بهزی

جست‌وجو

انواع جنس دستگیره

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع جنس دستگیره

دستگیره زاماک

زاماک در حقیقت آلیاژی ترکیبی از چندین عنصر مانند: روی، سرب، آلومینیوم، قلع، آهن و … است که هر کدام از این عناصر میزان استحکام و مقاومت این متریال را نسبت به خوردگی و … افزایش می‌دهند. البته عنصر غالب در زاماک روی است و بیشتر خصوصیات این آلیاژ به روی موجود در آن بستگی دارد. وجود درصد بالای روی در زاماک باعث شده تا این متریال استحکام بسیار بالایی داشته و در برابر خوردگی نیز بسیار مقاوم باشد. دیگر عناصر موجود در این آلیاژ استحکام کششی، مقاومت به خزش، استحکام نسبت به ضربه و سختی روی را افزایش می‌دهند. از این رو دستگیره‌هایی که از جنس زاماک تولید می‌شوند علاوه بر استحکام و دوام بسیار بالا، دارای طول عمر بسیار طولانی‌تری نیز هستند.
دستگیره‌های زاماک به دستگیره‌های سربی نیز معروف هستند. این نوع دستگیره‌ها درخشندگی بسیار خوبی دارند و از مقاوم‌ترین دستگیره‌ها بعد از برنج محسوب می‌شود.

دستگیره آلومینیومی

آلومینیوم به لحاظ مقاومت و استحکام بعد از زاماک است. این عنصر نسبت به زاماک از مقاومت و درخشندگی کمتری برخوردار است. دلیل درخشندگی کمتر این نوع دستگیره آن است که هیچ گونه آبکاری بر روی آن انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل خاصیت رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارد و شما می‌توانید مطابق با سلیقه و دکوراسیون داخلی منزلتان آن را رنگ‌آمیزی کنید. این جنس دستگیره میزان خوردگی نسبتاً پایینی دارد و به مرور زمان در اثر بالا و پایین کشیدن اهرم دستگیره دچار خوردگی می‌شود. در حالی که دستگیره‌های زاماک این گونه نیستند.

دستگیره آهنی

دستگیره‌های آهنی در برابر ضربه مقاومت نسبتاً خوبی دارند اما هرگز نباید آن‌ها را در محیط‌های مرطوب مانند: سرویس بهداشتی، حمام و … استفاده کرد. زیرا مقاومت بسیار کمی در برابر زنگ‌زدگی دارند و طول عمرشان کمتر می‌شود. معمولاً این دستگیره‌ها را برای به صرفه‌تر شدن هزینه به صورت ترکیبی از آهن و آلومینیوم تولید می‌کنند. به این صورت که پلاک را از جنس آهن و اهرم آن را از آلومینیوم می‌سازند.

دستگیره برنجی

برنج یک عنصر بسیار زیبا، مقاوم و با استحکام بالا است که قیمت بسیار بالایی نیز دارد. این عنصر مقاومت و استحکام بسیار بیشتری نسبت به زاماک دارد. اما به دلیل گران بودن تنها در دستگیره‌های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین این جنس دستگیره را می‌توانید از بین برندهای لوکس و گران قیمت پیدا کنید. دستگیره برنجی همچنین زیبایی فوق‌العاده‌ای به فضای داخلی و نمای بیرونی منزلتان می‌دهد. همچنین در بازه رنگی زرد تا مسی و متمایل به قرمز ساخته می‌شوند که کاملاً به فلز مورد استفاده در آن بستگی دارد. دستگیره‌های برنجی در حقیق ترکیبی از فلز مس و برنج است که میزان ترکیب این دو بر رنگ‌بندی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این مدل دستگیره‌ها برای سبک‌های مدرن و کلاسیک مناسب و بر روی درب‌های چوبی بسیار شیک و جذاب هستند.

دستگیره استیل

دستگیره‌های استیل نیز مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ‌زدگی دارند. استیل در تماس با دست مرطوب و آب آسیب نمی‌بیند و زنگ نمی‌زند. به همین دلیل برای محیط‌های مرطوب کارایی بسیار زیادی دارند و می‌توان با خیالی آسوده از این متریال برای مناطق مرطوب استفاده کرد. این متریال در حقیقت ترکیبی از دو فلز کروم و آهن است که منجر به تولید فلزی ضد زنگ به نام استیل می‌شود. همچنین برای سبک‌های مدرن بسیار شیک و جذاب هستند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.