بهزی

اجزای پرس ضربه ای

زمان مطالعه 1 دقیقه

اجزای پرس ضربه ای

معمولا پرس های ضربه ای به دستگاه های گفته می شود که جهت شکل دادن به ورق های فلزی از آن ها استفاده می شود. معمولا به گونه ای طراحی شده اند که می توانید اندازه نیرو و سرعتی که می خواهید قطعات خود ر با آن بسازید را خودتان تنظیم نمایید. در این مقاله می خواهیم با شما در مورد اجزای پرس ضربه ای و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

از متداول ترین و کاربردی ترین دستگاه های صنعتی دستگاه پرس ضربه ای می باشند. در هر نوع صنعتی از ماشین آلاتی مخصوص استفاده می شود که در طی آن محصولاتی تولید می شوند به عنوان مثال برای تولید انواع قابلمه و ظروف فلزی به دستگاه های خاصی نیاز است تا قادر باشند که به ورق های آلومینیومی حالت دهند و از آن ها برای ساخت قابلمه بتوان استفاده کرد.

نحوه عملکرد دستگاه پرس ضربه ای

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با اجزای پرس ضربه ای با شما صحبت کنیم می خواهیم در مورد نحوه عملکرد این دستگاه به شما بگوییم؛ نحوه کار دستگاه پرس ضربه ای به دو صورت زیر می شود:

* نحوه کار دستگاه پرس های ضربه ای: در پرس ضربه ای چکشی فلزی وجود دارد که به صورت عمودی از سمت فلز بالایی به سمت فلز پایینی فشار وارد می شود و این موضوع موجب شکل دادن به فلزات می شود. با کوبیده شدن بخش بالایی دستگاه به بخش پایینی آن به بالارونده پرس ضربه ای وصل می شود و فلز پایینی به قالب ثابت فلز پایینی وصل می شود، این دستگاه به دو حالت هیدرولیکی و دینامیکی انرژی مورد نیاز دستگاه ها را تامین می کند.

* نحوه کار پرس های ضربه ای به صورت مکانیکی: در این مدل از پرس های ضربه ای انرژی موجود در چرخ های رونده به وسیله کلاج به میل لنگ منتقل می شود. اگر کلاج آزاد باشد با ترمز در بخش پرس ضربه ای پیستون متوقف می شود. شما می توانید با تنظیم کردن کورس این نوع پرس ضربه ای، دهانه پرس ضربه ای را عوض کنید.

اجزای پرس ضربه ای دو کاره شامل پیستون هایی می شود که در بالا و پایین یکدیگر قرار می گیرند و در مدل های سه کاره اجزای پرس ضربه ای به صورت دو عدد پیستون در پایین و یک پستون در بالا هستند که در جهت های مخالف یکدیگر حرکت می کنند و برای انجام پرس کاری با آن نیاز به صرف دقت بیشتری است.

تعیین سرعت در پرس های ضربه ای

پرس های ضربه ای سرعت بالا و بار کمی دارند، میزان بار آن ها بین 15 تا 30 تن و سرعتشان 1800 کورس در دقیقه است. در هنگام انجام کار قالب ها سرعتی حدود 40 الی 800 کورس در دقیقه دارند و برای انجام کار های کششی و حالت دادن باید سرعت های قالب های پرس در اندازه ای کم باشد که جهت سیلان فلز فرصت کافی وجود داشته باشد. سرعت پرس ضربه ای بر حسب ابعاد دستگاه و سختی کار تعیین می شود و بین 5 الی 100 کورس در دقیقه است.

انواع پرس ضربه ای

دستگاه های پرس را می توان بر حسب میزان تناژ، طول کورس و سرعتی که دارند به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد:

* پرس ضربه ای به صوت مکانیکی

* پرس ضربه ای به صورت هیدرولیکی

منبع های تامین انرژی پرس ضربه ای

در حالت کلی اجزای پرس ضربه ای نیروی مورد نظر خود به وسیله 4 منبع تامین می کنند که هر کدام از این منبع ها با توجه به میزان کاری که انجام می دهند و نوع دستگاهی که دارند با یکدیگر فرق می کنند و شامل 4 نوع متفاوت از پرس بر حسب منبع های تامین انرژی می شوند که عبارتند از:

پرس های دستی: این دستگاه به وسیله دست و به کمک اپراتور نیروی خود را تامین می کند و با نیروی اپراتور و فشار دست او کار می کند.

پرس های مکانیکی: این دستگاه به وسیله یک الکتروموتور و چرخ تسمه کار می کند و نیروی خود را به یک چرخ رونده و محور لنگ انتقال می دهد و سپس موجب حرکت ضربه زن خواهد شد.

پرس های هیدرولیکی: به وسیله فشار روغن و آب کار می کند و موجب فشرده شدن آب، یا روغن و حرکت بازوی دستگاه و انجام عملیات می شود.

پرس های پنوماتیکی: از طریق هوای فشرده و متراکم نیروی خود را بدست می آورد.

نگهداری از دستگاه پرس ضربه ای

برای نگهداری از اجزای پرس ضربه ای باید به نکات مهم توجه کنید تا طول عمر دستگاه افزاش یابد این نکات عبارتند از:

* قبل از اینکه با دستگاه کار کنید حتما آن را روغن کاری کنید.

* هر گونه مشکلی که در دستگاه اتفاق افتاد اجزای پرس ضربه ای را تمیز کنید تا بتوانید ایراد آن را متوجه شوید.

* اگر دارای صدای ناهنجار و مشکلی شد به مسئول دستگاه خبر دهید.

* اگر مدت کارتان با دستگاه طولانی شد حتما آن را روغن کاری کنید.

نتیجه گیری

اجزای پرس ضربه ای شامل یک پکش فلزی می شود که به صورت عمودی و با فشار فلز بالایی بر روی فلز پایینی کوبیده می شود. در پرس های ضربه ای جهت حالت دادن به فلزات مختلفی از این روش و با کوبیدن فلز بالایی بر پایینی صورت می گیرد. جهت خرید دستگاه پرس ضربه ای با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا می توانید به فروشگاه ها و سایت های معتبر اینترنتی مراجعه کنید و با استعلام قیمت و پرسیدن سوالاتی دقیق از کارشناسان آن ها، از مشاوره هایشان در زمینه خرید دستگاه بهره مند شوید.

همچنین فروشگاه دستگاه پرس ضربه ای برادران رضایی مفتخر است با مشاوره و انواع دستگاه پرس ضربه ای دراختیار شما عزیزان باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.