بهزی

کاربرد دستگاه پرس ضربه ای

زمان مطالعه 1 دقیقه

کاربرد دستگاه پرس ضربه ای

پرس ضربه ای نوعی دستگاه است که از آن برای شکل دهی ورقه های فلزی استفاده می شود. نوع ساخت و طراحی این دستگاه ها به گونه ای است که تنظیم کردن میزان نیرو، سرعت و دقت لازم برای ساخت قطعه فلزی امکان پذیر است. دستگاه های پرس ضربه ای در انواع مختلفی تولید شده و در بازار موجود هستند. هر کدام از این دستگاه ها شکل و ساختار متفاوتی دارد و کارایی آن نیز فرق می کند. دستگاه های پرس از نظر ظرفیت های خود و طول و سرعتشان دسته بندی می شوند. دستگاه های پرسی که امروزه تولید می شوند انرژی خودشان را از چهار منبع مختلف دریافت می کنند که به شرح زیر هستند. پرس های دستی که از طریق نیروی دست یا پا کار می کند. پرس های مکانیکی که دارای موتورهای الکتریکی هستند. پرس های هیدرولیکی که با فشار آب یا روغن کار می کنند و در آخر پرس های پنوماتیکی که با هوای فشرده کار می کنند. در ادامه مقاله بیشتر با دستگاه پرس ضربه ای آشنا خواهید شد.

نحوه کار پرس ضربه ای

پرس ضربه ای دستگاهی است که صفحه ای صاف در زیر آن قرار دارد و به وسیله آن هنگامی که حرکت می کند، جسمی که در زیرش وجود داشته باشد را پرس می کند. به طور کلی دستگاه پرس برای شکل دهی و بریدن قطعات فلزی به کار می رود. همچنین می توان با استفاده از آن عمل تراش کاری و سوراخ کردن فلز را نیز انجام داد. بر این اساس می توان این دستگاه را به 3 حالت مکانیکی و هیدرولیکی و پنوماتیکی تقسیم کرد. همان طور که پیش تر اشاره کردیم هر کدام از انواع دستگاه های پرس ضربه ای عملکرد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. برای مثال نحوه کار دستگاه پرس ضربه ای مکانیکی به این صورت است که این دستگاه انرژی مورد نیاز خود را ذخیره می کند. انرژی ذخیره شده در میل لنگ می چرخد و بعد از انجام عمل کلاج گیری، آن انرژی شروع به تخلیه شدن می کند. کورس پرس ضربه ای قابل تغییر است و می توان آن را تنظیم کرد. برای انجام این کار کاری که لازم است انجام دهید این است که دهانه دستگاه پرس یا به عبارتی فاصله پرس ضربه ای را تغییر داد. در دستگاه پرس مکانیکی، روش های متفاوتی برای تبدیل کردن چرخش موتور الکتریکی به جا به جایی خطی وجود دارد. به وسیله آن صفحه متحرک دستگاه پرس بر قالب فشار وارد می کند. در مدل هیدرولیکی از فشار به وجود آمده توسط آب یا روغن استفاده می شود تا بتوان عملیات پرس را انجام داد. در مدل پنوماتیکی از هوا فشرده شده استفاده می شود.

مکانیزم پرس ضربه ای

پرس ضربه ای همان طور که از نامش پیدا است، بر اساس ضربه کار خواهد کرد. به این صورت که در ابتدا ورق را روی دستگاه قرار می دهیند. سپس پرس با ضربه ای محکم سعی در شکل گیری قالب خواهد داشت. بسته به این که چه قالبی مد نظر دارید، چکش پرس ابعاد متفاوتی خواهد داشت. باید این نکته را در نظر بگیرید که چکش صرفا اعمال کننده نیرو است. در حقیقت این قالب خواهد بود که تعیین می کند تا فرم ورق شما به چه شکلی در بیاید. قالب ها عموما با روش ریخته گری تولید شده اند. سطح کاملا صیقلی داشته و ورق را فرم می دهد. چکش بسته به ضخامت قالب می تواند وزن متفاوتی داشته باشد. در حقیقت هر دستگاه تا یک ضخامت خاص ورق را پاسخگو است. همچنین چکش ها با نیروی هیدرولیک یا به صورت پنوماتیک در بازار موجود هستند. روند کلی پرس ها یکسان است. البته گاهی به جای چکش آن، مته متصل شده و عملیات سوراخ کاری صورت می گیرد. در این حالت صفحه زیرین کاملا صاف خواهد بود.

جمع بندی

دستگاه پرس ضربه ای امروزه کاربرد های زیادی را در صنعت دارد. می توانید برای خرید این محصول و دریافت اطلاعات مفید در این مورد به فروشگاه دستگاه های پرس ضربه ای برادران رضایی مراجعه کنید. در این جا در کنارتان هستیم تا یک مشاوره دقیق را در اختیارتان بگذاریم. پرس ها بر اساس مکانیزم حرکتی هب سه دسته مکانیکی، هیدرولیک و پنوماتیک دسته بندی می شوند. از این دستگاه می توان برای سوراخ کاری و حتی خم کاری ورق نیز استفاده شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.