بهزی

پرس ضربه ای چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

پرس ضربه ای چیست؟

روز به روز دستگاه های گوناگونی برای بالا بردن راندمان محصولات تولید می شود. هر چه این دستگاه ها دقت بیشتری داشته باشند، در چرخه ی تولید کارایی بالاتری را ایفا می کند. یکی از تجهیزات پر مصرف، دستگاه پرس ضربه ای می باشد. در این مقاله،به سوال، پرس ضربه ای چیست و چه کاربردی دارد، به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

از پرس ضربه ای برای حالت دادن به انواع اوراق فلزی استفاده می شود. روز به روز ‌کارایی این تجهیز در صنایع مختلف گسترش پیدا می کند. به همین دلیل امروزه در بازار انواع پرس ضربه ای با کارایی و عملکرد متفاوت به فروش می رسد.

اگر تمایل دارید، درباره ی دستگاه پرس ضربه ای اطلاعات بسیاری به دست بیاورید و با کارایی آن آشنایی کامل داشته باشید. این مقاله را که به صورت مفصل در مورد این تجهیز توضیح داده است را از دست ندهید.

پرس ضربه ای چیست؟

یکی از سولاتی که به طور کلی همیشه مطرح است این است که پرس ضربه ای چیست و دقیقا چگونه دستگاهی است. از اوراق فلزی و قطعات فلزی نمی توان به همان شکل اولیه استفاده کرد. به همین دلیل تولیدکنندگان محصولات فلزی باید با بهره گیری از تجهیزات و ابزارآلات گوناگون به آن ها فرم دهند، تا قابل استفاده شوند.

یکی از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی که در زمینه ی تولید محصولات فلزی استفاده می شود، دستگاه پرس ضربه ای می باشد. از پرس ضربه ای برای فرم دهی، سوراخ کردن و برش کاری اوراق استفاده می کنند.

پرس ضربه ای در صنعت به عنوان پرس ضربه ای لنگی شناخته شده است. این نوع پرس، از معمولی ترین دستگاه های پرس می باشد. اما به دلیل این که از کارایی و عملکرد بالایی بهره مند هستند؛ هنوز هم با گذر زمان های طولانی افراد ترجیح می دهند از این دستگاه به جای دستگاه های صنعتی پیشرفت استفاده کنند؛ تا همواره خط تولیدشان از راندمان بالایی برخوردار باشد.

انواع پرس ضربه ای

تنوع در محصولات سبب جلب توجه مشتریان بیشتری می شود. به همین خاطر تولیدکنندگان دستگاه پرس ضربه ای نیز سعی می کنند، این محصول را در انواع مختلفی تولید کنند؛ تا بتوانند روز به روز خریداران بیشتری را به کیفیت و عملکرد محصول شان جذب کنند. بدین ترتیب بازار فروش شان نیز رونق بالایی کسب می کند.

دستگاه پرس ضربه ای از نظر منبع انرژی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. از انواع این دستگاه می توان به پرس ضربه ای دستی، پرس ضربه ای مکانیکی، پرس ضربه ای هیدرولیکی و پرس ضربه ای پنوماتیکی اشاره کرد.

به دلیل این که منبع انرژی انواع پرس ضربه ای متفاوت است. بنابراین ساز و کارشان نیز کمی با یکدیگر فرق دارد، به همین دلیل در انتخاب پرس ضربه ای پس از در نظر گرفتن ظرفیت تناژ دستگاه، به نوع منبع ان نیز اهمیت دهید؛ تا فرآیند تولید محصولات به خوبی صورت گیرد.

همانطور که قبلا گفتیم، یکی از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی که در زمینه ی تولید محصولات فلزی استفاده می شود، دستگاه پرس ضربه ای می باشد. از پرس ضربه ای برای فرم دهی، سوراخ کردن و برش کاری اوراق استفاده می شود.

پرس ضربه ای هیدرولیکی

جالب است دانید که این نوع دستگاه ها با فشار آب یا فشار روغن کار می کنند. در واقع آب یا روغن درون این دستگاه ها تا جای ممکن متراکم می شود. سپس بازوی دستگاه شروع به کار می کند.

پرس ضربه ای مکانیکی

این نوع از دستگاه های پرس ضربه ای، مجهز به موتور الکتریکی، چرخ دنده، چرخ لنگر هستند. همچنین یک میز قابل تنظیم دارد که می تواند روی ریل حرکت کند. پرس های لنگ به مدل های مختلف ساخته می شوند. تناژ آن ها ثابت بوده و متناسب با چرخ طیار و مقاومت میل لنگ ها، تنظیم می شود.

پرس ضربه ای پنوماتیکی

این نوع از دستگاه ها نیروی مورد نیاز خود را از هوای فشرده و متراکم شده، به دست می آورند.

نحوه کار پرس ضربه ای

هر گاه یک دستگاه صنعتی خریداری می کنید؛ حتما باید طریقه ی کار با آن را بیاموزید، تا بتوانید از آن، خروجی خوبی دریافت کنید. بعد از خرید دستگاه پرس ضربه ای حال وقت یادگیری درست طریقه ی کار با آن است.

پرس ضربه ای از اجزای مختلفی تشکیل شده است. دو تجهیز اصلی در این دستگاه سبب انجام فرآیند فرم دهی به اوراق فلزی می باشد. که یکی از آن چکش آهنی و دیگری حفره ی موجود در دستگاه پرس ضربه ای است.

نحوه ی کار به این صورت است که چکش فلزی به صورت عمودی، فشاری بر قطعه ای که مابین چکش و حفره می باشد وارد می کند. این فشار سبب شکل گیری فرآیند فرم دهی، فرآیند برش و فرآیند سوراخ کردن می شود.

فشاری که باعث انجام فرآیند در پرس ضربه ای می شود، ناشی از منبع موجود در دستگاه است. برای این که خروجی از دستگاه پرس ضربه ای بالا باشد، بایستی فشار موجود در دستگاه نیز مطلوب باشد؛ تا به ورق یا قطعه آسیبی وارد نکند.

کاربرد های پرس ضربه ای

پرس ضربه ای در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از صنایعی که در آن دستگاه پرس ضربه ای نقش بالایی ایفا می کند، صنعت تولید قطعات فلزی می باشد. هر چه دستگاهی که در این صنعت ها به کار می رود؛ از مشخصات فنی بالاتری بهره مند باشند، مناسب تر هستند.

چرا که راندمان تولید محصولات را افزایش می دهند. از دستگاه پرس ضربه ای در زمینه تراشکاری استفاده می شود. در واقع در صنعت تراشکاری برای فرم دادن به قطعات از این محصول بهره می گیرند.

همچنین از پرس ضربه ای در صنعت تولید خودرو نیز استفاده می کنند. در این صنعت تنها، برای فرم دادن به اوراق از آن بهره نمی گیرند؛ بلکه برای سوراخ کردن و برش نیز استفاده می کنند. بیشترین کاربرد انواع دستگاه پرس ضربه ای در حوزه ی تولید انواع خودرو ها، آلیاژ ها، قطعات فلزی، تجهیزات صنعتی و… می باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.