بهزی

تعمیر و نگهداری خودرو سرویس‌ دوره‌ای خودرو چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

تعمیر و نگهداری خودرو سرویس‌ دوره‌ای خودرو چیست؟

تعمیر و نگهداری خودرو سرویس‌ دوره‌ای خودرو چیست؟

با گذشت زمان، خودروها هم مانند همه ماشین‌آلات دیگر که از قطعاتی مکانیکی یا الکترونیکی ساخته شده‌اند، فرسوده می‌شوند و این اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، این اتفاق یک‌شبه نمی‌افتد. گاهی یک پوسیدگی کوچک که هنوز نشانه‌ای ندارد، می‌تواند خرابی‌های بزرگی به بار آورد. حتی ممکن است مشکلاتی پنهان در خودرو وجود داشته باشند که متوجه آنها نشوید و باعث شوند خودرو ناگهان در جاده یا برهوت از کار بیفتد. سرویس‌های دوره‌ای خودرو می‌توانند خیالتان را بابت همه این نگرانی‌ها برطرف کنند. اهمیت‌دادن به این سرویس‌ها برای پیشگیری از فرسودگی زودهنگام قطعات، اطمینان از عملکرد درست ماشین، طولانی‌تر کردن عمر آن و نیز ایمنی و سلامت خودتان ضروری است

سرویس دوره‌ای خودرو چیست؟

سرویس دوره‌ای خودرو فرایندی است که طی آن، مکانیک یا سرویس‌کار، بخشی از خودرو یا کل آن را بررسی می‌کند. در این فرایند مشکلات احتمالی خودرو، خواه علائم داشته باشند خواه نه، کشف و برطرف می‌شوند. سرویس دوره‌ای خودرو انواع مختلفی دارد و هریک از آنها ویژگی‌ها و هزینه خاص خودشان را دارند.

انواع سرویس دوره‌ای خودرو

سرویس‌های دوره‌ای خودرو به چند دسته تقسیم می‌شوند:

۱. تعمیر و نگهداری منظم: این کار شامل تعویض روغن، لنت و فیلترهاست و کمتر پیش می‌آید راننده‌ای از آن غفلت کند.

۲. سرویس‌های موقت یا میان‌دوره: این سرویس هر ۶ ماه یک‌بار یا هر ۹۰۰۰ کیلومتر انجام می‌شود. در این فرایند فقط قطعات اصلی خودرو را بررسی می‌کنند و تقریبا ۱٫۵ ساعت طول می‌کشد. بیشتر راننده‌ها این کار را انجام نمی‌دهند.

۳. سرویس کامل: یک بار در سال یا هر ۱۹۰۰۰ کیلومتر یک بار انجام می‌شود. در این فرایند ۴۰ یا ۵۰ قسمت از خودرو را بررسی می‌کنند و ممکن است حدود ۳ ساعت طول بکشد. این سرویس همه چیز از روغن و سایر مایعات گرفته تا لاستیک، موتور، باتری، ترمز و فواصل تعویض تسمه‌تایم را پوشش می‌دهد. معمولا در ایران کمتر کسی این سرویس را هر سال انجام می‌دهد و خیلی‌ها هر چند سال یک‌بار هم این کار را نمی‌کنند.

۴. سرویس نمایندگی: خدماتی است که در نمایندگی‌ها انجام می‌شود. درباره فواصل این سرویس، کارخانه سازنده خودرو تصمیم می‌گیرد و بازه زمانی یا مسافت تعیین‌شده آن در کتابچه راهنمای مالک نوشته شده است. البته نمایندگی‌ها معمولا یک سرویس اولیه و ثانویه هم دارند و بعد سرویس‌های دوره‌ای را برای خریدار انجام می‌دهند.

اهمیت سرویس دوره‌ای خودرو

سرویس دوره‌ای خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. با این کار نه‌تنها در وقت و پولتان صرفه‌جویی می‌کنید، بسیاری از مشکلات خودرو را به‌موقع و پیش از آنکه به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شوند، برطرف خواهید کرد. این کار عمر خودرو را طولانی‌تر می‌کند؛ اما مهم‌تر از آن، سلامت و ایمنی خودتان است که در صورت وجود مشکل احتمالی به خطر نمی‌افتد.

متأسفانه بسیاری از رانندگان در کشور ما تا نشانه‌هایی از مشکل مشاهده نکنند، به‌فکر سرویس خودرو نمی‌افتند. بسیاری از آنها فقط زمانی‌که می‌خواهند به مسافرتی طولانی بروند خودرو را برای بررسی می‌برند. این در حالی است که این سرویس‌های دوره‌ای به‌نفع خودتان و خودرویتان است.

مزایا و معایب سرویس دوره‌ای خودرو

سرویس‌های دوره‌ای خودرو مزایای زیادی دارند که عبارت‌اند از:

# عمر خودرو طولانی‌تر می‌شود
# عملکرد آن بهبود می‌یابد
# ایمنی‌تان تضمین می‌شود
# در درازمدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید
# مصرف سوخت به‌شکل بهینه‌تری صورت می‌گیرد
و ارزش کلی خودرو افزایش می‌یابد؛ ماشین‌هایی که سرویس دوره‌ای را به‌شکل منظم انجام داده‌اند سریع‌تر و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند
# وقتی خودرو درست کار کند، محیط‌زیست پاک‌تر می‌ماند
# عمر موتور که قلب خودرویتان است افزایش می‌یابد.

البته این سرویس‌های دوره‌ای عیب کوچکی هم دارند و آن این است که یک‌سری کارهای غیرضروری هم در این فرایند انجام می‌شود. برخی از موارد مندرج در چک‌لیست در عرض یک‌سال واقعا نیازی به سرویس پیدا نمی‌کنند و فقط هزینه بیشتری را روی دست‌تان می‌گذارد. با این حال، مزایای سرویس‌های دوره‌ای خودرو آن‌قدر زیاد است که به عیبش می‌چربد.

سرویس دوره‌ای خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

در اصل سالی یک بار باید سرویس دوره‌ای را انجام دهید. هرچه سن خودرو بیشتر باشد یا در جاده‌های پردست‌انداز رانندگی می‌کنید، در فواصل کوتاه‌تر به سرویس دوره‌ای نیاز دارید:

سن خودرو
مدل ماشین
نحوه استفاده از آن (جاده‌های پردست‌انداز، بزرگراه یا شهری)
مسافتی که معمولا طی می‌کنید

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.