بهزی

جست‌وجو

چند دلیل علاقه ایرانیان به نمای رومی

زمان مطالعه 1 دقیقه

چند دلیل علاقه ایرانیان به نمای رومی

علاقه ایرانیان به نمای رومی در حال افزایش است که در قسمت زیر به دلایل آن اشاره کرده‌ایم:

مصالح ارزان‌ قیمت

همان‌طور که اشاره شد، برخی از سنگ‌های قابل‌ استفاده در نمای رومی همچون سنگ مرمر و تراورتن از قیمت ارزانی برخوردار هستند و دسترسی به آن‌ها نیز راحت است. بنابراین، می‌توان با صرف هزینه‌ای مناسب، برای خود خانه‌ای مجلل و شیک درست کرد. این موضوع یکی از دلایل محبوبیت نمای رومی در بین ایرانیان است.

سازگار با فرهنگ ایرانی

نمای رومی برخلاف تصور بسیاری از افراد با هویت تاریخی و فرهنگی ما ناسازگار نیست. این نما را می‌توان در برخی از آثار به‌جامانده از گذشتگان نیز همچون تخت جمشید مشاهده کرد. در واقع، نمای کلاسیک صرفاً به روم تعلق ندارد. بناهای زیادی در ایران باستان با این نما ساخته شده‌اند. بنابراین، ایرانیان از گذشته تا به امروز به این سبک علاقه نشان داده‌اند.

زیبایی ساختمان های مجلل

بسیاری از ایرانیان به خانه‌های مجلل علاقه دارند. اصولاً، سبک کلاسیک در زمینه‌های مختلف طرفداران زیادی در ایران دارد. در صنعت ساختمان‌سازی نیز شاهد این علاقه هستیم و بسیاری از افراد، خواستار ساخت خانه‌هایی با نمای رومی هستند.

نمای رومی مناسب کدام بافت شهری است؟

نمای رومی به دلیل داشتن ستون‌ها و تزئینات متعدد، اغلب برای خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود. این نما بسیار مستحکم و سنگین است؛ به همین دلیل، نمی‌توان از آن در هر منطقه‌ای استفاده کرد.

در زمان استفاده از نمای رومی در بافت‌های مختلف شهری نیز بایستی به متراژ ساختمان توجه نمود. به عنوان مثال، اگر متراژ آن کم است از قرار دادن ستون و تزئینات مختلف پرهیز کرد و بالعکس. اگر ساختمان بسیار بزرگ است می‌توان چندین ستون برای آن در نظر گرفت.

آیا نمای رومی با بافت شهری و فرهنگی ایران سازگار است؟

سازگار بودن یا عدم سازگاری نمای رومی با بافت شهری و فرهنگ ایران همواره یکی از مباحث اختلاف ‌نظر میان کارشناسان کشور بوده است. برخی از کارشناسان معتقد هستند که این نما صرفاً به روم باستان تعلق ندارد و آن را می‌توان در بسیاری از معماری‌های قدیم مانند بناهای دوره هخامنشیان نیز مشاهده کرد.

در حال حاضر نیز محدودیت‌هایی در استفاده از نمای رومی در برخی از مناطق کشور اعمال شده است. ضمن اینکه عده‌ای از کارشناسان واقع‌گرا معتقدند که این سبک به ‌هر حال، مورد پسند درصد زیادی از جامعه ما است و می‌توان با اعمال بیشتر فرهنگ خود در ساختار آن، بناهای شیک و فوق‌العاده‌ای را در کشور ساخت. به عبارت بهتر، آن‌ها اعتقاد به بومی‌سازی نماهای رومی در ایران دارند.


جمع بندی


نمای رومی همواره جزو نماهای پرطرفدار بوده است. قوس‌های زیبا و مجسمه‌های تزئیناتی که در این ساختمان‌ها ایجاد می‌شود، باعث جلوه زیبای آن در شهر شده و بر جذابیت بنا و کل منطقه می‌افزاید. این زیبایی با مقاومت عالی نیز همراه است. از آنجایی‌ که بدنه نمای رومی از میان انواع مصالح نمای ساختمان ، با سنگ ساخته می‌شود، استحکام و دوام قابل‌ توجهی دارد. همه این موارد، باعث علاقه ایرانیان به نمای رومی شده است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.