کاربرد برق خودرو
- استارت زدن
- سیستم صوتی
- بالا و پایین کردن شیشهها
- سیستم گرمایش و سرمایش
- روشن کردن چراغهای خودرو
- جرقه زنی در موتور و ایجاد اشتعال
- برقراری ارتباط میان کامپیوتر و سایر بخشها
اجزای سیستم برقی خودرو که توسط امدادگر بررسی میشوند

۱. ژنراتور برق
هر سیستم الکتریکی برای شروع به یک مولد برق نیاز دارد. ژنراتور اتومبیل دو نوع است. دینام و دینام نام قطعاتی هستند که وظیفه تولید برق در اتومبیل های مختلف را دارند. در خودروهای قدیمی از دینام و در خودروهای پیشرفته و مدرن از دینام استفاده می شود. ژنراتور موجود در اتومبیل مانند یک ژنراتور کوچک عمل می کند. این قسمت با استفاده از تسمه ای که به موتور خودرو متصل است نیروی مکانیکی دریافت کرده و آن را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند. پس از تولید برق ، برق تولید شده را به قسمت بعدی سیستم الکتریکی اتومبیل یعنی ذخیره برق منتقل می کند.
۲. محافظ برق
باتری ذخیره شده در دینام وظیفه ذخیره برق تولید شده توسط دینام را بر عهده دارد. حال ممکن است از خود بپرسید که آیا دینام به صورت مکانیکی برق تولید می کند ، چه نیازی به باتری و ذخیره برق تولید شده توسط باتری است؟
برای پاسخ به این س ،ال باید گفت که وقتی ماشین خاموش است دیگر حرکت مکانیکی توسط موتور ماشین انجام نمی شود بنابراین در نتیجه دینام اتومبیل نمی تواند برق تولید کند. وقتی ماشین خاموش است ، می خواهید شیشه ها را بالا یا پایین بیاورید ، چراغ ها را روشن کنید یا حتی به موسیقی گوش دهید. همه این کارها به برق احتیاج دارند و موتور ماشین خاموش است بنابراین هیچ الکتریکی تولید نمی شود. در نتیجه ، باید در سیستم الکتریکی اتومبیل باتری وجود داشته باشد که هنگام خاموش بودن ماشین ، برق سیستم های الکتریکی خودرو را تأمین کند.
۳. توزیع کننده برق
تاکنون متوجه شده ایم که نیروی اتومبیل توسط دینام تولید می شود و در باتری ذخیره می شود. اکنون برای تأمین برق سیستم های الکتریکی خودرو به توزیع کننده برق در قسمت های مختلف خودرو نیاز داریم. توزیع کننده برق خودرو همان سیم کشی برق خودرو است. می توان گفت مهمترین قسمت سیستم الکتریکی خودرو سیم کشی یا توزیع کننده برق است. سیم کشی اتومبیل یکی از پیچیده ترین قسمتهای سیستم الکتریکی اتومبیل است. زیرا این کار باید با دقت فراوان انجام شود تا قدرت مورد نیاز قطعات مختلف برای رسیدن صحیح به آنها و عملکرد قطعات برقی خودرو مختل نشود.
۴. کنترل کننده قدرت
اگر گام به گام با این مسئله روبرو شده اید ، متوجه شده اید که برق توسط دینام تولید شده و در باتری ذخیره می شود و با سیم کشی به قسمت های مختلف برق خودرو منتقل می شود. اکنون کنترل کننده های برق باید توان مورد نیاز هر بخش را مدیریت کنند. وظیفه مدیریت و کنترل برق منتقل شده بر عهده دکمه ها و کلیدها است که بیشتر آنها روی داشبورد ماشین قرار دارند یا در دسترس راننده و سرنشینان خودرو هستند. لازم نیست همه مصرف کنندگان همیشه روشن باشند ، به عنوان مثال چراغهای جلو اتومبیل باید فقط درصورت روشن بودن راننده روشن باشند. همچنین ، مصرف کنندگان هنگام روشن بودن نیازی به کار با ظرفیت کامل ندارند ، به عنوان مثال فن گرم کننده اتاق ماشین ، اگر هنگام کار با ظرفیت کامل کار کند ، اتاق ماشین بیش از حد گرم می شود ، بنابراین سرعت آن باید توسط راننده کنترل شود.
ECU یا بخش کنترل موتور جزء اصلی از رایانه موجود در ماشین شما محسوب می شود. این قسمت برای تنظیم بسیاری از سیستم ها و بخش های جزئی تر در موتور ماشین، بخش پیش رانه و دیگر اجزاء عمده آن به کار رفته است. نشانه های بسیاری وجود دارند که می توانند مرتبط با ایراد در بخش ECU باشند.
تعمیر یک ECU می تواند کار دشواری باشد. برای افراد مبتدی، این مطلب چیزی نیست که شما یا همسایه تان بتوانید احتمالا آن را با موفقیت به انجام برسانید. این کار مثل تعویض روغن یا لاستیک ماشین نیست. بخش کنترل موتور یک رایانه است و قطعه ای با فناوری بسیار پیشرفته محسوب می شود. تعمیر ECU شامل پیاده کردن کامل این بخش و کار دقیق و با جزئیات بسیار الکترونیکی می باشد. این کار شبیه تعمیر رایانه یا تلفن های هوشمند برای شمایی که این مقاله را می خوانید محسوب می شود.
۵. مصرف کننده برق
تمام وسایل برقی موجود در اتومبیل مصرف کننده برق محسوب می شوند. چراغ ها ، سیستم صوتی و … برخی از این نوع مصرف کنندگان هستند. برق تولید شده توسط سوکت ها و یا همان پریزها به مصرف کنندگان برق منتقل می شود.
وجود سوکت در سیستم برق خودرو بسیار کارآمد و مهم است. در صورت عدم وجود پریز ، سیم باید مستقیماً به اجزای منبع تغذیه وصل شود تا برق به مصرف کنندگان برسد. این بسیار خطرناک است زیرا می تواند باعث اتصال کوتاه شود و باعث اتصال و سوختن سیم کشی اتومبیل شود. بعضی اوقات یک قطعه مصرفی مانند چراغ خراب می شود و شما می خواهید آن را تعویض کنید. در صورت عدم وجود پریز ، مجبورید ماشین را کاملاً خاموش کنید تا سایر قسمت های منبع تغذیه مصرف کننده آسیب نبیند.
⚜️ امدادخودروتبریز
⚜️ امدادخودرو زنجان
⚜️ امدادخودرو هشترود