بهزی

جست‌وجو

دستگاه اره دورکن چیست ؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

دستگاه اره دورکن چیست ؟
در کارگاه های ساخت صنایع چوبی مانند مبل، کابینت و … یکی از بهترین گزینه ها برای انجام برش، ماشین اره دورکن است. این دستگاه ها بر حسب کارکرد آن در کسب و کارهای مختلف در ابعاد، اندازه و تناژهای قدرتی متفاوتی ساخته و روانه ی بازار می شوند. همچنین اره دورکن می تواند برش های عرضی و طولی حال چه به صورت مستقیم و چه به صورت زاویه دار به قطعات با نهایت دقت و سرعت بدهد. این ماشین توانایی بسیار خوبی برای برش در زوایای مختلف دارد. این دستگاه قادر به برش دادن قطعات در ابعاد مختلف است و در واقع محدودیتی در برش دادن قطعات ندارد و می تواند قطعات کوچک تا قطعات بزرگ و خیلی بزرگ را به راحتی برش دهد. استهلاک ناچیز، عملکرد سریع و راحتی کار با دستگاه آن را به پر کاربردترین ماشین در این صنعت تبدیل نموده است.

قطعات اره دورکن و کاربرد آن ها

🟧 یونیت اره اصلی
این یونیت به دلیل توانایی حرکت در زوایای گوناگون، برش هایی متنوع و دلخواه را بر روی چوب ایجاد می کند.

🟧 شاسی یا ریل اره دورکن
اصلی ترین قطعه دستگاه است که محل قرارگیری قطعه کار جهت حرکت برای برش می باشد. نکته: ریل ها دارای تکنولوژی های متنوعی شامل ریل واگنی و ساچمه ای و بلبرینگی برای حرکت می باشند . اصولا جنس ریل های واگنی و ساچمه ای آلومینیومی مشبک و مقاوم هستند. بدلیل سبکی ریل خیلی راحت و نرم به جلو و عقب حرکت می کند. ریل های واگنی و بلبرینگی از جنس آهن نیز ساخته می شوند.

🟧 یونیت اره خط زن
این نوع از یونیت زمانی که دستگاه مشغول بریدن به صورت زاویه ای غیر فعال و در حالت راسته بری، فعال می شود.

🟧 موتور
اره دورکن دارای دو موتور مجزا است. یکی از موتورها وظیفه عملیات برش و موتور دیگر، عملیات خط زنی را بر عهده دارد. در واقع موتور تیغ اره ها را به حرکت در می آورد و بسیار مهم است که جنس موتور دستگاه، خوب و با کیفیت باشد. در بعضی از مدل های این دستگاه که دارای خط زن هستند در کنار موتور اصلی از یک موتور ضعیف تر نیز برای خط زنی استفاده می شود .

🟧 تیغ اره
اصولا یک دستگاه برش کاری از دو تیغه اره برخوردار می باشد، نام یکی از تیغه ها، تیغه اره اصلی است که برای انجام برشکاری مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری تیغه اره خط زن. از نظر ابعادی قطر تیغه اره اصلی از تیغه اره خط زن، بیشتر است. نوع تیغه ای که برای انجام این کار استفاده می شود در ظرافت و کیفیت کار بسیار موثر است.

🟧 گونیای پشت اره
انجام کلیه ی برش ها از نوع راسته یا زاویه ای، توسط گونیای پشت اره دورکن انجام می شود که دقیقا در پشت اره قرار گرفته است.

🟧 نگهدارنده ورقه ی چوبی
یکی دیگر از قطعات اره دورکن، نگهدارنده ی ورق چوبی است که با توجه به نگه داشتن و ثابت کردن ورقه هنگام برش، دقت بسیار بالایی به همراه ظرافت کار برای شما به همراه خواهد داشت.

🟧 گونیای روی میز
این گونیا که بر روی میز اره دور کن و درست مقابل آن قرار گرفته شده، برای اندازه گیری و درجه بندی زاویه ها کاربرد دارد.

🟧 میز برش جلو
جهت گونیا نمودن قطعه کار برای برش در قطعات بزرگتر استفاده می شود.

🟧 گونیای وسط ریل
از این گونیا برای برش در حالت مثلث (زاویه دار) استفاده می شود.

نکات مهم هنگام کار با اره دورکن چیست ؟

🔶 برای نصب دستگاه دورکن حتما باید آن را در محیطی سفت و محکم و صاف قرار دهید تا بتواند وزن دستگاه را متحمل شود. اگر بخواهید چوب و الوارهای بزرگ را برش دهید حتما باید فضایی مناسبی را برای جلوگیری از برخورد آن با وسایل دیگر فراهم کنید.

🔶 برای حرکت دادن اره، هنگام کار بهتر است از چرخی که در سمت راست دستگاه قرار دارد، استفاده کنید.

🔶 حتما از تیغه ی مناسب برای برش استفاده کنید چرا که کار کردن با تیغه ی نامناسب باعث پایین آمدن عملکرد دستگاه می شود و به قطعه و دستگاه آسیب می رساند.

🔶 در صورتی که اره اصلی بالاتر قرار بگیرد به شما برشی با عمق بیشتر می دهد.

🔶 روی اره دورکن گیره ای جهت نگه داشتن قطعه وجود دارد، که برای محکم ماندن آن باید آن گیره را سفت کنید.

🔶 در صورتی که وزن برش شما بیشتر از وزن برش قابل تحمل دستگاه باشد، موتور اصلی دچار اختلال خواهد شد. بنابراین از برش الوارهای سنگین در دستگاه خودداری کنید.

🔶 حتما قبل از کار نقاطی که می خواهید برش دهید، را علامت گذاری کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.