بهزی

جست‌وجو

انواع ورق آهن (ورق فولادی) و کاربرد آن در صنایع مختلف

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع ورق آهن (ورق فولادی) و کاربرد آن در صنایع مختلف

ورق فولادی یا ورق آهنی، یکی از پر مصرف‌ ترین محصولات فولادی است که در انواع آلیاژها، ابعاد و ضخامت های مختلف وجود دارد. این ورق ها از فولاد معمولی (کربن استیل) یا فولادهای آلیاژی و به روش نورد سرد و گرم تولید می شوند که متداول ترین آن ها، شامل ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی، استنلس استیل و … است. ورق های فلزی بسته به ویژگی و خواص متنوعشان، کاربردهای متفاوتی دارند.

ورق آهن چیست؟

ورق آهن، به معنی ورقی است که با استفاده از آلیاژ آهنی ساخته شده است. به این معنی که برای ساخت آن از ترکیب آهن و چند عنصر دیگر استفاده می شود. ورق آهنی یا فولادی در انگلیسی به Steel Sheet شناخته می شود. انواع مختلف ورق آهنی در روش تولید و عناصر تشکیل دهنده با یکدیگر تفاوت دارند و به همین دلیل، هر کدام در بخش‌ های مختلفی از صنایع استفاده می شوند. لازم است بدانید به فرآیند ساخت ورق، نورد گفته می شود. عموما ورق به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌ گردد. ورق های فلزی با استفاده از فرآیند نورد و کاهش ضخامت شمشِ اسلب تولید شده و دارای سطحی صاف و مسطح و ضخامت بسیار کم هستند.

ورق اسیدشویی

پایه تولید ورق اسیدشویی، ورق سیاه است. هنگام تولید ورق سیاه، لکه ‌ها و آسیب ‌های ظاهری زیادی به آن وارد می‌شود، در نتیجه، تولیدکنندگان با یک شست ‌و شوی اسیدی، این لکه ‌ها را تمیز و ترمیم می‌کنند و به همین دلیل است که آن را ورق اسیدشویی می نامند. در واقع عملیات اسیدشویی برای حذف اکسید آهن و سایر ناخالصی های تشکیل شده روی ورق انجام می شود.

ورق گالوانیزه

یکی از رایج ترین ورق های فلزی موجود در بازار، ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه، نوعی ورق آهنی است که با فلز روی پوشش داده شده است. ورق گالوانیزه از هر دو روش نورد گرم و نورد سرد قابل تولید است، اما ورق پایه ای که برای تولید آن استفاده می شود، ورق سیاه است. به این صورت که ورق سیاه پس از تولید، وارد خط گالوانیزاسیون شده و طی یک فرآیند خاص، روی‌ اندود یا گالوانیزه می‌شود. فلز روی از فولاد و آهن در برابر اکسید آهن حفاظت می‌کند؛ بنا بر این، ورق گالوانیزه در برابر اکسید شدن یا زنگ زدن بسیار مقاوم است. ضخامت این محصول از ۰.۳ تا ۲.۵ میلی ‌متر متغیر است. عرض رایج آن در بازار نیز ۱ و ۱.۲۵ متر می باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.