بهزی
مکانیکی میلاد نعیمی در رشت
مکانیکی میلاد نعیمی در رشت

مکانیکی میلاد نعیمی،مکانیکی در رشت

نشانه های خرابی سیلندر و سرسیلندر

زمان مطالعه 1 دقیقه

نشانه های خرابی سیلندر و سرسیلندر
🚗سیلندر چیست؟🚗

معمولا برای آن که بتوانید تشخیص دهید که خرابی سیلندر چیست و چگونه می تواند سبب بروز مشکل برای شما شود، ابتدا باید بدانید که سیلندر چیست. زمانی که بتوانید کارایی و ماهیت سیلندر را درک کنید، درک کردن نشانه های خرابی آن نیز برایتان ساده تر خواهد شد. سیلندر در واقع به یک استوانه تو خالی و یا بلوک تو خالی گفته می شود که پیستون ها داخل آن جای می گیرند. قرار گیری پیستون ها در بخش داخلی سیلندر و همچنین بالا و پایین شدن آن ها مربوط به فرایند احتراق موتور است. زمانی که موتور خودرو در حال سوزاندن بنزین می باشد، این سیلندر خودرو است که وظیفه اصلی را در حفظ بخار بنزین و متراکم سازی آن اجرا می کند.

🚗سرسیلندر چیست؟🚗

همان طور که از نام سرسیلندر مشخص است این قطعه نیز همچون سیلندر نقش مهمی را در فرایند احتراق دارد. با این تفاوت که سرسیلندر در حقیقت سرپوشی برای سیلندر محسوب می شود و اجازه نمی دهد تا هوای بیرون وارد سیلندر شده و یا بخار بنزین متراکم شده از آن خارج شود.

نشانه های خرابی سیلندر و سرسیلندر

🚗علائم و نشانه های خرابی سر سیلندر🚗

اطلاع از علائم و نشانه های خرابی سرسیلندر سبب می شود تا ما بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر نسبت به خودروی خود آگاهی داشته باشیم. بهتر است از این نشانه ها به طور کامل مطلع بوده و با آن ها آشنا باشید تا در صورتی که هر کدام از آن ها را مشاهده کردید، بدانید که چگونه باید با مشکل مورد نظر خود مواجه شده و چه اقداماتی را انجام دهید.

🚗تاب خوردگی سر سیلندر🚗

سیلندر و سر سیلندر از جمله بخش هایی هستند که در زمان روشن بودن موتور خودرو به صورت تمام وقت در تکاپو بوده و بنابراین همیشه دارای دمای بالایی می باشند. این موضوع سبب می شود که اگر در حالت داغ بودن موتور خودروف سر سیلندر را باز کنند، در حقیقت سبب دفرمه شدن و تغییر شکل پیدا کردن آن شوند. این موضوع علاوه بر باز و بسته کردن نادرست سرسیلندر و یا باز کردن آن در زمانی که حرات بالایی دارد، می تواند در اثر عوامل دیگری همچون سوختن واشر سر سیلندر و یا اشتباه بستن پیچ ها نیز رخ دهد.

🚗احتراق های بی موقع به علت خرابی سیلندر و سرسیلندر🚗

آیا تا به حال این موضوع را شنیده اید که ممکن است در سیلندرها، احتراق های بی موقعی رخ دهد؟ این احتراق های بی موقع می توانند سبب شوند تا در عملکرد موتور اختلال هایی ایجاد شود، اما دلیل این موضوع چیست؟ زمانی که در فضای بین سیلندر و پیستون ها بنزین تبدیل به بخار بنزین می شود، مسلما کربن دی اکسید نیز تولید خواهد شد.حال فرض کنید که کربن های تولید شده در همین فضای بسته مانده و به صورت مداوم بر روی هم انباشته می شوند. انباشتگی این کربن ها سبب می شود تا فضای درونی سیلندر به مرور کمتر و کمتر شود که هم می تواند احتراق های ناگهانی را سبب شود و هم می تواند باعث تنگ تر شدن فضا برای حرکت پیستون ها گردد. معمولا باید هر چند وقت یک بار عمل کربن گیری را انجام دهید، اما بسیاری از رانندگان نه تنها به این موضوع اهمیت خاصی نمی دهند، بلکه حتی از آن غافل نیز هستند و هیچ اطلاعی در خصوص آن ندارند.

نشانه های خرابی سیلندر و سرسیلندر
🚗آب و روغن قاطی کردن خودرو🚗

خرابی سیلندر و سرسیلندر و ترک خوردگی را در اثر عوامل مختلفی پیدا کرده باشد، ممکن است باعث آب و روغن قاطی کردن موتور شود. این موضوع به مشکلی به نام آب روغن معروف است که معمولا هم سبب ایجاد دردسرهای زیادی برای رانندگان و مالکان خودروها می شود، زیرا علاوه بر هزینه زیادی که دارد، می تواند سبب شود تا مدت زمان طولانی را درگیر تعمیر موتور خودروی خود باشید.

دیر روشن شدن موتور به دلیل خرابی سیلندر و سرسیلندر

زمانی که استارت می زنید، اگر خودرو در بهترین و ایده آل ترین شرایط خودش باشد، بایستی با اولین استارت روشن شود. البته گاهی اوقات پیش می اید که به دلیل سردی هوا و یا هر چیز دیگری، ممکن است خودرویتان دیر روشن شود. اما اگر در هنگام اول صبح نیست و یا هوای بیرون سرد نمی باشد، بهتر است بدانید که این مشکل می تواند مربوط به ترک خوردگی سیلندر و یا تاب برداشتگی آن شود. در هر صورت بهتر است بدانید که سیلندر خودروی شما نیاز به تعمیر و یا حتی تعویض دارد.

🚗عملکرد بد موتور به دلیل خرابی سیلندر و سرسیلندر🚗

عملکرد بد موتور شامل دور گرفتن های ناقص ماشین، شتاب گیری ضعیف و همچنین احتراق های ناقص می شود. هر کدام از این موارد می توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند. اما گاهی اوقات که چند سال از بازبینی سیلندر شما می گذرد و دیگر آن را چک نکرده اید، احتمالا مشکل مورد نظر مربوط به خرابی سیلندر و سرسیلندر شود. مشکل مورد نظر نیز چیزی جز کربن گرفتگی سیلندرها نمی باشد که نیاز به تمیز کردن سیلندر دارد.

نشانه های خرابی سیلندر و سرسیلندر
🚗دوده در جداره اگزوز به دلیل خرابی سیلندر و سرسیلندر🚗

مورد بعدی در خصوص وجود دوده های غیر طبیعی در جداره اگزوز موتور می شود. این دوده ها نیز در زمانی که در حالت غیر طبیعی باشند، نشان می دهند که سیلندرها کربن گرفته اند و نیاز به رسیدگی هرچه سریعتر دارند.

🚗افزایش دمای بیش از حد موتور🚗

مورد مهم بعدی که می تواند خراب شدن سیلندر و سرسیلندر را نشان دهد، مربوط به افزایش دمای بیش از حد موتور می شود. بالا رفتن دمای موتور در اثر کار کردن و یا گرم بودن هوا امری عادی است، این در حالی است که افزایش دمای بیش از حد موتور می تواند سبب شود تا به قسمت های مختلف موتور فشار وارد شده و در مواردی حتی موتور بسوزد. در صورتی که مشکل مربوط به سیلندر و سر سیلندر باشد، در حقیقت این موضوع را نشان می دهد که یا سر سیلندر دچار ترک خوردگی شده است و یا آن که تاب برداشته است.