بهزی

جست‌وجو

کمان اره چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

کمان اره چیست و چه کاربردی دارد؟

کمان اره یکی از ابزارهای پرکاربرد برای برشکاری به صورت دستی است، نمونه های قدیمی کمان اره را با نام اره کلافی نیز می شناسند. امروزه برای مصارف گوناگون، انواع کمان اره را با ضخامت، طول و مواد اولیه متفاوتی تولید می کنند، از همین روی کمان اره کاربرد های متفاوتی دارد که در ادامه این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

کمان اره چیست؟

کمان اره (به انگلیسی hacksaw) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای برشکاری به صورت دستی است که شکل ظاهری آن شبیه به کمان است و دارای یک تیغه تیز ما بین انتها و ابتدای کمان اره می باشد و برای برش قطعات و متریال های مختلف مثل انواع فلزات، چوب، PVC، پلاستیک استفاده می شود.

امروزه تیغ اره های مختلفی برای اتصال به کمان اره ساخته شده اند که در سایز و جنس های مختلف به فروش می رسند و برای انجام برشکاری های گوناگون قابل استفاده هستند.

اجزای کمان اره

اجزای کمانِ اره با توجه به نوع کمان اره متفاوت هستند اما به طور کلی از دو قسمت اصلی و پیچ ها که جزء اجزای فرعی می باشند، تشکیل شده است. دو قسمت اصلی کمان اره شامل وارد زیر است :

غلاف کمان اره یا فریم کمان اره : جایی که تیغه اره بر روی آن نصب می شود و با توجه به کاربرد اره، جنس های مختلف و شکل های متفاوتی دارد.
دسته کمان اره : همان قسمتی است که اره را به دست می گیرند و شکل ها و جنس های گوناگونی دارد.

تفاوت کمان اره با تیغ اره

تیغ اره قسمتی از اجزای کلی اره است که به غلاف کمان اره وصل می شود و با توجه به اینکه چه وسیله ای را می خواهیم برش دهیم انواع تیغ اره متفاوت است.

انواع کمان اره بر اساس شکل دسته

با توجه به اینکه گفتیم دسته کمان اره شکل های گوناگونی دارد انواع مدل های آن را بررسی خواهیم کرد :

کمان اره دسته صاف : از اسم این کمان اره مشخص است که دسته آن صاف است و در یک سری از آن ها تعدادی برآمدگی برای جای انگشتان وجود دارد. کمان اره دسته تپانچه ای (دسته پیستوله ای) : حتما تا به الان تپانچه یا اسلحه دیده اید دسته در این مدل کمان اره ها به صورت دسته اسلحه می باشد که نام دیگر آن دسته پیستوله ای نیز می باشد زیرا دسته پیستوله نیز به همین شکل است. کمان اره دسته لوله ای : تصویر گذاشته شده گویای شکل کمان اره دسته ای لوله است در این مدل کمان اره دور تا دور دست شما دسته قرار می گیرد.

انواع کمان اره بر اساس کاربرد

کمان اره آهن بر

همانطور که از نام آن مشخص است، کمان اره آهن بر توانایی تحمل فشار های بالا را دارد و مخصوص کار با آهن و فلزات سخت است. تیغه های کمان اره آهن بر از جنس مقاوم مثل فولاد ساخته می شود.

کمان اره چوب بر کمان اره چوب یکی از انواع متداول و بسیار کاربردی کمان اره است. از کمان اره چوب برای برش چوب و متریال های نرم تر مثل PVC استفاده می شود. دندانه تیغه ها در کمان اره چوب درشت تر از کمان اره آهن بر است و همین موضوع سرعت کار هنگام برش با کمان اره چوب را بالا می برد. کمان اره مویی نوع دیگری از کمان اره که کاربرد زیادی در صنایع چوب دارد، کمان اره مویی است. کمان اره مویی که بیشتر به نام اره مویی شناخته می شود، ظرافت بیشتری نسبت به کمان اره چوب دارد. دندانه ها در کمان اره مویی ریز تر و به یکدیگر نزدیک تر است. از کمان اره مویی بیشتر در کارهای چوب که نیاز به ظرافت بالایی دارد، مثل معرق کاری و صنایع دستی چوب، استفاده می شود. قوس اره مویی نسبت به کمان اره چوب بیشتر است؛ از این رو می توانید عمق بیشتری از چوب را با آن برش دهید. با این حال در صنایع مربوط به فلزات هم از این نوع اره استفاده می کنند. تیغ کمان اره مویی به صورت بسته های چندتایی به فروش می رسد.

کمان اره کوچک در برخی از برشکاری ها، محدودیت فضا و کمبود جا معضلات بزرگی هستند که همواره کاربر را با مشکل مواجه می کنند، در چنین مواردی، لازم است از کمان اره هایی استفاده شود که حجم و اندازه آن ها مناسب با این محیط ها باشد و کمان اره کوچک یکی از مناسب ترین گزینه ها برای این امور می باشد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.