بهزی

جست‌وجو

سنگ گرانیت چه نوع سنگی است؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

سنگ گرانیت چه نوع سنگی است؟

گرانیت(نام گرانیت ریشه در لاتین دارد به معنای دانه= granum) سنگی آذرین درونی با دانه های درشت کریستال کوارتز است. به این مفهوم که سنگی است که از سرد شدن گدازه در سطح زمین یا نزدیک آن به وجود می آید. زمین از لایه های سنگ و ماگما تشکیل شده است. لایه سطحی زمین با عنوان لیتوسفر یا پوسته شناخته می شود. در زیر لیتوسفر گوشته ای قرار دارد که از سنگ مذابی به نام ماگما سیال ساخته شده است. سنگ آذرین زمانی تشکیل می شود که ماگما به سطح زمین برسد. حال انواع سنگ آذرین درونی(نفوذی) و بیرونی وجود دارد. زمانی که ماگما به سرعت در سطح زمین سرد شود آذرین بیرونی تشکیل می شود. اما زمانی که ماگما کامل به سطح زمین نمی رسد و به آرامی سرد شده و در زیر سطح زمین به دام می افتد، سنگ آذرین درونی یا نفوذی تشکیل می شود. همچنین گرانیت یک سنگ است به این معنا که یک کانی نیست بلکه ترکیبی از چندین کانی است. اگر از نزدیک به سنگ گرانیت نگاه کنیم متوجه وجود حداقل 2-4 رنگ سفید، صورتی، خاکستری و سیاه خواهید شد.

در سنگ های آذرین بیرونی از آنجا که ماگما به سرعت سرد می شود زمانی برای تشکیل مواد معدنی باقی نمی ماندو سنگ حاصل از آن، سنگی همگن با دانه های مواد معدنی است که قابل مشاهده نیست. اندازه های دانه های مواد معدنی به سرعت سرد شدن ماگما و در نتیجه مدت زمان تشکیل مواد معدنی بستگی دارد. به این ترتیب در سنگ های آذرین درونی مانند گرانیت بلورهای مواد معدنی قابل مشاهده اند. گرانیت یک سنگ آذرین درونی است که دانه های کریستال کوچک و بزرگ قابل مشاهده در آن وجود دارد که به علت طولانی بودن فرآیند سردشدن به وجود می آید. نمونه ای دیگر از سنگ های آذرین نفوذی سنگ دیوریت است که شباهت زیادی به گرانیت دارد به گونه ای که با عنوان گرانیت سیاه در صنعت برای افرادی که تفاوت بین گرانیت و دیوریت را نمی دانند به بازار عرضه می شود. ظاهر سیاه و سفید و دانه های درشت قابل مشاهده دارد اما ساختاری متفاوت از گرانیت.

مشخصات ظاهری سنگ گرانیت

گرانیت یکی از رایج ترین و قدیمی ترین سنگ های ساختمانی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. گرانیت دارای بافتی درشت دانه با کریستال های درشت و درهم تنیده از کوارتز نیمه شفاف تا مایل به سفید، فلدسپات سفید تا صورتی تیره و میکاها و آمفیبول های تیره تر است. بلورهای آن تقریبا هم اندازه هستند و رنگ آن نسبتا روشن است. علاوه بر این گرانیت ها فاقد هر گونه رگه یا فسیل هستند. با وجودی که اکثر گرانیت‌ها با این توصیف مطابقت دارند، ممکن است برخی از آن‌ها مانند گرانیت سبز جنگلی دارای بافت و ظاهر متفاوتی از دیگر گرانیت ها داشته باشند که به علت تفاوت در کانی ها و تفاوت های ظریف در بافت آنها است.

سنگ گرانیت چگونه رنگ می گیرد؟

همانطور که بیان شد دو کانی اصلی تشکیل دهنده گرانیت کوارتز و فلدسپات است که مخصوصا فلدسپات بسته به نوع آن می تواند از سنگی به سنگ دیگر به شکل متفاوتی ظاهر شود. همانطور که بیان شد ساختار گرانیت از کانی های کوارتز، میکا، فلدسپات و آمفیول و برخی دیگر از مواد معدنی کمیاب است. رنگ کانی های تشکیل دهنده سنگ گرانیت عبارتند از:

🟦 کوارتز: کوارتز معمولا در سنگ گرانیت به صورت شفاف و خاکستری روشن مایل به سفید ظاهر می شود. در سنگ های گرانیت صیقلی گاه احساس می کنید که می توانید زیر سطح سنگ را هم مشاهده کنید. این حس به علت شفافیت کریستال های کوارتز است که به شما امکان می دهد مابین آن‌ها را ببینید. در برخی از سنگ‌های گرانیت ممکن است کریستال های کوارتز دارای مقادیری ناخالصی باشند و به رنگ های خاکستری یا سفید مات درآیند. اما در هر صورت کوارتز مهم ترین نقش در روشنی تم سنگ گرانیت را ایفا می کند.

🟦 فلدسپات: ترکیبی از مواد معدنی مختلف است که به دو دسته اصلی تقسیم می شود: پلاژیوکلاز فلدسپات و پتاسیم فلدسپات. این دو نوع فلدسپات کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و از نظر ظاهری نیز می توانند تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر داشته باشند. حال لازم به ذکر است که ممکن است در یک سنگ گرانیت بیش از یک نوع فلدسپات وجود داشته باشد. حال پتاسیم فلدسپات در گرانیت بیش از پلایوکلاز وجود دارد، اما هر دو رایج هستند. دانستن تفاوت بین این دو دسته فلدسپات برای تشخیص سنگ گرانیت نیاز نیست اما دانستن تفاوت های آنها در شناخت بهتر سنگ می تواند کمک شایانی به شما کند. هر دو نوع فلدسپات می توانند سفید باشند اما پتاسیم فلدسپات معمولا به رنگ های صورتی روشن یا حتی تیره مایل به قرمز است.

🟦 میکا و آمفیبول: رایج ترین کانی های جانبی که در گرانیتی وجود دارند میکاها و آمفیبول ها هستند. میکاها موسکویت یا بیوتیت هستند. موسکویت بسیار روشن و شفاف است در حالی که بیوتیت بسیار تیره است. آمفیبول ها نیز گروهی از مواد معدنی هستند که به صورت بلورهایی تیره در سراسر سنگ گرانیت پراکنده اند.

🟦 گارنت(نارسنگ): قرمز تی

ویژگی های سنگ گرانیت

گرانیت دارای ویژگی های متعددی از جمله دوام و ماندگاری بالا، استحکام بالا، مقاوم در برابر حرارت، ضربه و خش، جذب آب ناچیز و..است که آن را مناسب برای استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان کرده است. حال در ادامه به توصیف مفصل هریک می پردازیم:

🔵 ازآنجایی که سنگ گرانیت (Granit) دارای تراکم مولکولی زیادی ازمواد معدنی سخت است؛ ازسرسخت ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. از این روجهت برش آن ازماشین های برش مجهز به الماسه های مخصوص طی چندین مرحله استفاده می شود.

🔵 گرانیت به علت سختی زیاد در برابر سایش بسیار مقاوم است. اما پس از ساب توسط پالیشرهای مرغوب سطح صیقلی بسیار زیبایی از خود به نمایش می گذارد.

🔵 گرانیت به اندازه کافی قوی است. بنابراین وزن قابل توجهی را می تواند تحمل کند.

🔵 اگر بخواهیم برای گرانیت ویژگی منفی نام ببریم وزن بالای سنگ است. از طرفی چون سنگ توپر و بدون تخلخلی است وسطح صاف و یکدستی دارد به راحتی به ملات و سیمان نمی چسبد. از این رو احتمال جدا شدن سنگ و سقوط آن زیاد است. بنابراین برای سنگ نما در ساختمان های مرتفع گزینه های بهتری همچون انواع تراوتن پیشنهاد می شود. همه ی سنگ کاران جهت افزایش ایمنی کارخود به هنگام استفاده ازسنگ های گرانیت برای دیوار، از گیره های اسکوپ کمک می گیرند. به این ترتیب خطر رها شدن سنگ کمترخواهد شد.

🔵 همچنین ازگرانیت های خرد شده ( سنگدانه های گرانیت ) درراه سازی، راه آهن، پایه ها و قسمت هایی که نیاز به پرکردن دارد استفاده می شود.

🔵 وزن مخصوص سنگ گرانیت ۲۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

🔵 یکی دیگر از ویژگی های سنگ گرانیت گاز رادون موجود در آن است که امروزه با انجام برخی آزمایش‌ها متوجه شده اند که میزان آن در حدی نیست که سرطان زا بوده و برای سلامتی مضر باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.