بهزی

اشتباهات رایج برای قرارگرفتن پاها روی پدال های خودرو

زمان مطالعه 1 دقیقه

اشتباهات رایج برای قرارگرفتن پاها روی پدال های خودرو

بعضی از افراد برای تسلط بیشتر، دوست دارند که صندلی خودرو را جلو بشکند ولی چنین افرادی باید توجه داشته باشند که اینکار باعث کاهش سرعت عمل راننده در چرخاندن غربیلک فرمان و ترمزگیری میشود و خطراتی را به همراه دارد. صندلی راننده نباید خیلی عقب باشد؛ چون پای چپ راننده در هنگام گرفتن کلاچ، کشیده میشود. همچنین زانو نباید هیچ خمشی داشته باشد یا راننده آنقدر جلو باشد که زانویش به داشبورد خودرو برسد؛ چون وقتی می خواهد در این حالت، پنجه پایش را از روی پدال گاز بردارد و پدال ترمز را فشار دهد، پایش به بغل پدال ترمز گیر می کند که خطرناک است.

موقعیت پاشنه پای راست راننده باید در مقابل ترمز باشد؛ یعنی به پدال ترمز، کاملاً مسلط باشد و فضای کافی برای گرفتن پدال گاز داشته باشد که با ثابت نگهداشتن پاشنه پایش، پنجه پا را بچرخاند و پدال گاز را فشار دهد. راننده برای گرفتن پدال ترمز به نیروی بیشتری نسبت به پدال گاز نیاز دارد و اگر در زمان های سریع ترمز گرفتن، پایتان سُر بخورد؛ خطرناک است. پس همیشه باید پای شما به پدال ترمز مسلط باشد.

پس از اتمام کارتان با کلاچ، باید حتماً آنرا بردارید و روی کف خودرو در سمت چپ پدال قرار دهید ( هرگز پایتان را به صورت آماده باش روی کلاچ نگه ندارید).

♦️ فشاردادن هم زمان پدال گاز و ترمز ♦️

درصورت درگیر بودن ترمزهای عقب و فشار دادن پدال گاز و ترمز به صورت هم زمان، روتورها به دلیل گرمای زیاد می شکنند. گرما موجب از بین بردن پوشش کالیپر ترمز می شود و علاوه‌براین پین لنت های ترمز تاب بردارد و دیگر کاربردی ندارد. ما دمای دقیق ترمزها در زمان خرابی را نمی دانیم اما باتوجه به تغییراتی که در پین ها و روتورها رخ داده است؛ احتمالا بیشتر از ۵۴۰ سانتیگراد است. البته درصورتی که بطور مداوم و طولانی مدت، پدال گاز و ترمز را فشار دهید؛ چنین مواردی اتفاق می افتد. درواقع فشار دادن پدال گاز و ترمز بطور هم زمان، برای برن اوت یا بکسواد کاربرد دارد که چرخ های خودرو در اثر آن در حالت ایستاده می چرخند و دود می کنند. البته هیچگاه برای مدت زمانی طولانی، چرخ های خودرو در این حالت قرار نمی گیرند و نباید نگران باشید. مطمئن باشید که این اتفاق برای خودروی شما درصورت فشردن هم زمان پدال گاز و ترمز رخ نمی دهد و تنها لنت ها و لاستیک های شما دچار خوردگی می شوند.

♦️ وصل و برقراری ارتباط موتور با چرخ ها توسط پدال ها ♦️

زمان فشار دادن پدال گاز، نیروی موتور باتوجه به دورسنج موتور افزایش پیدا می کند که چنانچه خودرو درون دنده باشد و بطور ناگهانی کلاج را بالا بیاورید؛ شوکی به چرخ های خودرو وارد میشود و خودرو به طرف جلو پرت می شود؛ در این صورت باید پدال کلاج را پس از گاز دادن به خودرو به آرامی بالا بیاورید تا به نرمی و آرامی، نیروی موتور به چرخ ها منتقل میشود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.