طراحی خوب آسانسور
در اولین گام، یک آسانسور خوب باید طراحی خوبی داشته باشد. طراحی آسانسور نیاز به تخصص بالا و صلاحیت های فنی لازم دارد. طراحی مکانیزم، مکانیکال، الکتریکال، طراحی عملکردهای ایمنی و سیستم های کنترل تخصص های متفاوتی می طلبد. در مهندسی آسانسور دانش کافی در ارتباط با هر یک از رشته های و فعالیت های مرتبط لازم است تا عملکردهای گوناگون بتوانند بخوبی هماهنگ شوند. استفاده از بهترین قطعات بدون طراحی ساختاریافته مناسب آسانسور خوبی را در اختیار قرار نخواهد داد. در فرایند طراحی آسانسور ابعاد آسانسور در پلان، ابعاد کابین، ویژگی های چاه و چاهک باید به دقت انتخاب شوند. ابعاد آسانسور و این ویژگی ها از جمله مهمترین موارد در مشخصات آسانسور است که در میزان رضایت بهره برداران تاثیر مستقیم دارد. همچنین نوع سیستم محرکه آسانسور با توجه به شرایط کاربری و مشخصات کلیدی در طراحی انتخاب می شود. متداولترین انواع آسانسور را می توان سیستم کششی و سیستم هیدرولیک دانست.
مشخصات قطعات یک آسانسور خوب
مشخصات قطعات آسانسور در مرحله طراحی تعیین می شوند. قطعات آسانسور شامل تمام اجزای مکانیکی، نیرومحرکه، الکتریکی و ایمنی است که هر یک عملکرد ویژه ای در کل سیستم داشته و باید با دیگر اجزا در ازتباط و هماهنگی باشند. بنابراین بهتر است در تامین قطعات آسانسور دقت کافی به عمل آید زیرا از جمله مهمترین موارد در مشخصات یک آسانسور خوب کیفیت و عملکرد قطعات آن است. قطعات بدون کیفیت تاثیر مستقیمی بر عملکرد دستگاه دارند و باعث خرابی و ایجاد مشکل در سایر قطعات می شوند. نه تنها برند تولید کننده قطعات، اصالت و کیفیت آن اهمیت داشته بلکه سازگاری آن با دیگر تجهیزات مورد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.در قطعات آسانسورهای هیدرولیک بیشترین توجه به اجزای اصلی شامل جک، پاوریونیت، شلنگ، روغن و کارسلینگ معطوف است. این موارد باید از سازندگان معتبر و متخصصی که زمینه تخصصی فعالیت آنها در محدوده آسانسورهای هیدرولیک است تامین شود. به عبارتی دیگر نباید برای تامین این اجزا به سازندگان هیدرولیک صنعتی مراجعه کرد زیرا ساخت قطعات هیدرولیک آسانسور رشته تخصصی جداگانه ای است و کاملا به هیدرولیک صنعتی متفاوت است.
نصب و راه اندازی درست
نصب آسانسور کاری کاملا تخصصی است. یک آسانسور خوب بدون شک توسط تیمی ماهر، با تجربه و دارای تخصص و صلاحیت لازم نصب و راه اندازی شده است. این کار باید مطابق موازین استاندارد و اصول ایمنی انجام شود. در مقاله ای در این سایت تحت عنوان نصب آسانسور، مراحل گوناگون اجرایی و نکات مهم در ارتباط با نصب آسانسورهای هیدرولیک و کششی بطور مبسوط شرح داده شده است. نکته مهمی که در نصب و راه اندازی آسانسور باید مورد توجه قرار گیرد، مونتاژ صحیح قطعات و اجزا است. همچنین باید شاقول بودن ریل ها و تراز کامل کلاف ها است. همچنین تنظیم صحیح محل فلکه ها و پایه موتور در آسانسورهای کششی بسیار مهم است.

عملکردهای مطلوب
عملکرد آسانسور شامل چگونگی حرکت آن و کنترل بخش های مختلف است. یکی از مشخصات مهم یک آسانسور خوب نحوه کنترل استارت و توقف است. یک آسانسور خوب، هنگام توقف به آرامی از سرعت حرکت می کاهد و به تدریج متوقف می شود. در حقیقت چگونگی کنترل سرعت از میزان آن اهمیت بیشتری دارد. همچنین عملکردهای ایمنی، نجات اضطراری، عملکردهای ارتباطی در سیستم های کنترل گروهی و چگونگی فراخوانی آسانسور از جمله مهمترین موارد در مشخصات آسانسور محسوب می شوند.در آسانسورهای کششی نحوه کنترل سرعت از آسانسورهای هیدرولیک متفاوت است. در آسانسورهای کششی قدیمی تر از موتورگیربکس های دو سرعته استفاده می شد که نمی توانستند کیفیت خوبی برای توقف حرکت ایجاد کنند. در سیستم های کششی جدید از تکنولوژی VVVF استفاده می شود. با بهره گیری از این تکنولوژی استارت و استاپ هراه با تغییرات تدریجی سرعت و به آرامی صورت می گیرد. آسانسورهای هیدرولیک کنترل سرعت را به نحوی متفاوت انجام می دهند. شیر کنترل یکی از قطعات اصلی پاوریونیت هیدرولیک است که این وظیفه را بر عهده دارد.
ایمنی بالا
مهمترین بخش در ارتباط با مشخصات یک آسانسور خوب مربوط به ایمنی است. بهترین طراحی، بهترین قطعات و اجرا در فقدان ایمنی فاقد ارزش هستند. اصولا مهمترین مساله در ارتباط با دستگاهی مانند آسانسور که وظیفه جابجایی افراد را برعهده دارد چیزی به جز ایمنی نیست. ایمنی آسانسور باید در طراحی و ساختار، قطعات، اجرا، کاربری و حتی سرویس و نگهداری دیده شود. اصلی ترین قطعه ایمنی آسانسور برای جلوگیری از سقوط پاراشوت است که عملکردی مکانیکی دارد.

عملکرد نجات اضطراری
نجات اضطراری به فرایندی گفته می شود که در شرایط اضطراری و قطع برق یا بصورت اتوماتیک و یا بصورت دستی کابین آسانسور به تراز طبقه پایین تر انتقال یافته تا مسافرین پیاده شوند. یکی از مهمترین مشخصات یک آسانسور خوب این است که به سیستم نجات اضطراری اتوماتیک مجهز باشد. در این صورت هنگام قطع برق کابین به آرامی و با کمک یک باتری بک آپ به پایین جابجا می شود. همچنین در صورتی که آسانسور فاقد سیستم نجات باشد یا به هر دلیلی سیستم نجات عمل نکند باید از رویه نجات اضطراری دستی استفاده کرد. یک آسانسور خوب باید رویه نجات اضطراری دستی آسان و سریعی داشته باشد.