بهزی

جست‌وجو

مهم‌ترین اصول محوطه‌سازی

زمان مطالعه 1 دقیقه

مهم‌ترین اصول محوطه‌سازی

در محوطه‌سازی باید اصولی را رعایت کنید که این اصول می‌توانند در فضای سبز شما موثر باشند. در فضای سبز شما باید گل و گیاهانی را قرار دهید که در برابر تغییرات دما مانند تغییرات درجه حرارت، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا، تعداد روزهای ابری و آفتابی، بارندگی‌ها، کوتاهی و بلندی روزها و شب‌ها و دیگر پدیده‌های جوی منطقه مقاوم باشند؛ بنابراین لازم است آن‌ها را بر اساس شرایط ارثی و ژنتیکی محیط انتخاب کنید. استفاده از آلاچیق، آب‌نما، برکه، نهر، استخر، گل‌کاری، درخت‌کاری، رواق، باربیکیو و غیره نیز یکی از مهم‌ترین اصول محوطه‌سازی هستند که آن‌ها را با توجه به مساحت محوطه و نظر کارفرمای خود انجام ‌دهید. از دیگر اصول مهم محوطه‌سازی این است که نوع چیدمان و آرایش گل و گیاهان را بر اساس موقعیت‌های مختلف تعیین کنید. در واقع شما باید قبل از اجرای محوطه‌سازی در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. چیدمان صندلی‌ها در موقعیت‌های مختلف می‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی محوطه داشته باشند. به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید در فضای آزاد یک میز و صندلی قرار دهید، باید ساعاتی که نور خورشید بسیار قوی هستند را در نظر بگیرید تا بتوانید از چتر و سایه‌بان استفاده کنید. در غیر این صورت می‌تواند نشستن در آنجا را برای شما مختل کند.

مراحل محوطه‌سازی

محوطه‌سازی برای خود مراحل خاصی دارد که شما باید آن‌ها را رعایت کنید تا بتوانید یک محوطه عالی با جذابیت بالا طراحی کنید. حال در ادامه قصد داریم مراحل محوطه‌سازی را بیان کنیم. نقطه‌های نشانه و مبدأ را تعیین کنید در ابتدا شروع مراحل محوطه‌سازی لازم است شما نقاط نشانه و مبدا را مشخص کنید و آن‌ها را به پیمانکاران واگذار کنید؛ زیرا پیمانکاران تلاش می‌کنند این نقاط را حفظ کنند تا در صورتی که نیاز به بازبینی باشد، تجدیدنظر خواهند کرد. تخریب حیاط شما برای این که بتوانید برکه، استخر، آلاچیق و المان‌های دیگر را در فضای محوطه‌ ایجاد کنید باید حیاط را خراب کنید. چیزهایی که در آن جا هستند را بردارید یا اگر نیاز به تغییر آن‌ها نبود اطراف آن را تمیز کنید. در تخریب حیاط لازم است قسمت‌هایی که فرسوده هستند را به کلی تخریب کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خاصی استفاده کنید تا کمترین آسیب را به محیط اطراف وارد کنند.

پاک‌ سازی حیاط از گیاهان در بعضی مواقع در محوطه‌سازی لازم است شما سطح حیاط را از گل و گیاه پاکسازی کنید. کندن درختان نیز باید به گونه ای باشد که به ساختمان و سازه‌های محیط اطراف آسیبی وارد نکند. به همین دلیل لازم است در این زمینه با افراد متخصص مانند آرسس گروپ صحبت کنید تا آن‌ها نکات لازم را در این مورد به شما اعلام کنند. حفر چاه در محوطه حیاط در بعضی از پروژه‌های محوطه‌سازی لازم است شما چاه‌های مختلفی را برای ایجاد فضای سبز حفر کنید. این چاه‌ها می‌توانند متفاوت باشند که باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. حال در برخی مواقع ممکن است شما با چاه فاضلاب شهری یا خانگی مواجه شوید یا این که به محل عبور لوله‌های مختلف برسید. در این صورت لازم است از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید تا بتوانید این مراحل را پشت سر بگذارید. تأمین آب در محوطه یکی از کارهایی که در محوطه‌سازی باید مدنظر قرار دهید جلوگیری از نفوذ آب به درون محوطه است تا رطوبت ایجاد نشود. در این مرحله از کار اگر لازم باشد لوله‌کشی و تاسیات مختلفی را ایجاد کنید تا بتوانید از نفوذ آب به داخل محوطه جلوگیری کنید. همچنین لازم است شما آب مورد نیاز برای برکه‌ها، آب‌نماها و استخرها را تامین کنید که برای آن نیاز به شبکه جداگانه‌ای دارید. مسطح کردن حیاط بعد از آن که المان‌های مختلف را در محوطه حیاط ایجاد کردید باید تمام بخش‌های نا همواره را هموار کنید تا بتوانید به راحتی در آن قدم بردارید. برای این کار لازم است خاک نباتی را برداشته و گودال‌های زیرا آن را با سنگ و خاک‌های دیگر یک دست کنید و با قرار دادن خاک نباتی بتوانید از آن برای کشت گل و گیاه استفاده کنید. نورپردازی و کف‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحل محوطه‌سازی، کف‌سازی و نورپردازی است که در آن باید از مصالح ساختمانی خوبی برای کف سازی استفاده کنید. مصالح ساختمانی شما باید به گونه ای باشد که بتوانید به راحتی روی آن‌ها راه بروید. به همین دلیل باید آن‌ها را با توجه به نوع آب و هوای منطقه انتخاب کنید. به هنگام کف سازی باید به نورپردازی نیز توجه کنید و در آن از چراغ‌های رنگی و زیبایی برای نورپردازی در شب و روز بهره ببرید. در انتخاب چراغ‌های نورپردازی باید به نوع آن‌ها توجه کنید و از چراغ‌هایی با جلوه خاص استفاده کنید تا در مجاورت با برکه آب و نهر کیفیت خود را از دست ندهند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.