بهزی

کرکره برقی چیست؟

کرکره برقی سیستم درب اتوماتیک عمودی است که از تیغه‌های افقی به هم متصل، موتور برقی، ریل و مجموعه قوطی و متعلقات آن تشکیل شده است. این مدل کرکره علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد، امنیت بالایی را فراهم می‌کند. کرکره برقی یا درب کرکره ای اتوماتیک بسته به مشخصات، از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم اکسترود شده تولید می‌شود.

کرکره‌های برقی معمولا به عنوان درب یا پنجره استفاده می‌شوند. ویژگی‌های ایجاد امنیت بالا و جلوگیری از هدر رفت انرژی، باعث شده این مدل کرکره برای انواع املاک تجاری و مسکونی مورد استقبال قرار گیرد. همچنین انواع کرکره برقی هوشمند به آسانی و به وسیله یک ریموت یا گوشی موبایل باز و بسته شده و تردد را برای ساکنین آسان می‌کند.

کرکره برقی چگونه کار می‌کند؟

کرکره‌های برقی با چرخاندن یا غلت خوردن تیغه‌های به هم پیوسته به سمت بالا و پایین کار می‌کنند. زمانی که کرکره به بالا جمع شود، تیغه‌ها در جعبه کوچکی درب بالای درب قرار می‌گیرند. هنگامی که درب کرکره به سمت پایین می‌آید، کاملا محکم و ایمن روی کف پارکینگ قرار می‌گیرند. به این صورت کرکره برقی به عنوان یک بازدارنده عالی عمل می‌کند و محافظت بیشتری در برابر مزاحمان احتمالی به وجود می‌آورد.

کرکره‌های برقی باید توسط افراد متخصص نصب و به طور منظم سرویس و نگهداری شوند. اندازه ( ارتفاع و عرض) دهانه؛ اندازه و ضخامت اجزای مورد نیاز کرکره برقی را تعیین می‌کند.

انواع کرکره برقی بر اساس نوع مصرف

انواع کرکره برقی یکی از پرطرفدارترین انواع درب در بازار است. وجود تنوع بسیار در درب‌های کرکره برقی و حفاظت آنها در برابر سرقت، آتش‌سوزی و شرایط جوی باعث محبوبیت آنها شده است.

بر اساس نوع مصرف، انواع مختلف کرکره برقی را می‌توان به ۹ دسته تقسیم‌بندی کرد:


۱- کرکره برقی پارکینگ

از ویژگی‌های اصلی کرکره برقی پارکنیگ امنیت بالا، اشغال فضای کم و سهولت استفاده از آن است. درب پارکینگ کرکره ای هنگام باز شدن، زیر سقف جمع می‌شود، به همین دلیل فضای کمی را اشغال کرده و باعث ایجاد بیشترین فضا برای تردد می‌شود. ابعاد استاندارد درب کرکره ای پارکینگ باید به گونه‌ای باشد که تمام ماشین‌ها بتوانند از نظر ارتفاع و عرض از درب عبور کنند. باز و بسته کردن دربهای برقی پارکینگ به راحتی و با استفاده از درب ریموت دار کرکره ای صورت می‌گیرد.

انواع کرکره برقی پارکنیگ عموما بر اساس نوع موتور متفاوت هستند. همچنین با توجه به میزان تردد می‌توان نوع تیغه را مشخص کرد.

2- کرکره برقی اتاق خواب

منظور از کرکره برقی اتاق خواب، استفاده از کرکره برقی برای درب ساختمان در قسمتی است که اتاق خواب بالای آن درب قرار دارد. کرکره برقی اتاق خواب به دلیل به کار رفتن فوم در قطعات آن، عایق مناسبی برای صدا و همچنین رطوبت بوده و باز و بسته شدن آن صدای بسیار کمی تولید می‌کند. به همین دلیل این مدل کرکره برقی بدون صدا برای ساختمان‌های جنوبی که درب آنها زیر اتاق خواب‌ها قرار دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


۳- کرکره برقی مغازه

انواع کرکره برقی مغازه، گزینه‌ای مقرون به صرفه برای باز و بسته شدن ایمن انواع درب‌های بزرگ و کوچک تجاری است. این مدل کرکره برای انواع مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های تجاری موثر است. نصب کرکره مغازه علاوه بر ایمنی بالا و مقاوم بودن در برابر خوردگی، به نگهداری کمی نیز نیاز دارد.

۴- کرکره برقی پنجره

استفاده از کرکره برقی برای پنجره، می‌تواند نور را فیلتر کند و باعث صرفه‌جویی در انرژی شود. کرکره برقی حفاظ پنجره بهره‌وری انرژی را افزایش می‌دهد و دمای ایده‌آل داخلی را تضمین می‌کند. استفاده از این مدل کرکره برای پنجره، به راحتی و با اشاره یک دکمه روی ریموت از گرم شدن اتاق‌ها در تابستان جلوگیری می‌کند. و در زمستان نیز، پایین آوردن خودکار کرکره‌ها در شب باعث ایجاد عایق حرارتی در پنجره می‌شود. در نتیجه باعث کاهش هزینه‌های گرمایش و تهویه هوا می‌شوند.


۵- کرکره برقی بالکن (تراس)

از کرکره برقی اتوماتیک می‌توان برای بالکن یا تراس استفاده کرد تا به راحتی بتوان نور ورودی به منزل را تنطیم کرد. و یا در فصول سرد دمای منزل را با بستن کرکره به حالت دلخواه تنظیم کرد.

۶- کرکره برقی سقفی

این مدل کرکره که به آن کرکره برقی سکشنال نیز گفته می‌شود، در زیر سقف جمع می‌شود. ویژگی بارز آن فضای بسیار کمی است که اشغال می‌کند. همچنین دارای امنیت بالا و سیستم ضد سقوط است.


۷- کرکره درب منزل

کرکره برقی درب منزل راه‌حلی عالی برای ساده کردن و راحتی زندگی روزمره و ارتقای امنیت خانه است. انواع مختلفی از کرکره برقی خانگی با موتورهای الکتریکی و امکانات عالی برای درب پارکینگ و آپارتمان‌ها وجود دارد. کرکره برقی درب اپارتمان مجهز به موتورهای برقی و ریموت کنترل بوده و هچنین دارای عملکرد ساده‌ای هستند.

۸- کرکره برقی ویلا

استفاده از انواع کرکره برقی در ویلا و درب و پنجره‌های آن همراه با تایمر برای باز و بسته شدن، آسایش و راحتی بالایی به ارمغان خواهد آورد. از جمله کاربری این نوع کرکره برای ویلاها به عنوان کرکره برقی درب حیاط یا کرکره برقی سقف حیاط خلوت می‌باشد.


۹- کرکره برقی روی استخر

کرکره برقی استخر باعث کاهش هزینه‌های نظافت شده همچنین موجب عایق کامل استخر برای حفظ گرما در شب می‌شود. استفاده از کرکره برقی روی استخر تا ۸۰% در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند، زیرا دیگر نیازی به گرم کردن مداوم آب ندارید. همچنین برای استخرهای داخل خانه رطوبت را کاهش داده و و دیوارها را در برابر جلبک‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کند.

موتور کرکره برقی چند وات است؟

در برند‌های مختلف میزان وات موتور متفاوت است. اما روی بدنه آنها برچسبی نصب شده است که می‌توانید میزان قدرت موتور بر حسب وات (w) را مشاهده کنید. به طور مثال معمولا توان موتور کرکره برقی ساید ۴۱۰ وات است.

نحوه راه اندازی کرکره برقی هنگام قطع برق چگونه است؟

دو گزینه پرکاربرد برای نحوه راه‌اندازی کرکره برقی هنگام قطع برق وجود دارد.

روش اول: باز و بسته کردن با کلید دستی کرکره برقی یا به اصطلاح خلاص کردن درب کرکره برقی به صورت دستی می‌باشد. در نتیجه می‌توانید به راحتی و دقیقا مانند کرکره‌های سنتی اقدام به بستن کرکره برقی نمایید.

روش دوم: استفاده از سیستم برق اضطراری یا سیستم UPS است. کرکره برقی یو پی اس دار به شما اجازه می‌دهد تا در زمان قطع شدن برق بتوانید بدون ریموت کنترل، درب کرکره‌ای را باز و یا بسته کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.