بهزی

جست‌وجو

نوع مصالح به‌ کار رفته در نمای رومی

زمان مطالعه 1 دقیقه

نوع مصالح به‌ کار رفته در نمای رومی

به ‌طور کلی سنگ و سیمان از رایج‌ترین متریال‌های موردنیاز در این نما هستند. در مقایسه میان این دو، باید به فاکتورهایی از جمله ویژگی‌ مصالح، طول زمان اجرا و در نهایت هزینه آن‌ها پرداخت.
سنگ

بدیهی است که نمای سنگی به ‌خوبی بیانگر شکوه و اصالت معماری روم باستان است و زیبایی کلاسیک‌گونه‌ای به ساختمان می‌بخشد. نمای رومی ساخته‌شده از سنگ، دوام بالایی دارد و در اکثر اوقات با انواع آب‌وهوا سازگاری نشان می‌دهد. البته باید توجه داشت که انتخاب سنگ مناسب با شرایط اقلیمی ناحیه، از اهمیت زیادی برخوردار است.

سیمان

نمای سیمانی به ‌طور کامل، سفید و یک‌دست است و از مدل کلاسیک نمای رومی فاصله می‌گیرد. استفاده از سیمان در اجرای نما باعث مات شدن آن می‌شود و حالت درخشندگی همیشگی، در این نوع وجود نخواهد داشت و ممکن است با گذر زمان به‌علت جذب آلودگی، دچار تیرگی شود. همچنین از این نکته نباید غافل شد که سیمان با تمام شرایط آب‌وهوایی تناسب ندارد و آب‌وهوای دارای رطوبت، باعث نم‌گرفتگی آن می‌شود.

طول زمان اجرا

در اجرای نمای سیمانی، فرایند کار سریع‌تر و آسان‌تر پیش می‌رود که البته باز هم بسته به نوع آب‌وهوا به میزان متفاوتی زمان برای خشک شدن سیمان نیازمندیم. به‌ طور خلاصه طول زمان اجرای انواع نمای رومی به سلیقه‌ مشتری بستگی دارد و هر چقدر خواستار جزئیات بیشتری باشد، به‌ تبع مدت بیشتری برای اجرای نما صرف خواهد شد.

هزینه

هزینه‌ نما به عوامل متعددی بستگی دارد. در نمای سنگی نوع سنگ به ‌کار رفته میزان قیمت را تعیین می‌کند؛ چراکه در انواع گوناگون سنگ، برای تراش دادن و صیقلی ساختن آن‌ها، زمان متفاوتی صرف می‌شود. به ‌طور کلی نمای سیمانی کم‌هزینه‌تر و به‌صرفه‌تر از نمای سنگی است و نمای سنگی از پیش‌ساخته نیز نیازمند صرف هزینه‌ بسیاری در مقایسه با دیگر انواع آن است. می‌توان این‌گونه گفت که هر چه طراحی نما دارای جزئیات و قطعات از پیش‌ساخته بیش‌تری باشد، اجرای نما پرهزینه‌تر خواهد بود.


نورپردازی در نمای رومی

امروزه استفاده از نورپردازی در طراحی نمای رومی طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ چراکه بیش از پیش بر جلوه‌ این نمای کلاسیک می‌افزاید. با به‌کارگیری نورپردازی، جزئیات نما توجه بیش‌تری را به خود جلب و معماری ساختمان را در ظاهر ارزشمندتر می‌کند. این ظاهر نورانی در زیباسازی و روشن‌تر کردن شهر نیز تاثیرگذار است. علاوه بر این‌، استفاده‌ مناسب از تکنیک‌های مختلف نورپردازی در طراحی نما، می‌تواند ارزش مالی ساختمان را افزایش دهد و از دلایلی است که معماران زیادی نسبت به پیاده‌سازی این نما توجه نشان می‌دهند.

در نورپردازی نما باید به منبع تامین انرژی موردنیاز روشنایی توجه کرد. میزان استفاده از منابع انرژی باید با مقررات شهرسازی هم‌خوانی داشته باشد. هم‌چنین موقعیت نصب لامپ‌ها از دیگر نکات قابل‌توجه است تا باعث آزار چشم عابران نشود. رنگ نورپردازی هم از مواردی است که توجه به آن ضروری است و پیشنهاد می‌شود که برای ساختمان‌های مسکونی نورهای سفید و زرد به‌ کار بروند.

انواع نماهای رومی


در اجرای این نما از انواع گوناگون سبک‌ها استفاده می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

ساده
سفید
ویلایی
مدرن

نماهای رومی ساده

در نمای رومی ساده، طرحی ساده همراه با نظم و هماهنگی را شاهد هستیم. معماران در این نوع، قوس و انحنای کمتری را در طراحی نما به ‌کار می‌برند و بیشتر از اشکال هندسی استفاده می‌کنند. این سادگی در کنار قرینگی و اجرای منظم عناصر، این نما را به انتخابی ایده‌آل برای مشتریان ساده‌‌پسند تبدیل می‌کند.

رنگ سفید از پرکاربردترین رنگ‌ها در اجرای نمای رومی است. برای اجرای این سبک از انواع گوناگون مصالح استفاده می‌شود. برای مثال استفاده از سیمان در اجرای طراحی نما، یک نمای ساده و یک‌دست را به ما ارائه می‌دهد. همچنین می‌توان از سنگ تراورتن و مرمریت سفید نیز برای یک نمای ساده سفید استفاده کرد.
نمای رومی ویلایی

در این سبک، تلفیق نمای بیرونی متداول ویلا را با طراحی کلاسیک رومی مشاهده می‌کنیم. این درهم‌آمیزی سبک‌ها، سبکی خاص و نوین را به ‌وجود می‌آورد که امروزه در طراحی ویلاها بسیار پرطرفدار است. از شاخصه‌های این نوع،‌ می‌توان به ستون‌‌های بلند و باشکوه و پلکان‌های منحنی و مارپیچ سنگی اشاره کرد.

نمای رومی ویلایی با پلکان‌های مارپیج

نمای رومی مدرن

این نما حاصل مدرنیزه کردن نمای رومی کلاسیک و ترکیب آن با المان‌های معماری نوین است. در این سبک از پنجره‌های طویل و ستون‌های بلند تراشیده استفاده می‌شود و توانسته مشتریان زیادی را برای اجرای این نما در متجمع‌های مسکونی به‌خود جذب کند.

کلام آخر

نمای رومی از روم باستان الهام‌ گرفته شده است. از آن‌جایی که امروزه نسبت به استفاده از عناصر کهن ملی و خارجی، تمایل زیادی از سمت مردم وجود دارد، این نما توانسته جایگاه ویژه‌ای را در صنعت ساختمان‌سازی به ‌خود اختصاص دهد.

این نما احساس مرفه بودن را در اذهان بینندگان آن، تداعی می‌کند. نمای کلاسیک با توجه زیادی که نسبت به جزئیات و اجرای آن‌ها با مصالح سنگی نشان می‌دهد، باعث شاخص‌سازی ساختمان در یک محله مسکونی می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که روزبه‌روز بر متقاضیان آن افزوده شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.