میل لنگ چیست؟
میل لنگ قطعهای مهم در ماشین است که حرکت پیستونها را تبدیل به یک حرکت دورانی کرده و آن را به گیربکس منتقل میکند. پیستونها در درون سیلندرها دارای یک حرکت خطی میباشند، میل لنگ با توجه به ساختار خاصی که دارد با اتصال به پیستون موجب ایجاد یک حرکت دورانی میگردد. هندل بست زانویی دسته محور، به دو دسته خطی و خورجینی با توجه به نوع پیشرانه خودرو تقسیم میشوند. در نوع پیشرانه خطی بهمیزان لنگهای میل لنگ سیلندر وجود دارد، ولی در موتورهای خورجینی تعداد سیلندرها دو برابر مقدار لنگها میباشد. همچنین شاتون از طریق یاتاقانها بهراحتی حول محور میل لنگ بهچرخش در میآیند. میتوان گفت وظیفه اصلی حرکت اتومبیل برعهده میل لنگ میباشد، اگر هندل بست زانویی دسته محور درست کار کند اتومبیل هم راحت و روان حرکت خواهد کرد. اگر بهدنبال میل لنگ هیوندای اصل و مرغوب هستید خرید از فروشگاه معتبر کرد یدک را از دست ندهید.
ساختار میل لنگها
تقریباً بیشتر میل لنگها از جنس فولاد میباشند که، با روش فورج و با ترکیب کربن متوسط یا آلیاژ فولاد همراه با کروم تولید میشود. فلزوانادیوم بهکاررفته در میل لنگ بهمنظور خنکشدن سریع در برابر هوا مورد استفاده قرار میگیرد. از فولادهای ارزان قیمتتر در میل لنگ خودروهای مدل پایین استفاده میشود. بنابراین بیشتر میل لنگها از جنس کربن و فولاد متوسط و یا آلیاژ در ترکیب با فلزات نیکل و کروم به روش آهنگری تولید میشود. تعداد محدودی از موتورهای چند سیلندره که با دورهای بالا فعالیت میکنند، با استفاده از روش ریختهگری میل لنگ آنها ساخته میشود که در آن مقدار زیادی از مس و کربن استفاده میشود.

اجزای تشکیل دهنده میل لنگ
هندل بست زانویی دسته محور دارای اجزاء و محورهای اصلی میباشد که میتوان آنها را طبق تعداد لنگهایشان و نیز محورهای اصلی و.. طبقهبندی نمود. اصولا برای میل لنگها طبقهبندی خاصی وجود ندارد و تفاوت این قطعات به هدف ساخت آنها و چگونگی استفاده از آن باز میگردد. اندازه میل لنگ، تعداد لنگها، میزان محورهای اصلی و نحوه قرار گرفتن لنگها برروی میل لنگ، همه اینها به اندازه و نوع دور موتور مورد نظر بستگی خواهند داشت.
در یک تقسیمبندی کلی هندل بست زانویی دسته محور را بر اساس ساختارمیتوان به سه دسته تقسیم نمود:
لنگها و یا محورهای اصلی لنگ وزنههای تعادل بازوهای لنگ
لنگها یا محورهای اصلی لنگ: قسمتهای از میل لنگ هستند که برروی خط اصلی میل لنگ قرار گرفته و به آن متصل هستند. محورهای اصلی نیز محورهایی از میل لنگ بوده که هم مرکز با خط محوری اصلی میل لنگ میباشند. این محورهای ثابت از دو نیمه یاتاقانها تشکیل شدهاند که در محفظه میل لنگ درون یا تاقانهای ثابت قرار گرفتهاند و با اتکاء به آنها به چرخش در میآیند. معمولا تعداد محورهای اصلی میل لنگ در موتورهای مختلف حتی با تعداد سیلندرهای برابر متفاوت است. بازوهای لنگ: قسمتی از میل لنگ محسوب میشود که وظیفه آن اتصال قسمتهای از میل لنگ به لنگها میباشد. وزنههای تعادل: وزنههای تعادل بههمراه بازوهای لنگ بهصورت یکپارچه و پی در پی خواهند آمد.
ویژگی اصلی میل لنگها
میل لنگ در وسایل نقلیهای که دارای گیربکس اتوماتیک هستند در جایی از چرخدنده که به مبدلگشتاور آن متصل است استفاده میشود. هندل بست زانویی دسته محور در بلوک یاتاقانهای ساده که بهوسیله یک فیلم نازک از روغن تحت فشار قرار میگیرد چرخیده میشود و میلهها به همان روش در مجلههای پرتاب گرادیان پشتیبانی میشوند. اکثر هندل بست زانویی دسته محور وزنههایی را دارند که خنثی کننده جرم پیستون و میله هستند و تعادل موتور را حفظ مینمایند. در انتهای عقب میل لنگ یک چرخلنگر متصل شده است که بهوسیله آن جریان برق را صاف نموده و یک سطح نصب را برای مونتاژ کلاژ ارائه مینماید. وظیفه هندل بست زانویی دسته محور ایجاد تعادل میان حرکات مقابلهای و حرکات چرخشی است. بهطور خلاصه با درست کارکردن میل لنگ، خودرو درست و روان حرکت خواهد کرد.