بهزی

جست‌وجو

پرکاربردترین اتصالات لوله خرطومی چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

پرکاربردترین اتصالات لوله خرطومی چیست؟

انواع متریال ساخت اتصالات لوله خرطومی

گلند لوله فلکسیبل به عنوان اصلی ترین اتصالات لوله خرطومی در نمونه های مختلفی طراحی و تولید می شوند. اگرچه برخی از نمونه های آن از لحاظ ساختار و المان های مهندسی با یکدیگر یکسان می باشند اما آنچه باعث تفاوت این قطعات اتصال دهنده می شود نوع متریال ساخت آن می باشد. بسیاری از گلند هایی که برای اتصال لوله خرطومی به دیگر باکس های برق مورد استفاده قرار می گیرد می توانند از جنس پلیمر های فشرده و ساختار یافته باشند. معمولاً به عنوان گلندهای پلاستیکی از آنها یاد می شود. اما نمونه‌های بسیار مقاوم‌تر دیگری نیز وجود دارد که همگی ساخته شده از آلیاژهای فلزی می باشند.

گلند های فلزی می توانند از متریال استیل، استنلس استیل، آلیاژهای آلومینیوم و همچنین مدل های گلند برنجی باشند. هر کدام از آنها با توجه به نوع محیط و تنش‌های موجود در آن استفاده می شوند. به عنوان مثال در محیط های صنعتی که تنش های بسیار زیادی از قبیل رطوبت در کنار تنش های فیزیکی وجود دارد حتماً لازم است که از نمونه های فلزی گلندها یا اتصالات لوله خرطومی استفاده کنیم. به یان دیگر این قطعات اتصال دهنده همانطور که گفته شد باعث پایداری و تثبیت لوله ها به بدنه اصلی دیگر باکس های برق می شوند. جدا شدن ناگهانی لوله ها و کابل های برق از باکس و جعبه تقسیم ها خسارات بسیار زیادی را به همراه دارد که شما می توانید با استفاده از این گلند ها مانع بروز آنها شوید.

سایز اتصالات لوله خرطومی

اتصالات لوله خرطومی از نوع گلندها برای آن که بتوانند طیف گسترده‌ای از لوله های خرطومی را پشتیبانی کنند دقیقاً متناسب با سایز آنها طراحی می شوند. رایج ترین سایز اتصال دهنده های لوله خرطومی در اندازه های pg7 تا pg48 می باشد. همانطور که مشاهده می کنید این گلند ها سایزبندی های بسیار گسترده‌ای دارند که می‌توان گفت از همه سایز های لوله خرطومی ها پشتیبانی می کنند. نکته بسیار مهمی که در خرید اتصال دهنده های لوله خرطومی باید مد نظر قرار دهید تطابق سایز بین لوله خرطومی و گلندها می باشد.

در واقع شما نمی توانید سایزهای بزرگتر گلندها را بر روی قطرهای کوچک لوله های خرطومی متصل کنید. چرا که هیچ گونه هماهنگی ساختاری میان این دو وجود ندارد. پس حتما در زمان خرید اتصالات لوله خرطومی به فروشنده اعلام کنید که برای چه نوع لوله هایی می خواهید این قطعات اتصال دهنده را خریداری کنید.

تنوع طراحی در گلند های لوله خرطومی

اتصالات لوله خرطومی در نمونه های مختلفی طراحی و ساخته می شوند. مدل های دو پیچ، تک پیچ و نمونه های زاویه دار رایج ترین آن ها می باشد. ممکن است در مسیر استفاده از لوله های خرطومی لازم باشد که تغییر جهت ۹۰ درجه را برای اتصال به باکس های برق داشته باشید. در چنین شرایطی اگر بخواهید لوله های خرطومی را با اعمال فشار بچرخانید ممکن است آسیب ساختاری به لوله ها وارد کنید. اگرچه این لوله ها انعطاف پذیری خوبی دارند اما بدان معنا نیست که شما بخواهید تغییر جهت های شدید را در آنها ایجاد کنید.

در واقع این لوله ها تا یک محدوده خاصی می توانند در اطراف تغییر جهت دهند. اتصال دهنده های لوله خرطومی یا همان گلند ها می توانند با زاویه های ۹۰ درجه و همچنین ۴۵ درجه نیز طراحی شوند.این قطعات با عنوان اتصالات لوله خرطومی زانویی شهرت دارند پس نمونه های مستقیم و همچنین طرح های زاویه دار جزو پرکاربردترین این قطعات می باشد.

آب بندی کامل محل اتصالات با استفاده از گلند ها

شما میتوانید با این نوع از اتصالات لوله خرطومی محل اتصال لوله ها به جعبه تقسیم ها را کاملا آب بندی کنید. به این صورت که سیالات و گردوغبار قابلیت نفوذ به داخل باکس یا محل اتصال سیم ها را ندارند. با توجه به آنکه ترمینال ها و اتصالات متعددی در داخل باکس ها و جعبه تقسیم ها وجود دارد نفوذ هر گونه رطوبت یا غبارات پراکنده به داخل باکس می تواند باعث آسیب به ترمینال ها شود. لذا این گلندها به بهترین شکل می توانند از هرگونه عامل آسیب زا جلوگیری کنند.

مدل هایی از اتصال دهنده های لوله خرطومی که به صورت فلز گالوانیزه یا از جنس استنلس استیل و همچنین نمونه های برنجی هستند در برابر زنگ زدگی، تغییر رنگ و اکسیداسیون مقاوم می باشند. لذا شما می توانید مدل های فلزی اتصالات لوله خرطومی را در محیط های مرطوب استفاده کنید بدون آنکه دچار تخریب ساختاری ناشی از رطوبت شوند. اینها ویژگی های بسیار ارزشمندی است که در گلند های فلزی وجود دارد و باعث طول عمر و پایداری بلند مدت آنها می شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.