بهزی

جست‌وجو

نحوه ی ساخت قطعات لاستیکی خودرو

زمان مطالعه 1 دقیقه

نحوه ی ساخت قطعات لاستیکی خودرو

ساخت قطعات لاستیکی و پلاستیکی برای خودروها یکی از پردرآمدترین مشاغلی است که هنوز پابرجاست.
بنابر اعلام صنایع لاستیک سازی داوودی، بسیاری از قطعات لاستیکی مثل کاسه نمدی، دسته موتور لاستیکی، اورینگ ها های لاستیکی و واشرهای لاستیکی از لوازمی هستند که بر روی ماشین‌ها نصب می‌شوند. این قطعات، قطعات مصری هستند که به طور دائمی مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعات با گذشت زمان خراب می شوند و قطعه ی جدید باید جایگزین قبلی شود.
در صورتی که با مراحل ساخت قطعات لاستیکی خودرو آشنایی ندارید، بهتر است ابتدا با تعداد مراحل ساخت و نام آنها آشنا شوید. در این مقاله سعی کرده‌ایم که شما را با فرایند تولید قطعات لاستیکی آشنا کنیم.
قطعات پلاستیکی و لاستیکی از ترکیب مواد ترمو پلاست ساخته شده می شود. توجه داشته باشید که از دستگاهی به نام دستگاه قالب گیری تزریق پلاستیک استفاده می کند.
پس از ذوب ترموپلاست، این مواد وارد دستگاه شده و طبق روشی که از قبل مشخص شده است، با مواد دیگر مخلوط می شوند. پس از مخلوط شدن مواد دوباره ذوب می شوند و اصطلاحاً با قیف تزریق هدایت می شود. در ادامه پس از سرد شدن مواد، می توان قسمت پلاستیکی را به راحتی از قسمت متحرک قالب جدا کرد و از آن استفاده کرد.

چه دستگاهی برای تزریق لاستیک استفاده می شود؟

دستگاه تزریق، یکی از کاربردی ترین و اصلی ترین دستگاه ها برای ساخت قطعات لاستیکی خودرو است.به طوری که در طی این سال‌ها بدون دستگاه تزریق، تولیدکنندگان قطعات لاستیکی از رقبا بسیار عقب می مانند.
دستگاه تزریق از دو قسمت تشکیل شده است: بخش قالب و بخش تزریق
باید بدانید که همه ی قطعات لاستیکی از طریق تزریق لاستیک به قالب، تشکیل می شود. به هر وسیله ای که قالب تزریق لاستیک در آن قرار می گیرد دستگاه قالب گیری تزریق لاستیک گفته می شود.

انواع قطعات لاستیکی

قطعات لاستیکی علاوه بر خودرو سازی در بسیاری از صنایع نیز کاربرد دارند. در زیر، لیستی از انواع قطعات لاستیکی که در ایران توسط تولید کنندگان قطعات لاستیکی ساخته می‌شود را خواهیم دید.
کوپلینگ لاستیکی
ضربه گیر لاستیکی
گوی لاستیکی
رولیک
دیافراگم لاستیکی
روکش غلطک لاستیکی
واشر پلیت صفحه‌ای
پکینگ لاستیکی
گسکت لاستیکی
رابر ولو
کاسه نمد
نوار طولی لاستیکی
اورینگ لاستیکی
چرخ لاستیکی
گردگیر آکاردئونی
استاتور
رابر لاینینگ مخازن
ورق لاستیکی

متریال های قطعات لاستیکی

از اصلی‌ترین ویژگی‌های قطعات لاستیکی، کنترل فرسایش می‌باشد. تولید قطعات لاستیکی کار حساسی است. انرژی اصطحکاکی و انرژی شکست دقیقا بیانگر میزان حساسیت تولید قطعات لاستیکی است زیرا نسبت انرژی اصطکاکی اعمال شده به انرژی شکست، نمونه تعیین کننده رفتار سایش آن خواهد بود. هر ترکیبی از مواد برای ساخت قطعات لاستیکی، برای شرایط خاصی به کار می رود. برای مثال نوعی مواد ترکیبی خاص توانایی تحمل دمای بسیار زیادی دارند. در نتیجه قطعه‌ای که با آن ساخته می‌شود نیز مناسب شرایطی است که با دمای بالا در تماس باشد.
انتخاب مواد و متریال برای ساخت قطعات لاستیکی امری بسیار مهم می باشد. موادی که از آن‌ها برای تولید قطعات لاستیکی استفاده می شود، به سه دسته و تقسیم می شوند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.