سپس مقداری از مایع پاک کننده مثل ریکا یا حتی پودر به آن بزنید(ترجیحا از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید که حاوی آنزیم است). سپس بعد از اینکه کف مناسبی ایجاد شد ابتدا مقداری روی لکه رکت دورانی کوچک داشته باشید که شوینده را به خود جذب کنید.

بعد از یک مقدار مکث کوتاه می‌توانید حرکات دورانی را بیشتر کرده و خواهید دید که لکه به صورت کامل از بین رفته است. پس از اینکه لکه را از بین بردید برای اینکه به خوبی سطح چرم تمیز شود می‌توانید از یک دستمال نرم و مرطوب کل رویه‌ی چرم را حسابی بکشید تا تمیز شود.

شستشوی روکش صندلی پارچه ای چطور است؟

روکش‌های پارچه‌ای بر خلاف نوع چرم نیاز به وسایل و مواد خاص خود برای تمیز کردن دارند. موادی که برای تمیز کردن روکش خودرو پارچه‌ای نیاز دارید عبارتند از:

آب گرم
دستمال جادویی
برس
مایع یا پور شستشو
دستمال خشک و تمیز(ترجبحا از جنس نخی)


هیچ گاه برای از بین بردن لکه ها از اسفنج استفاده نکنید. به دلیل اینکه اسفنج آب زیادی به خود می‌گیرد بیشتر موجب خیس شدن روکش شده و اگه سریعا خشک نشود موجب بوی نامطبوع خواهد شد که برای شستشوی آن نیاز دارید که به طور کلی روکش صندلی را باز کرده و بشویید.

بعد از کشیدن جارو برقی و تهیه مواد و ابزار لازم، ابتدا دستمال نرم را به آب داغ آغشته کنید و آب آن را نیز در حدی که فقط رطوبت آن را برای تمیز کردن ناحیه مصرف کنید نگه دارید.

سپس می‌توانید دستمال را به مقدار کافی مایع یا پودر شستشو آغشته کرده و با حرکات عقب و جلو کردن روی لکه را حسابی بمالید. بعد از چند دقیقه کوتاه برای ازبین بردن لکه روکش صندلی کافی است چند با با برس محل پاک کردن را بکشید تا هم بهتر تمیز شده و هم اینکه کثیفی‌هایی که در دل آن قرار دارند خارج شوند.

بعد از اینکه حسابی به حالت‌های مختلف عقب و جلو، دروانی و… شستشو را انجام دادید، می‌توانید از دستمال خشک برای پاک کرده ناحیه استفاده کنید.

چگونه لکه روکش صندلی خودرو را تمیز کنیم؟

مهم‌ترین دلیلی که شاید حین پاک کردن و شستشوی روکش صندلی رخ می‌هد همین مسئله است که لکه‌ای روی صندلی ایجاد شده و به راحتی توسط پاک کننده‌هایی نظیر شامپو فرش یا سایر مواد پاک کننده پاک نشود. شما برای رفع این مشکل می‌توانید از یک فرمول خاص و ترکیبی استفاده کرده و به سرعت لکه‌های روکش صندلی را بشویید.

برای این منظور کافی است به ترتیب زیر عمل کنید:

در یک شیشه شوی یا بطری که دارای پمپ اسپری است از سه ترکیب صابون مایع، شیشه شوی و سرکه سفید استفاده کنید.
این مواد را به مقدار یکسان از هر کدام با هم ترکیب کرده و حسابی مخلوط کنید. سپس روی سطحی که لکه دارد اسپری کرده و سپس با برسی نرم چند بار روی آن بکشید تا لکه‌ها از بین بروند. پس از اینکه به خوبی لکه پاک شد می‌توانید از یک دستمال نرم و تمیز استفاده کرده و سریعا آن را خشک کنید.

اگر هم لکه آنقدری نیست که نیاز باشد از این فرمول استفاده کنید کافی است مقداری شامپو فرش روی مکانی که لکه قرار دارد ریخته و بعد از چند دقیقه با حرکات دورانی آن را تمیز کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.