بهزی
خرید و فروش و تعمیرات لاستیک دست دوم کهنه صاف فرسوده عادل قربانی در تهران
خرید و فروش و تعمیرات لاستیک دست دوم کهنه صاف فرسوده عادل قربانی در تهران

خرید و فروش انواع لاستیک سبک و سنگین فرسوده قربانی در تهران خرید و فروش و تعمیرات لاستیک دست دوم کهنه صاف فرسوده عادل قربانی در تهران

علل و انواع آسیب لاستیک

زمان مطالعه 1 دقیقه

علل و انواع آسیب لاستیک
سایش نامنظم لاستیک

انواع مختلفی ازسایش نامنظم وجود دارد که معمولی ترین آنها سایش پاشنه و پنجه تایر، سایش یک طرفه و سایش مرکزی لاستیک است. در اینجا بیشتر توضیح خواهیم داد که این آسیب ها چرا و چگونه رخ می دهند.

سایش پاشنه و پنجه لاستیک

این نوع سایش می تواند ناشی از تنظیمات سیستم تعلیق باشد که شامل : چرخ ها ، فنرها ، کمک فنرها و ستون های نگهدارنده می باشد و همچنین نشان دهنده نیروهای مختلفی است که بر آج لاستیک وارد می شوند.شیارهای ریز و درشت آج تایر، برای اطمینان از ایمنی و عملکرد بهتر در جاده های مرطوب و بارانی طراحی گردیده اند و شیارهای متقاطع نیز برای هدایت آب به خارج و به صورت بلوک های آزاد در ناحیه شانه تایر طراحی شده اند. این بلوک‌ها در قسمت شانه تایر می‌توانند بر اثر تماس مداوم و فشار وارد دچار سایش پاشنه و پنجه شوند و اینها می تواند ناشی از مواردی همچون:

🛞سفرهای طولانی با سرعت های بالا در جاده های متفاوت
🛞سبک رانندگی
🛞مشکلات تنظیمات سیستم تعلیق خودرو

در حالی که تایر در امتداد جاده می‌چرخد ، بلوک‌های آزاد ، به دلیل تماس تایر با جاده فشرده می‌شوند و تغییر شکل پیدا می‌کنند و بعد از اینکه با جاده تماس نداشته باشند، به شکل اصلی خود باز می‌گردند. این عملکرد باعث سایش لبه‌ی خارجی تایرمی شود. مقدار اندکی از این الگوی سایش قابل قبول است و هیچ تاثیری بر راحتی در رانندگی ندارد، اما اگر ساییدگی گسترده‌تر شود ممکن است باعث سیم زدن لاستیک که یعنی از بین رفتن کامل آج و بیرون زدن سیم تایر شود که بسیار خطرناک بوده و باعث مسائل و مشکلات جدی‌تری می گردد.

سایش مرکزی لاستیک

این الگوی سایش را می‌توانید در لاستیک خودروهای پرتحرک ببینید. در حین شتابگیری سریع ، در شروع به حرکت و توقف های مکرر در ترافیک شهری یا هنگام شتاب گیری پس از چراغ راهنمایی ، این گشتاورهای زیاد می توانند سرعت سایش مرکز آج را افزایش دهند. حتی خودروهای میان رده امروزی که دارای موتورهای مدرنی هستند، می توانند گشتاور زیادی را تولید کنند و قادر به تولید درجه بالایی از لغزش شوند که این خود نیز باعث سایش مرکزی لاستیک می گردد. از بین رفتن بیش از حد آج لاستیک ، علت سیم زدن لاستیک بوده و می تواند خطرات جدی و جبران ناپذیری را به وجود آورد، پس حتما در اولین فرصت اقدام به تعویض لاستیک های خود کنید.

علل و انواع آسیب لاستیک
سایش یک طرفه لاستیک

بزرگ‌ترین علت سایش یک طرفه لاستیک، تنظیم نبودن سیستم تعلیق است. دلایلی که باعث سایش یک طرفه لاستیک می گردد، شامل: انحرافات خودرو و تایر در جاده است که می تواند باعث برخورد لاستیک با جدول گردد، پایین آمدن ارتفاع خودرو و بالانس نبودن لاستیک ها و میزان نبودن فرمان نیز در این سایش اثر گذارند. پس از تنظیم بودن سیستم تعلیق خودرو و بالانس بودن تایرهای اطمینان حاصل کنید و حتما با مراجعه به مراکز مربوطه و کمک از متخصصین آنها را بالانس کنید.

تورفتگی لاستیک

دیواره تایر همیشه یکنواخت نیست، حتی گاهی اوقات دارای فرو‌رفتگی هایی است و ممکن است نیازمند بازرسی‌های دقیقی برای تعیین علل آن باشد. نکته اساسی که باید بدانیم این است که این فرو‌رفتگی‌ها بی‌ضرر هستند و به ایمنی و ویژگی‌ها و شرایط رانندگی شما آسیبی نمی‌رسانند.
برای اینکه بهتر متوجه این نکته شویم، تصور کنید که یک رشته نخ را به دور یک بادکنک باد شده می چرخانید و سپس به آرامی آن رشته را می‌کشید. اگر بادکنک که همان لاستیک باشد و آن رشته، تارهای تعبیه شده در بدنه تایر باشد که با یک لاستیک پوشانده می‌شوند، این تار‌ها استحکام و پایداری لاستیک را تامین می‌کند و در حین رانندگی نیرو‌های فرمان و ترمز را منتقل می‌کند.حین تولید یک تایر یا در هنگام ساخت لایه‌ها‌ی آن که کمربند فلزی و آج بهم متصل می‌شوند که یک یا دو همپوشانی وجود دارد. این همان همپوشانی‌ای است که گاهی اوقات به صورت فرو‌رفتگی بعد از این که تایر را باد می‌کنند قابل مشاهده است که اگر هرگونه شکی در این مورد دارید با یک متخصص مشورت کنید.

علل و انواع آسیب لاستیک
بریدگی یا پاره‌گی لاستیک

بریدگی‌ها نتیجه اثرات بیرونی مانند شرایط بد جاده ، بیرون زدگی قطعات بدنه یا اشیاء تیز خارجی مانند سنگ یا شیشه است. اگر متوجه خسارتی روی سطح تایر شبیه یک بریدگی شدید، بهتر است لاستیک خود را فورا به یک متخصص نشان دهید.

سوراخ و پنچر شدن لاستیک

سوراخ‌ها نتیجه اشیاء تیزی همچون: میخ و شیشه شکسته در جاده هستند که در سطح تایر سوراخ ایجاد می‌کنند. اگر سوراخ به اندازه کافی عمیق باشد فشار باد لاستیک شروع به کم شدن می‌کند که اگر متوجه شدید که یک یا چند تایر شما به صورت مداوم فشار باد خود را از دست می‌دهد و یا اگر میخی در آج یا بدنه لاستیک خود پیدا کردید در اسرع وقت آن را تعمیر یا تعویض کنید.