بهزی

جست‌وجو

دسته بندی انواع آبنما بر اساس محل نصب

آبنما بر اساس محل نصب در سه دسته زیر تقسیم می شود: 🔷 آبنمای سرپوشیده (Indoor Fountains)؛ برای مکان های درون ساختمان، لابی، سالن و ... مانند انواع آبنمای خانگی. 🔷 آبنمای بیرونی؛ برای استفاده در حیاط، باغ، پشت بام، بالکن و ... مانند انواع آبنمای باغچه (Garden Fountains). 🔷 آبنمای استخر؛ برای استفاده در فضای استخر، سونا و جکوزی مانند انواع آبنماهای استیل ضد زنگ.

در دسته بندی ریز تر، بر اساس محل نصب به چند مدل زیر نیز تقسیم بندی می شوند: 🔷 آبنمای رو میزی؛ آبنماهای کوچکی هستند که عموما به صورت خانگی استفاده می شوند. 🔷 آبنمای تزیینی؛ این نوع آبنماها عموما به صورت مجسمه های کوچک در خانه یا محل کار و مغاذه، رو کف زمین قرار داده می شوند. 🔷 آبنمای دیواری؛ این نوع فواره ها به دیوار چسبیده می شوند.

دسته بندی انواع آبنما بر اساس زاویه فواره آب

می توانید با توجه به نحوه فواره و زاویه پرتاب آب، انواع آبنما را در دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

🔷 آبنمای جوشان (Spouting Fountains)؛ با پرتاب آب به زاویه حدود ۹۰ درجه به بالا یا برخلاف جاذبه زمین. 🔷 آبنما آرام به صورت رها کردن آب از نازل افقی که به سمت جاذبه زمین یک هلال میسازد، مانند آبنماهای مشهور ژاپنی (Japanese Fountains). 🔷 آبنمای ریزش؛ رها کردن آب به صورت عمود به سمت مسیر جاذبه زمین.

🔷 آبنمای غیب شونده یا بی پایان (Endless Fountains)؛ در این حالن مسیر آب به سمتی است که ناپدید می شود، مانند ریزش آب درون سنگ که مخزن آب دیده نمی شود. 🔷 آبنمای آبشاری (Cascading Fountains)؛ از نوع طبقاتی مدل آرام ژاپنی است که طبقه طبقه از بالا به پایین در کاسه های جدا ریخته می شود، مانند اکثر آنماهای رستوران های فرحزاد. 🔷 آبنمای دیواری (Wall Fountains)؛ در این مدل آبنما، آب از دیوار به صورت عمودی یا با زاویه شیب دار به سمت پایین سرازیر می شود.

دسته بندی آبنماها بر اساس جنس آنها

🔷 آبنمای سنگ؛ که برای استفاده تراش و ریخته گری شده است. 🔷 آبنمای فلزی؛ که از نامش پیداست. 🔷 آبنمای سرامیکی 🔷 فایبرگلاس 🔷 پلاستیکی 🔷 بتنی

دسته بندی انواع آبنما بر اساس نوع نازل و اشکال فواره آب

در یک تقسیم بندی دیگر، آبنما را بر اساس نوع فواره و نازل بکار رفته در آن تقسیم بندی می کنند که اشکال مختلفی از بازی آب را به نمایش می گذارند. آیا تا به ‌حال برای شما این سوال پیش ‌آمده است که چگونه آب در حالت ‌های مختلفی در فواره ‌ها به بیرون پرتاب می‌شود. در واقع این نازل ‌های آ‌بنما هستند که باعث می‌شوند آب در طرح‌ های گوناگونی به بیرون پاشیده شود. نازل ‌ها با توجه به شکل ساخت خود در فواره استخری آب را به اشکال گوناگونی به بیرون پرتاب می‌کنند.

نازل کرتین و قوسی فواره آب از این آبنما ها به صورت یک لایه توپر و یکنواخت است و از انواع آبنماهای سرریز می باشند. از این نازل ها در دکوراسیون استخر و حوض های بزرگ استفاده می شود. به دلیل جنس استیل بدنه، برای استخر های رو باز نیز که در معرض آفتاب و هوای آزاد هستند، قابل استفاده میباشد. از بهترین انواع این آبنما ها، آبنمای مایا و دونا می باشد. مناسب برای: استخر، لابی آپارتمان، حوض، هتل، رستوران، کافه، مکان های دیدنی و توریستی.

نازل پرده آب شوتر (واترفال) این آبنما را با نام آبشار مصنوعی نیز میشناسند. جنس بدنه و ظاهر آن شبیه به فواره نازل قوسی میباشد. آب را به صورت یک لایه یکنواخت، شیشه ایی و یکدست به سمت پایین، یا به صورت افقی هدایت میکند. بیشترین استفاده از این آبنما نیز در استخر ها است. از بهترین های این نوع آبنما، آبنمای آنیل و بارانی می باشد. ​مناسب برای: استخر، لابی آپارتمان، حوض

نازل واتر استاپ نی ریز ناز واترستاپ نی ریز در دو مدل دایره ای و ستاره ای قابل سفارش می باشند. سایز ورودی این نازل ها ۱ اینچ است. از این نازل ها می توان در زیبا سازی استخر ها، آبنما های شهری و همچنین در کافه رستوران ها استفاده نمود.

نازل حلزونی (فیدان) این نازل ها نیز می توانند مانند موارد فوق، یک لایه ی پرده ایی از آب را فواره کنند. حالت این آبنما به صورت G می باشد و به نام آبنمای حلزونی شناخته میشود. فواره این آبنما دقیقا مشابه فواره آبنمای کرتین است، تنها تفاوت در طرح و حالت ظاهری خود آبنما میباشد. ​مناسب برای: استخر، لابی آپارتمان، حوض، خانگی، هتل، رستوران، کافه

نازل طبقاتی گل این نازل ها که محبوبیت بسیار زیادی در نصب در میادین و حوضچه ها دارند، فواره ایی شبیه به گل دارند. در این فواره چند نازل کنار هم نصب می شوند. آب را به صورت لوله ایی در ارتفاع های متفاوت به سمت بالا پرتاب می کنند و در نهایت ویویی شبیه به یک گل ایجاد می کنند. می توان این نوع آبنماها را با رقص آب و نور بسیار زیبا کرد. ​مناسب برای: لابی آپارتمان، حوض، برکه، پارک، حیاط، مکان های دیدنی و توریستی.

نازل طبقاتی ثابت نازل های ثابت، دقیقا مشابه با آبنمای طبقاتی قبلی هستند. اما در نوع ثابت این آبنماها، آب به صورت خوشه ایی، ثابت و یکنواخت فواره میکند. ​مناسب برای: لابی آپارتمان، حوض، برکه، پارک، حیاط

نازل طبقاتی تنظیم شونده این نوع نازل ها در آبنما های مدرن، مزایای زیادی دارند. این که شما بتوانید شدن و نحوه فواره آب را تنظیم کنید و بتوانید آن را از حالت ثابت خارج کنید، می تواند تنوع بیشتری به ظاهر آبنمای شما بدهد. ​مناسب برای: لابی آپارتمان، خانگی، حوض، برکه، پارک، حیاط، مکان های دیدنی و توریستی.

نازل نمکدانی این نازل ها، کاملا شبی به یک نمکدان هستند. فواره این نازل ها از یک نقطه متمرکز در کف زمین شروع شده و به سمت بالا پاشیده میشود. این آبنما ظاهری مانند یک درخت را دارد و در عین سادگی بسیار زیبا هستند. ​مناسب برای: لابی آپارتمان، حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط، هتل، رستوران، کافه

نازل قاصدکی فواره آب در نازل های قاصدکی، مانند گل قاصدک، یک نیمکره بسیار زیبا از آب ایجاد میکند. عملکرد این آبنما مانند آبنمای نمکدانی، آب را از یک نقطه متمرکز پرتاب میکند. ​مناسب برای: میدان های آبی، لابی آپارتمان، حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط نازل کسکید حجمی فواره این نازل ها آب را به سمت و سوهای متفاوت پخش نمیکند. فواره این نوع آبنما به صورت عمودی به سمت بالا می باشد. ارتفاع پرتاب آب معمولا یک تا دو متر می باشد. حجم زیاد آب با سرعت پایین فواره میکند. معمولا بیشتر شما این فواره ها را داخل شهر،حوضچه ها، برکه ها و پارک ها دیده اید. ​مناسب برای: میدان های آبی، مکان های دیدنی و توریستی، حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط نازل حجمی پفکی این آبنما دقیقا مشابه با کسکید حجمی می باشد، با این تفاوت که ظاهر فواره مانند فوم می باشد. در صورتی که دست خود را روی فواره قرار دهید، متوجه میشوید که فواره کسکید سنگین و سفت تر از فواره پفکی میباشد. ​مناسب برای: حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط، میدان های آبی نازل قل زن حجمی فواره این نازل ها عموما از زیر آب شروع می شود. دقیقا مانند زمانی که زیر آب نفس خود را خال میکنید و سطح آب شروع به قل قل زدن می کند. استفاده از این نازل ها همراه با نازل های پفکی یا کسکید، می تواند بسیار زیبا، ساده و جذاب باشد. ​مناسب برای: لابی آپارتمان، استفاده خانگی، حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط، میدان های آبی نازل بادبزنی قطعا شما پدیده رنگین کمان را دیده اید. فواره آب در آبنمای بادبزنی، دقیقا یک هلال مانند رنگین کمان ایجاد می کند. البته رنگ این فواره، به رنگ آب سفید است. اما می توان با نورپردازی صحیح، یک رنگین کمان آبی با نازل بادبزنی ایجاد کنید. ​مناسب برای: میدان های آبی، استخر، حوض، مکان های دیدنی و توریستی، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط​ نازل های پنجه ایی این نازل ها ظاهری و عملکردی کاملا مشابه با نازل بادبزنی دارند. با این تفاوت که در آبنمای پنجه ایی، یک طرف هلال آب در یک نقطه متمرکز، آب را به آن سوی هلال که پهنایی بیشتر در حدود دو تا چهار متر دارد، پرتاب میکند. دلیل آن چینش چند نازل آب به صورت یک پنجه می باشد و که فواره ایی به حالت فوق ایجاد میکند. ​مناسب برای: میدان های آبی، لابی آپارتمان، استخر، حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط​

نازل کومت تک زن و بلند زن نازل های کومت آب را به صورت یک خط مستقیم، با زاویه پرتاب قابل تنظیم، فواره می کنند. این نازل ها را معمولا به صورت دسته ایی، کناریکدیگر نصب میکنند. در آبنمای کومت، هر یک از نازل ها می توانند بلند زن نیز باشند و آب را تا ارتفاع های بسیار بالا نیز پرتاب کنند. ​مناسب برای: میدان های آبی، لابی آپارتمان، استخر، وسط بلوارها، حیاط​​ و استفاده خانگی، مکان های دیدنی و توریستی. نازل اگزوزی این نوع نازل ها، فواره ایی مانند فواره آب در آبنمای کومت ایجاد می کنند. این نازل ها نیز میتوانند به عنوان نازل های بلند زن و تک زن، آب را تا فشار بسیار بالا پرتاب کنند. ​مناسب برای: میدان های آبی، لابی آپارتمان، استخر، حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط​​ نازل جت هواخور این نازل ها برخلاف نازل کومت و اگزوزی، آب را در بالاترین نقطه خود با هوا قاطی میکنند. یعنی به صورت میله ایی پرتاب شده و به صورت پودر شده به آب بازمیگردد. این نازل ها نیز از انواع نازل های تک زن و بلند زن می باشد. ​مناسب برای: میدان های آبی، حوض، برکه، پارک، وسط بلوارها، حیاط​​، مکان های دیدنی و توریستی و افتتاحیه برج. نازل حبابی محبوبیت این نواع آبنما ها به حدی زیاد شده است که حتی در منازل مسکونی، زیر راه پله، اتاق خواب و ... از آنها استفاده می کنند. برای ایجاد یک آبنمای حبابی، باید یک محفظه آکواریوم مانندی نصب شده و فواره حباب در داخل محفظه به سمت بالا حرکت کند. بله در این نوع آبنما، فواره آب نیست، بلکه هوا است که از داخل آب اوج میگیرد. ​مناسب برای: خانگی، لابی آپارتمان، اتاق خواب، آکواریوم ماهی، هتل ها، رستوران ها. نازل گل لاله این آبنما یک گل لاله آبی ایجاد میکند. فواره یکنواخت و ۳۶۰ درجه آب، از یک نقطه متمرکز به اطراف، ظاهر یک آبنمای گل لاله است. ​مناسب برای: خانگی، لابی آپارتمان، هتل ها، رستوران ها، مکان های دیدنی و توریستی. نازل های کنترل نازل های قابل کنترل در آبنما که شامل چند مدل اصلی تک محوره و چند محوره مانند جامپینگ و لمینار هستند، می توانند منطقه مورد نظر برای نصب آبنما را بی نظیر کنند. ​مناسب برای: خانگی، لابی آپارتمان، هتل ها، رستوران ها، حوض، برکه، میدان و بلوار، مکان های دیدنی و توریستی، افتتاحیه برج.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.