بهزی
فروش انواع رینگ و لاستیک ایرانی و خارجی دکتر لاستیک در ارومیه
فروش انواع رینگ و لاستیک ایرانی و خارجی دکتر لاستیک در ارومیه

**********

آشنایی با انواع لاستیک ماشین

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با انواع لاستیک ماشین

لاستیک ماشین جز اساسی ترین بخش های ماشین به حساب می آید و هر ماشینی بدون چرخ قطعا توان درست حرکت کردن را نخواهد داشت. لاستیک ماشین دارای مدل های مختلفی می باشد که هر کدام با توجه به قابلیت هایی که دارند برای موقیعت های مشخصی بهینه شده هستند. در این نوشته از بلاگ سایت بریم خرید قصد داریم تا به بررسی انواع لاستیک ماشین بپردازیم و پی ببریم که هر کدام ار آنها برای چه شرایطی مناسب هستند. لاستیک خودرو جز لوازم مصرفی ماشین به حساب می آید و باید به صورت دوره ای چک و بررسی شود تا در صورت نیاز اقدام به تعویض آن شود. برخی از افراد فکر می کنند که لاستیکی که دارای عاج می باشد سالم است و کماکان می تواند کار بدهد، اما باید توجه داشته باشید که لاستیک ماشین دارای تاریخ مصرف بوده و بعد از آن دیگر کارکرد درستی نخواهد داشت و بنابراین باید در بازه زمانی های مقرری تعویض گردد.

⏬ انواع لاستیک ماشین بر اساس نوع ساخت ⏬

لاستیک بایاس: لاستیک‌هایی که با نوع ساخت بایاس تولید می‌شوند در تولیدشان از الیاف و رشته‌های نخی بهره برده می‌شود. این نوع از ساخت جز روش‌های قدیمی به‌حساب می‌آید و برخی از صاحب‌نظران معتقدند که به دلیل نوع ساخت، اگر لاستیک‌هایی که با روش بایاس ساخته شده‌اند تحت‌فشار عمودی قرار بگیرند باتوجه‌به ساختاری که دارند پهن شده و سطح تماس زیادی با آسفالت پیدا می‌کنند و در نتیجه زودتر کاربرد خود را از دست می‌دهند.

لاستیک رادیال: لاستیک‌های رادیال در ساختارشان از سیم استفاده می‌شود و جز بهترین نوع لاستیک‌هایی هستند که می‌توان تهیه کرد. این نوع از ساخت لاستیک باعث می‌شود تا لاستیک بتواند در سرعت‌های بالا کارکرد خوبی از خود نشان بدهد. لاستیک‌هایی که با روش رادیال ساخته می‌شوند نسبت به لاستیک‌هایی که با روش بایاس ساخته می شوند دارای عمر بسیار بیشتری می باشند. لاستیک های روش رادیال دارای ایمنی بیشتری نیز هستند.

آشنایی با انواع لاستیک ماشین
⏬ انواع لاستیک بر اساس کاربرد فصلی ⏬

لاستیک چهار فصل: اکثر ماشین هایی که امروز تولید و به بازار عرضه می شوند دارای لاستیک چهار فصل می باشند، این لاستیک ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در ۴ فصل سال کارکرد قابل توجهی از خود به نمایش بگذارند، البته نکته ای که وجو دارد این است که لاستیک های ۴ فصل به خوبی لاستیک های زمستانی در فصل زمستان کاربرد نخواهند داشت.

لاستیک تابستانی : لاستیک تابستانی نام دیگرش لاستیک سه فصل می باشد، زیرا این نوع از لاستیک صرفا برای فصل تابستان مناسب نمی باشد و در فصل های بهار و پاییز نیز کاربرد خوبی دارد. عملکرد این لاستیک به نحویست که هم در جاده های با آب وهوای خشک و هم در جاده های مرطوب می توان از آن استفاده کرد، بنابراین برای دمای هوای متوسط تا گرم، چنین لاستیکی را طراحی کرده اند. فرمان خودرو با استفاده از این لاستیک، عملکرد بهتری دارد و در سر پیچ ها موجب افزایش چسبندگی با جاده می شود و خودروی شما با ترمز گرفتن، بدون طی کردن مسافت زیاد به سرعت متوقف می شود.

لاستیک زمستانی : لاستیک های زمستانی همانطور که از نامشان پیدا است برای فصل زمستان تهیه و بهینه شده‌اند، این‌گونه از لاستیک ماشین در فصل سرد سال و در جاده‌های بارانی و برفی عملکرد خوب و قابل قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود تا ایمنی ماشین در فصل زمستان نیز حفظ شود. از مهم‌ترین فاکتورها در طراحی لاستیک‌های زمستانی می توان به ضد لغزش بودن این لاستیک ها و حفظ پایداریشان در معابر لغزنده و برفی اشاره کرد. یکی از شاخصه های مهم لاستیک های زمستانی این است که به گونه ای طراحی شده اند تا در دما های پایین آج لاستیک کماکان انعطاف پذیری خود را حفظ کرده و به اندازه مناسب به سطح جاده می چسبد. از خصوصیات تایرهای زمستانی می توان به طراحی عمیق آج و الگوهای منحصر به فردش اشاره کرد همین امر سبب میشود تا برف و آب از بین آج ها را پرتاب کند تا کشش بهتری داشته باشد.

آشنایی با انواع لاستیک ماشین
⏬ انواع لاستیک خودرو بر اساس اندازه ⏬

لاستیک خودرو پهن: یکی از دلایل جذب شدن افراد به لاستیک‌های پهن، ظاهری بسیار زیبای آن است که به خودرو می‌بخشد. پهنای لاستیک پهن، بیشتر از لاستیک فابریک است. در صورتی می‌توانید از این نوع لاستیک‌ها استفاده کنید که خودروی شما رینگ‌های پهن داشته باشد؛ ولی مزایای لاستیک پهن صرفاً زیبایی و جذابیت ظاهری‌اش نیست؛ بلکه این نوع لاستیک از قابلیت فرمان‌پذیری و هندلینگ خودرو برخوردار است. لاستیک پهن‌تر به‌خاطر قابلیت افزایش اصطکاک سطح تایر و چرخ با سطح زمین به افزایش چسبندگی تایر به زمین کمک می‌کند، همین مورد که لاستیک پهن به‌واسطه پهنای بیشترش تماس بهتری با سطح جاده دارد می‌تواند باعث شود تا برای جاده‌های پر از پیچ گزینه‌ای مناسبی باشد. البته لازم است بدانید که لاستیک‌های پهن برای جاده‌های لیز و لغزان مناسب نمی‌باشند و باتوجه‌به پهنای زیاد اصطکاک بیشتری را برای ماشین به وجود می‌آورند.

لاستیک خودرو اسپرت: شکل ظاهری تایر اسپرت به این صورت است که قطر رینگش در مقایسه با رینگ فابریک بزرگ‌تر است. در نتیجه، برای عدم تغییر قطر بیرونی لاستیک، باید فاقی را انتخاب کنید که کوتاه‌تر است. پهنای لاستیک‌های اسپرت در اغلب موارد، در قیاس با لاستیک فابریک بیشتر است. اگر برای خودروی خود از لاستیک اسپرت با فاق خیلی کوتاه استفاده کنید لرزش و تکان‌های ناشی از دست‌اندازها به بدنه و سرنشینان منتقل می‌شود و در نتیجه باعث افزایش آسیب‌دیدگی جلوبندی ماشین می‌شود.