بهزی

جست‌وجو

مزایای استفاده از تجهیزات هیدرولیک

زمان مطالعه 1 دقیقه

مزایای استفاده از تجهیزات هیدرولیک

مزایای استفاده از تجهیزات هیدرولیک

در این تجهیزات که بر مبنای هیدرولیک ساخته‌شده‌اند به نسبت دیگر سیستم‌ها قطعات کمتری استفاده شده است. همچنین به راحتی این امکان وجود دارد تا در هر بخش و نقطه‌ای که نیاز باشد حرکت‌های خطی و یا دروانی داشته باشیم. زیرا این انتقال قدر به کمک جریان سیالات صورت می‌گیرد نه قطعات مکانیکی. در این تجهیزات قادر هستیم تا با وارد کردن میزان کمی نیرو به نیروی بسیار بالایی دست پیدا کنیم. علاوه بر این موارد چون اصطحکاک در تجهیزات هیدرولیک کم است و از نظر هزینه نیز ارزان قیمت هستند راندمان کاری بالایی دارند. این مزیت‌های مربوط به سیستم‌های هیدرولیک را می‌توان در موارد ذیل جمع بندی نمود: 1- طراحی ساده‌ی این سیستم و تجهیزات آن 2- امکان بیشتر شدن نیرو 3- سادگی تجهیزات و میزان بالای دقت در آن‌ها 4- انعطاف پذیری بالا و مطلوب در تجهیزات هیدرولیک 5- راندمان کاری بالای آن‌ها 6- قابلیت اطمینان بالای این محصولات

انواع مختلف تجهیزات هیدرولیک کدام است؟

ابزارها و تجهیزاتی که بر مبنای سیستم هیدرولیکی طراحی و ساخته شده‌اند گستره و گوناگونی زیادی دارند. در این بخش به‌معرفی تعدادی از این تجهیزاتی ساخته‌شده و هیدرولیکی می‌پردازیم:

1- جک‌های هیدرولیک:

این جک‌ها که اغلب استوانه‌ای شکل هستند با مکانیزم نسبتا ساده‌ای کار می‌کنند. استوانه‌های این جک‌ها حاوی روغن می‌باشد. سپس با فشار به روغن نیرو وارد می‌شود این فشار موجب خواهد شد که روغن غیر تراکم پذیر این نیرو را به استوانه‌ای بزرگ‌تر از استوانه‌ی قبل انتقال دهد. پس اگر بعنوان مثال یک ماشین بر روی استوانه جای گرفته‌باشد این فشار انتقال یافته از روغن موجب به‌حرکت در آوردن آن می‌شود. از این مکانیزم عمل در جرثقیل‌ها نیز استفاده می‌شود. در واقع این تجهیزات هیدرولیک قادر هستند تا کارهای سخت زیادی را انجام دهند. نکته مهم در این بین این است که همان فشار کوچکی که توسط بر پیستون کوچک وارد آمده‌موجب شد تا پیستون بزرگ به حرکت در آید و در نتیجه جابه‌جایی مورد نظر صورت پذیرد.

2- پمپ‌های هیدرولیک:

این پمپ‌ها در واقع یکی از مهم ترین تجهیزات ساخته شده در سیستم‌های هیدرولیکی به شمار می‌روند. در صنایع از جایگاه بالایی برخوردار هستند و در واقع قلب سیستم‌های هیدرولیک شمرده می‌شوند. شیوه‌ی کار این پمپ‌های هیدرولیک به این صورت است که قادر هستند تا انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی مبدل نمایند. به همین دلیل این پمپ‌ها در واقع ابزارهایی هستند که توان‌های الکتریکی و یا مکانیکی را به هیدرولیکی تبدیل کرده و سپس مورد استفاده قرارمی‌دهند.

3- هیدرو موتور:

موتورهای هیدرولیکی که به اختصار هیدرو موتور نامیده می‌شوند. در واقع نوعی عملگر مکانیکی هستند که قادر است تا حرکت‌های چرخشی برای سیستم‌های مکانیکی ایجاد کند. شیوه‌ی کار در این موتور به این صورت است که سیالی که بوسیله‌ی پمپ فشرده‌سازی میشود و به کمک یک پمپ به‌حرکت درآمده‌را دریافت میکند. سپس از طریق آن یک حرکت چرخشی برای سیستم مکانیکی ایجاد خواهد کرد. در واقع کارکردی شبیه به جک هیدرولیک دارد با این تفاوت که حرکت ایجاد شده خطی نخواهد بود. این حرکت دورانی شکل و به دور محور شفت در موتور اتفاق خواهد افتاد. این موتورها به دو گروه مختلف تقسیم بندی می‌شوند:

  • دوران شفت پیوسته
  • دروان شفت محدود
  • این موتورهای از تجهیزات هیدرولیک کم کاربرد به شمار می‌روند. در صنایع عموما از نوع پیوسته‌ی این هیدروموتورها استفاده می‌شود.

4- مخازن هیدرولیک:

دریچه‌ها وظایف بسیار زیادی را بر عهده دارند. شروع حرکت سیالات و نیز توقف و هدایت کردن این جریان بر عهده‌ی دریچه‌های هیدرولیک است. این تجهیزات از اجزایی مانند: پویپ‌ها قرقره‌ها اتصالات تشکیل می‌شوند. البته علاوه بر سیستم هیدرولیک با کمک سیستم‌های هیدرولیک نیز می‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.