بهزی

جست‌وجو

نمای رومی ؛ از پیدایش تا امروز

زمان مطالعه 1 دقیقه

نمای رومی ؛ از پیدایش تا امروز

یکی از سبک های طراحی نما که این روزها خیلی رواج پیدا کرده است، سبک رومی یا کلاسیک می باشد که در معماری بسیار مرسوم شده است. طراحی این نما همانطوری که از نامش مشخص است، الهام گرفته از سبک معماری روم و یونان باستان است و آغاز پیدایش آن نیز از همان زمان می باشد. همانطور که شما هم در بسیاری از نماهای امروز مشاهده کرده اید، در این سبک از معماری ستون های زیادی به کار می رود و بنایی که ساخته می شود دارای عظمت و شکوه چشم نوازی می باشد.

نمای رومی چیست؟

برای شما هم پیش آمده که با قدم زدن در سطح شهر نمای بعضی از ساختمان ها نظرتان را جلب کند و این جلب توجه صرفا به خاطر ابهت و عظمتی باشد که نمای آن بنا در نگاه شما ایجاد می کند و حتی در برخی موارد ممکن است مجسمه ها و سازه هایی به شکل زمان روم باستان در آن مشاهده کنید. در معماری به نوع نمای این ساختمان ها یا بنا ها اصطلاحا نمای رومی می گویند. این نامگذاری به این دلیل است که در ساخت این نما از عناصر مشابه معماری نئوکلاسیک غربی استفاده شده است و تداعی کننده سازه های زمان روم و یونان باستان در ذهن می باشد.

نمای رومی یک نمای الهام گرفته از سبک معماری روم باستان و یونان می باشد. اگر بخواهیم ویژگی های این نما را بگوییم به مواردی از قبیل قوس، ستون و دیوار اشاره می کنیم که هرکدام باید چه ویژگی هایی داشته باشند. در نمای رومی یا کلاسیک قوس ها باید به شکل گرد و عریض اجرا شوند تا بتوان جلوه ای که مد نظر است را پیاده سازی کرد.

همچنین در طراحی و ساخت همین نما ستون ها باید به شیوه های دوریک، یونیک و قرنتی اجرا شوند و دیوارها نیز به صورت ستون های تزیینی طراحی و ساخته شوند. سبک های زیادی از معماری کلاسیک روم و یونان الهام گرفته اند و دچار تغییرات شده اند. یکی از این سبک های الهام گرفته شده، سبک نئو کلاسیک است که تحت تاثیر معماری کلاسیک قرار گرفته و باعث بازسازی و دگرگونی یونان در قرن ۲۰ شده است. امروزه به طور کلی به این نوع نماها که معمولا نمای ساختمان های مدرن قرار می گیرند، نمای رومی می گویند.

تاریخ پیدایش نمای رومی

برای آشنایی بیشتر با این نما خوب است که تاریخچه ای در مورد نحوه پیدایش این نما داشته باشیم و بدانیم که چگونه و چطور شکل گرفته است. رومی ها پیش از آشنایی با یونانی ها معبد داشتند و رسم های قدیمی و دیرینه ای در مورد چگونگی ساخت آنها داشتند. منازل رومیان برخلاف یونانی ها نقشه ثابت داشت که اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم به این صورت بوده است :

نحوه ی ورود به خانه از طریق یک در بود که این در دقیقا وسط ضلع کوتاه خانه قرار داشت. همین موضوع اشاره به این داشت که خانه دارای یک محور مرکزی می باشد. در سقف دالان ورودی ای که به اتاق بزرگ یا اندرونی اصلی وارد می شدیک حفره مستطیلی قرارداشت که برای رد شدن نور در نظر گرفته شده بود. وقتی وارد اندرونی می شدی، روبروی دالان ورودی اتاق اصلی خانه که متعلق به آقای خانواده بود قرار داشت که این اتاق به تابلینوم معروف بود. بقیه ی اتاق های افراد دیگر نیز به صورت متقارن دورتادور اندرونی قرار می گرفت.

تغییر در این خانه ها هنگامی اتفاق افتاد که رومیان با یونانیان آشنا شدند و تحت تاثیر تمدن و هنر انعطاف پذیر آنها قرار گرفتند. البته این تغییر با توجه به اینکه رومیان بسیار سنت گرا بودند و علاقه ای به تغییر نداشتند خیلی هم راحت نبود. آنها دوست داشتند ظاهر و شکل خانه های خود را حفظ کنند اما دوست داشتند برخی از المان های یونانیان را نیز به خانه های خود اضافه کنند. تغییر رومیان این بود که قسمت جلوی خانه را مثل گذشته ساختند ولی قسمت پشتی خانه را به سبک یونانی ها ساختند و آن به این شکل بود که اتاق ها را به ترتیب خاصی دور آن چیدند.

اصول قرارگیری مجسمه در طراحی نمای رومی

در طراحی نمای رومی استفاده از مجسمه برای همه ی ساختمان ها و نما ها مناسب نیست و این مورد تنها در ساختمان هایی که کاربری خاصی دارند و برای موارد خاصی از جمله دانشگاه، بیمارستان، کتابخانه، درمانگاه و … هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این مجسمه ها در برخی از اندازه ها به صورت استاندارد قراردارند که می توان آنها را به صورت آماده تهیه کرد.

اصول طراحی ستون ها در نمای رومی

اجرا طراحی و ساخت ستون ها در نمای رومی یکی از آن مواردی است که عظمت ساختمانی که دارای این نما می باشد را نشان می دهد. حتما برای شما هم پیش آمده که در ابتدای درب ورودی ساختمان هایی با این نما، ستون های بزرگی را مشاهده کنید که یک جلوه کاخ گونه به نمای ساختمان می دهند. ستون های کوچک نیز معمولا در قسمت تراس ساختمان با استفاده از ترکیب آن با هلالی ها مورد استفاده قرار می گیرد. نکته ی مورد توجه در مورد ساخت این ستون ها می باشد که آنها در محل پروژه ی ساختمانی ساخته نمی شوند و در کارگاه های پروژه ساخته می شود که به همین خاطر این ستون ها به قطعات پیش ساخته معروفند.

اصول طراحی پاستون ها، قرنیزها و قاب پنجره ها

هر کدام از موارد ذکر شده دارای اصولی برای طراحی و اجرا دارند. مثلا قرنیز های سنگی که بیشتر در معماری داخلی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد در نمای رومی، بیرون از ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قرنیز هایی که برای نمای رومی مورد استفاده قرار می گیرند توسط دستگاه های cnc طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند . هرچند همین قرنیز ها بیشتر برای افزودن زیبایی مورد استفاده قرار میگیرند و عدم استفاده از این ها نیز هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

پاستون ها و قاب پنجره ها نیز بر همان اصلی که هر کدام از اجزا و المان ها را طراحی و اجرا شده است، ساخته می شوند و هدف هر کدام از این اجزا این می باشد که در هماهنگی نهایی با یکدیگر بتوان خروجی زیبایی را برای نمای ساختمان به ارمغان آورد.

تفاوت اساسی نمای رومی سنگی با نمای رومی سیمانی

۱- کیفیت و ماندگاری :

در نظر گرفتن کیفیت و دوام و ماندگاری یکی از عوامل بسیار مهم می باشد که برای استفاده در این نماها باید در نظر گرفته شود . به عنوان مثال استفاده از سنگ مرمریت به علت رنگ پریدگی در برابر آفتاب یک گزینه ی نامناسب برای این نما می باشد. همینطور اگر بخواهیم از سیمان در این نما استفاده کنیم باید در نظر داشته باشیم که سیمان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، ترکیبی می باشد که دست ساز انسان ایت و به همین خاطر مقاومت سنگ های طبیعی را ندارد. علاوه بر این چون سیمان گرد و خاک را به خود جذب می کند به مرور باعث می شود که زیبایی اولیه خود را از دست بدهد.

۲- نگهداری و تعمیر :


ممکن است بعد از مدت ها نمای ساختمان شما دچار مشکلی شود و قسمتی از نما تخریب شود. اگر قسمتی از نمای سیمانی تخریب شود، تعمیر و بازسازی آن سخت تر از تعمیر نمای سنگی می باشد و تمیز کردن و شستشوی نمای سنگی نیز آسان تر از نمای سیمانی است.

۳-عایق بودن :

حفظ ساختمان در برابر عوامل مختلفی مانند گرما، رطوبت و … بسیار مهم است و این یکی از مواردی است که اهمیت نمای ساختمان را مشخص می کند. با توجه به اینکه سنگ، عایق بهتری نسبت به سیمان در برابر رطوبت و حرارت است، پس استفاده از آن مناسب تر از سیمان است.

۴-بررسی قیمت و مدت زمان اجرا :

همانطور که قابل پیش بینی است قیمت نمای رومی سیمانی از قیمت نمای رومی سنگی به مراتب کمتر می باشد که علت آن هم این است که قیمت هر متر مربع سنگ نما بیشتر از قیمت سیمان است. به همین خاطر خیلی از افراد از سیمان استفاده می کنند که هزینه ی کمتری برای نما پرداخت کنند. در مورد مدت زمان اجرا نیز این نکته را باید مد نظر قرار داد که زمان صرف شده مستقیم بر هزینه ها تاثیرگذار می باشد و به همین خاطر باید مدت زمان را نیز به عنوان یکی از المان های مهم در نظر بگیریم. از المان های تاثیر گذار در مدت زمان پروسه ی پیاده سازی نما، به انتخاب نوع متریال هم می توان اشاره کرد که این موضوع خود را آنجایی نشان می دهد که نرم و انعطاف پذیر بودن سیمان باعث می شود شکل پذیری آن راحت باشد و به همین خاطر هم نیاز به زمان کمتری جهت اجرا دارد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.