بهزی

جست‌وجو

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان چیست؟

سنگ مرمر چگونه به وجود می‌آید؟

یکی از انواع مصالح ساختمانی، سنگ مرمر است. سنگ مرمر در واقع نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی‌های رنگارنگ است که از اصلی‌ترین کانی‌هایی که باعث تشکیل آن می‌شوند، کلی است می‌باشد که طی فرآیند دگرگونی این سنگ‌ها متبلور و درشت‌تر می‌شود. جالب است که بدانید مرمر زمانی به وجود می‌آیند که سنگ آهک در معرض فشار و حرارت بسیار زیاد قرار می‌گیرند و دگرگون می‌شود و این نوع سنگ‌ها هم به‌صورت یکدست وجود دارد و هم با رگه‌هایی در رنگ‌های متنوع.

این رگه‌ها به دلیل ناخالصی‌هایی که در سنگ آهک اولیه می‌باشد، به وجود می‌آید و وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی که وجود دارد باعث می‌شود که این نوع سنگ‌ها تنوع رنگی داشته باشند و یک مورد جالبی که وجود دارد این است که رنگ‌هایی که در سنگ مرمر یافت می‌شود را شما در سنگ‌های دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

سنگ مرمر علاوه بر مقاومت، زیبایی بی‌نظیر و منحصربه‌فردی که دارند به همین دلیل همواره مورد توجه معماران و طراحان داخلی قرار می‌گیرند و از آن برای لوکس‌تر جلوه دادن طرح داخلی استفاده می‌کنند. سنگ مرمر به دلیل زیبایی‌هایی که دارد در دسته‌ی سنگ‌های لوکس قرار داده می‌شود و به دکوراسیون داخلی خانه زیبایی و جلال خاصی می‌بخشد و به همین دلیل است که ارزش سرمایه‌گذاری در طراحی داخلی را به دلیل اینکه استحکام و مقاومت بالایی دارد و همچنین جذابیت زیادی دارد افزایش می‌دهد.

انواع سنگ مرمر

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت در رنگ و کاربرد آن‌ها است، سنگ‌های مرمر یکی از سنگ‌های ساختمانی و دکوراتیو هستند و در انواع و طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در مراکز پخش مصالح ساختمانی وجود دارند. از انواع سنگ مرمر می‌توان به سنگ مرمر سفید، مرمر سبز، صورتی، آبی و دیگر رنگ‌ها اشاره کرد. نکته جالبی که درباره سنگ‌های مرمر وجود دارد این است که مرمر را بر اساس مکانی که آن‌ها را استخراج می‌کنند، نام‌گذاری می‌کنند، مثلاً مرمر سفید هندی متعلق به معادن کشور هندوستان است و از معادن آن کشور استخراج می‌گردد.

ویژگی‌های سنگ مرمر

🔵 مقاومت سنگ‌های مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار بالا است و در سرما و گرما آسیبی نمی‌بیند.
🔵 سنگ مرمر قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و جلا پذیر می‌باشد.

🔵 سطح این نوع سنگ‌ها درخشان است و نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه‌های زیرین وجود دارد و همچنین درخشندگی که در واقع نوعی انعکاس داخلی است باعث شده است که این سنگ‌های مرمر را برای آشپزخانه‌ها بسیار مورد استفاده قرار بدهند.
🔵 سنگ مرمر همواره خنک است و این به دلیل آن است که سنگ گرما را جذب نمی‌کند و به همین دلیل برای کفپوش ساختمان‌ها بسیار مناسب است و باعث می‌شود که فضا خنک شود.

🔵 سنگ مرمر گردوغبار را در خودش نگه نمی‌دارد و از جمله مواد ضد آلرژی می‌باشد.
🔵 مراقبت و نگهداری و همچنین تمیز کردن این سنگ‌ها بسیار آسان است و به‌صورتی هستند که با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شوند.

🔵 از سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی
🔵 از سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی، مجسمه‌سازی ویرگول ساخت کاشی مرمر و همچنین در سرویس‌های بهداشتی برای دیوار پوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.